Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Cahier Bedrijfsjournalistiek 6 van Logeion verschenen: 'Nederlanders over bedrijfsbladen"

'Bedrijfsbladen zetten aan tot actie'

DEN HAAG, 23 april 2008 - Relatiemedia in Nederland worden intensief gelezen en goed gewaardeerd. Ze bevorderen het imago van de uitgevende organisatie en zetten aan tot actie. Dat concludeert onderzoeker Bart Kleijn van MediaTest in Cahier Bedrijfsjournalistiek 6 'Nederlanders over bedrijfsbladen', dat zojuist is verschenen. Het is het eerste grootschalige onderzoek in Nederland naar het gebruik, de waardering en het effect van relatiemedia.

Het onderzoek werd vorig jaar gehouden onder 671 Nederlanders in opdracht van de vakgroep Bedrijfsjournalistiek van Logeion, vereniging voor communicatie. Het cahier geeft de resultaten van de vijftien meest voorkomende soorten relatiemedia in Nederland tot in detail weer. In totaal verschijnen in Nederland zo'n 11.500 bedrijfsbladen, tegenover zo'n 2000 dagbladen, publieksbladen, vakbladen en huis-aan-huisbladen.

Twenty minutes medium
Producenten van relatiemedia wijzen er graag op dat relatiemedia ten opzichte van andere media (zoals advertenties) relatief lang de aandacht van de doelgroep vasthouden. Het onderzoek ondersteunt dat: Nederlanders geven aan dat ze gemiddeld twintig minuten in een relatiemedium lezen. Bijna éénderde leest het hele blad en tweederde leest de helft of meer.

Relatiemedia bevorderen imago - en soms niet
Van relatiemedia wordt aangenomen dat ze twee belangrijke doelen dienen: ze bevorderen het imago van de uitgevende organisatie, en ze zetten aan tot actie.

Ruim veertig procent onderneemt actie
Zo'n drie op de vier lezers van bladen van retailers en van supermarkten koopt wel eens een product dat in het blad staat, probeert een recept uit of onderneemt een andere vorm van actie. Daarmee zijn dit de meest succesvolle relatiemedia als het gaat om het aanzetten tot actie. Personeelsbladen scoren het laagste.

Bestellen
Het cahier "Nederlanders over bedrijfsbladen" is te bestellen door overmaking van ¤ 14,95 (Nederland) en ¤ 19,95 (buitenland) op rekeningnummer 377 318 (giro) of 3000 83 270 (bank) t.n.v. Logeion, Den Haag, o.v.v. cahier Bedrijfsjournalistiek 6. Bij afname van 10 of meer exemplaren ontvangt u 10% korting.

- einde persbericht -

Notitie, alleen voor pers, niet ter publicatie:
Logeion is dé beroepsvereniging voor communicatie en onmisbaar voor het vak en de
ontwikkeling van de communicatieprofessional. Logeion brengt vakgenoten werkzaam bij overheid, bedrijfsleven, onderwijs en consultancy op één platform bijeen. De vereniging telt inmiddels meer dan 2600 leden.

Neem voor meer informatie over Logeion of de vakgroep Bedrijfsjournalistiek contact op met Nicole Planjer van het verenigingsbureau, (070) 346 70 49 of via nicole@logeion.nl.

Ga voor meer informatie naar www.logeion.nl

Voor vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met auteur Bart Kleijn
MediaTest
Noorderakerweg 90, 1069 LW Amsterdam
T (020) 423 44 14
E bkleijn@mediatest.nl