Inspectie Verkeer en Waterstaat


NVW bij railAlert

Nieuwsbericht | 23-04-2008
Foto van Theo van Kortenhof

Sinds 1 januari 2008 is het beheer van het NVW (Normenkader Veilig Werken) ondergebracht bij Stichting railAlert. De regelgeving voor mensen die op en rond het spoor werken, komt hierdoor voort uit een dialoog tussen ProRail, de grote procescontractaannemers en de ingenieursbureaus. Theo van Kortenhof, directeur van railAlert, is ervan overtuigd dat de kwaliteit én de acceptatie van de regelgeving dankzij deze constructie is verbeterd.

De Stichting railAlert is vorig jaar opgericht door ProRail en de grote procescontractaannemers en ingenieursbureaus - samen 90 procent van de branche - om certificatieschema's te ontwikkelen voor personen, systemen en producten. Een andere belangrijke taak van railAlert is de bevordering van het veiligheidsbewustzijn binnen de railinfrabrache. "Het is niet meer dan logisch dat ProRail het beheer van het NVW aan ons heeft overgedragen", meent Van Kortenhof. "In plaats van een door de opdrachtgever opgelegd document, is het NVW bij railAlert een document dat door de branche gedragen wordt. Het NVW is immers een `levend' geheel. In onze aparte werkkamer `Regelgeving' kan iedereen uit de branche nu wijzigingen voorstellen en die vooraf toetsen aan de inzichten van de andere partijen. Pas als iedere partij akkoord is, wordt nieuwe regelgeving daadwerkelijk ingevoerd. De regelgeving wordt zodoende veel meer afgestemd op de praktijk."

Dereguleren

In het Normenkader Veilig Werken en onderliggende regelgeving als het Voorschrift Veilig Werken en verschillende brancherichtlijnen heeft de railinfrabranche vastgelegd hoe zij de wettelijke eisen van de overheid invult. Deze wettelijke kaders staan in de Arbowet en de Spoorwegwet. "Het kabinet wil dereguleren. Dat betekent dat ze zich beperkt tot de hoofdlijnen en dat per branche eigen regelgeving moet ontstaan", vertelt Van Kortenhof. ProRail nam destijds het initiatief om dit voor de railinfrabranche uit te werken. De spoorbeheerder ontwierp het NVW op een manier die aansluit bij de filosofie van de nieuwe Arbowet: per geval wordt na inventarisatie van de risico's een passend pakket aan veiligheidsmaatregelen samengesteld.

Doel-regels

In het NVW kwamen zodoende voornamelijk 'doel-regels' terecht en zo weinig mogelijk `doe-regels'. Oftewel, er was een voorkeur voor functioneel specificeren boven technisch specificeren. Een voorbeeld: in het NVW staat alleen dat de werknemers een veilige werkplek moeten hebben. Voorheen werd ook precies voorgeschreven welk soort hek naast de werkplek moest staan. Kortenhof: "Die technische manier van specificeren in de regelgeving betekende de dood in de pot voor innovatieve ideeën die de veiligheid op een hoger peil kunnen brengen. Zonder functionele specificatie zou de alom gewaardeerde mobiele werkplaats die op de werkplek zijn zijwanden naar buiten klapt, er bijvoorbeeld nooit zijn gekomen. Terwijl dat toch echt een stap voorwaarts is. De mobiele werkplaats beschermt de baanwerkers niet alleen tegen aanrijd- en elektrocutiegevaar, maar ook tegen slechte weersomstandigheden."

Nadenken

Een teveel aan `doe-regels' in de regelgeving werkt volgens Van Kortenhof niet alleen verlammend op de innovatie, het leidt er bovendien toe dat mensen minder nadenken over de risico's die ze lopen. "`Als je maar doet wat de regels voorschrijven, werk je veilig', denken ze dan al gauw. Je kunt duizenden regels bedenken om de risico's te beperken. Maar het veiligheidsniveau is het meeste gebaat als de mensen in de branche zich te allen tijde bewust zijn van de risico's die ze lopen. Wanneer ze niet meer zélf nadenken, ligt het gevaar van een ongeval snel op de loer. Deze gedachtegang ligt ten grondslag aan het NVW. Het is ook het uitgangspunt van de nieuwe Arbowet en wordt verwoord in de Arbeidshygiënische Strategie: `Kies altijd voor het hoogste niveau van veiligheid tenzij...' ".

Valkuil

"Wij merken dat alle partijen moeten wennen aan deze nieuwe insteek. Beoordelen of een risico-inventarisatie volledig is gedaan en of daarbij de veiligheidsmaatregelen correct zijn gekozen en uitgevoerd, vraagt om een abstractere manier van denken. Voor de werkkamer `Regelgeving' is dat volgens mij echt een valkuil, waarvoor we met zijn allen moeten waken."