de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 2513 AA DEN HAAG Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs) Contactpersoon Doorkiesnummer - - Datum Bijlage(n) 23 april 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/1444 - Onderwerp Onderzoek land- en bosbouwtrekkers Geachte voorzitter, In mijn brief van 11 februari 2008, kenmerk VENW/DGP-2008/1444516, waarbij ik de vragen van de heer Cramer (Christen Unie) beantwoordde, meldde ik u dat het nader onderzoek naar de ongevallen met landbouwvoertuigen over de periode 1997 t/m 2006 nog gaande was. Inmiddels is het gereed. Het rapport gaat hierbij. Het behandelt de algemene ontwikkelingen van ongevallen met landbouwvoertuigen in relatie tot alle ongevallen en verschillende doorsneden van ongevallen met landbouwvoertuigen naar soort ongeval, manoeuvre, weg (wegbeheerder en snelheidslimiet ter plaatse), botspartner, veroorzaker van het ongeval en tijd van de dag. De gegevens in het rapport zijn geselecteerd uit de databases van de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat op basis van politieregistratie. Over de periode vanaf 1996 is de registratiegraad voor verkeersdoden gemiddeld 93%, voor ziekenhuisgewonden gemiddeld 60%. In afbeelding 3.2 van het rapport is de registratiegraad per jaar uitgewerkt. Daaruit valt te verklaren dat bijvoorbeeld over het jaar 2006 als aantal verkeersdoden in het rapport 730 wordt genoemd en niet de 811 uit de gepubliceerde slachtoffercijfers. In het onderstaande heb ik gegevens over de aantallen slachtoffers, het aandeel van bestuurders van landbouwvoertuigen als veroorzaker van ongevallen en de leeftijden van de daarbij betrokken bestuurders van landbouwvoertuigen overgenomen. Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs) VENW/DGP-2008/1444 1. Slachtoffers van ongevallen waarbij land- en bosbouwtrekkers zijn betrokken: Jaar 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Doden 16 18 18 15 13 16 26 18 19 11 Gewonden 314 270 333 239 270 254 250 235 230 232 De slachtoffers zijn voor het overgrote deel de verkeersdeelnemers die met het landbouwvoertuig in botsing kwamen. Het aantal doden bij ongevallen met landbouwvoertuigen blijkt sterk te fluctueren. Voor de uitschieters naar boven en beneden is geen verklaring te geven. Het aandeel doden als gevolg van een ongeval met een landbouwvoertuig bedraagt 1,8% van het totale aantal geregistreerde verkeersdoden, het aantal ziekenhuisgewonden 0,9%. 2. Geregistreerde ongevallen 1997-2006; aandeel bestuurder landbouwvoertuig als veroorzaker: Afloop Aantal ongevallen Aantal ongevallen Percentage ongevallen met een veroorzaakt door een veroorzaakt door een landbouwvoertuig landbouwvoertuig landbouwvoertuig Dodelijke 165 89 53,9 ongevallen Ziekenhuis 886 523 59,0 ongevallen Overige 1.232 741 60,1 ongevallen met gewonden Uitsluitend 13.150 9.367 71,2 materiële schade Totaal ongevallen 15.433 10.720 69,5 Het merendeel van de geregistreerde ongevallen is veroorzaakt door de bestuurder van het landbouwvoertuig. Daarbij neemt het percentage af naarmate de letselernst toeneemt. 3. Verdeling leeftijd bestuurders landbouwvoertuigen als veroorzakers ongeval: Leeftijd 16-17 18-24 25-34 35-49 50+ Ongeval met doden 5,8% 25,6% 24,4% 27,9% 16,3% Ongeval met ziekenhuis 10,7% 22,6% 19,1% 22,4% 25,1% gewonden Ongeval met overige 11,2% 25,3% 22,0% 20,9% 20,6% gewonden Totaal aantal ongevallen 10,4% 26,0% 21,0% 21,5% 21,1% 2 VENW/DGP-2008/1444 De grootte van de groepen verschilt. Dit in ogenschouw genomen, is het aandeel 16- en 17-jarigen groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Het beslaat immers maar twee "jaargangen". Het is niettemin niet van dien aard dat het weren van deze leeftijdsgroep van de trekker een grote bijdrage zou leveren aan vermindering van het aantal ongevallen. Tenslotte bericht ik u dat Veilig Verkeer Nederland het initiatief heeft genomen om de relatie verkeersveiligheid en landbouwtrekkers verder te bezien. Hoogachtend, DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT Camiel Eurlings 3