Ingezonden persbericht


Persbericht dd. 3 april 2008

Vraagbundeling Fiber to the Home in Nijmegen geslaagd:

Reggefiber verhuurt glasvezelnetwerk aan Nijmeegse woonwijk Een unieke samenwerking tussen gebruikers en Reggefiber

Nijmegen, maart 2008 - In de Nijmeegse wijk Hazenkamp zal een hoogwaardig glasvezelnetwerk worden aangelegd. Dit netwerk biedt ondermeer 100 Mbit (symmetrisch) internet, IP-televisie en IP-telefonie. De regie over dat netwerk wordt door de bewoners zelf gevoerd. Gebruikers van het toekomstige glasvezelnetwerk in de Hazenkamp krijgen daarmee zeggenschap over het netwerk. In dit unieke model verhuurt Reggefiber haar netwerk aan de gebruikers, verenigd in de stichting Glazenkamp. De stichting gaat hiervoor een langjarige huurovereenkomst met Reggefiber aan.

Geslaagde wijkactiviteit
De hele campagne rond het glasvezelnetwerk in de Hazenkamp, Park Heijendaal en Sint Anna is verzorgd en gevoerd door bewoners uit de wijk zelf. Doordat zij hun kennis, ervaring en inzet bundelden, kon een hoogwaardige en enthousiaste campagne gevoerd worden, die een positieve uitstraling had naar de wijk.

Meer dan 150 vrijwilligers uit de wijk hebben zich als ambassadeur ingezet om de speciale Glazenkampkrant persoonlijk aan alle bewoners aan te bieden en om tijdens de campagne informatie te geven. Daarnaast zijn voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd om de mogelijkheden van glasvezel te laten zien en vragen van bewoners te beantwoorden. Speciale taskforces, bijvoorbeeld voor senioren en voor techniek, zorgden voor concreet advies op maat. Daardoor bleef het mogelijk om in te spelen op de wensen van de bewoners en zorgpunten, bijvoorbeeld rond opzeggen en overstappen, extra aandacht te geven.

Zeer geslaagd in de campagne was de prikkeractie. Iedereen die zich aanmeldde voor Glazenkamp kreeg een plastic tuinprikker of sticker met de tekst: "Ik doe mee aan Glazenkamp!". Daardoor ontstond in de wijk langzamerhand een keten van prikkers die het toekomstige netwerk zichtbaar maakte. Naast deze prikkeractie heeft het feit, dat Glazenkamp iets is van en door de bewoners een intensief wij-gevoel losgemaakt in de Hazenkamp.

Meer invloed
Doordat alle gebruikers deelnemer van de stichting Glazenkamp worden, krijgen ze zeggenschap over het netwerk. Dit houdt in dat de gebruikers iedere vijf jaar de exploitant van het datatransport binnen de wijk kiezen en de minimumeisen vaststellen waaraan de dienstenaanbieders op het netwerk moeten voldoen.

Voorwaarde voor het slagen van dit model was dat minimaal 40% van de huishoudens van Hazenkamp zich moest aanmelden, voordat tot aanleg overgegaan zou worden. Tijdens de campagne, die daarvoor door Stichting Glazenkamp is gevoerd, heeft inmiddels 57% van de huishoudens zich aangemeld. Met dit mooie resultaat zal nog dit jaar de aanleg van start gaan. Met dit hoge aansluitpercentage geeft de gebruikersgroep meer invloed bij de onderhandeling met aanbieders van diensten.

Voor de eerste jaren is de exploitant en provider bekend. Door deze partijen van tevoren vast te leggen wordt ook in de eerste jaren de kwaliteit van het netwerk gegarandeerd. Zo verzorgt Reggefiber Operator de eerste vijf jaar de apparatuur voor het datatransport tussen de PoP-locatie en de woningen. Daarnaast biedt XMS, een joint venture van Reggefiber en InterNLnet, de eerste twee jaar internet, telefoon en televisie over het netwerk. XMS is een ervaren speler op de fiber-to-the home markt en biedt daarmee een goede basis voor de kwaliteit van de diensten op het netwerk.

Ambitie
Na twee jaar is het netwerk open voor alle aanbieders die voldoen aan de eisen van de stichting en haar deelnemers. "Het nieuwe businessmodel past goed bij de ambitie van Reggefiber om open netwerken aan te leggen en glasvezel voor iedereen in Nederland toegankelijk te maken", zegt Jordi Nieuwenhuis, directielid van Reggefiber. "Samen met Stichting Glazenkamp hebben wij dit model ontwikkeld. Wij zijn zeer ingenomen met het feit dat dit model in de Hazenkamp succesvol gebleken is, dit biedt zeker perspectieven voor andere projecten in Nederland."

Stichting Glazenkamp zal zelf initiatieven gaan ontplooien om ook andere wijken in Nijmegen op deze wijze van een hoogwaardige en toekomstvaste netwerkinfrastructuur te voorzien. "De vraagbundelingscampagne heeft ons geleerd dat burgers zonder meer in staat zijn om zich te organiseren. Door het heft in eigen handen te nemen krijgen we niet alleen een fantastisch netwerk ter beschikking, maar hebben we ook blijvend de regie in eigen hand." aldus Jean Popma, voorzitter Stichting Glazenkamp.


- Einde Bericht -

Over Glazenkamp
Stichting Glazenkamp behartigt de belangen van de bewoners van de Nijmeegse wijk Hazenkamp en omstreken op het gebied van internet en telecommunicatie. Dat doet Glazenkamp door de vraag van de bewoners te bundelen, door onderlinge ondersteuning voor en door bewoners te organiseren en door het gebruik van nieuwe toepassingen aan te moedigen. Glazenkamp is van en voor de bewoners van de wijk.

Over Reggefiber
Reggefiber is een organisatie gespecialiseerd in aanleg- en exploitatie van glasvezelnetwerken. Reggefiber heeft de ambitie om breedband voor iedereen in Nederland beschikbaar te maken. Hiervoor legt zij in heel Nederland open glasvezel-netwerken aan.

Over XMS
XMS levert radio en televisie, telefonie en internet via glasvezel in onder meer Nijmegen, Arnhem, Amersfoort, Utrecht, Leiden. Behalve deze diensten probeert XMS continu nieuwe innovatieve, technologische ontwikkelingen om te zetten in voor de klant relevante nieuwe diensten. XMS is een provider die zich verder onderscheidt van andere aanbieders met haar locale, service gerichte aanpak door het hebben van XMS huizen in de gebieden waar XMS haar diensten levert en door een gratis 0800 servicenummer.