Gemeente 's-Hertogenbosch

23-04-2008

Krapte op de arbeidsmarkt vraagt om vernieuwende aanpak

De gemeente 's-Hertogenbosch krijgt van de provincie Noord-Brabant de komende vier jaar ruim EUR 1,4 miljoen om het brede, complexe en vaak weinig transparante en aanbodgerichte veld van leren en werken in stad en regio effectiever te gaan organiseren. Regie Leren en Werken wil in de periode 2008 tot en met 2011 in samenwerking met sleutelpartijen, zoals het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), Bedrijvenoverleg 's-Hertogenbosch (Bos-H), Koning Willem 1 College (KW1C), Avans Hogeschool en de Kenniscentra voor Beroeps-onderwijs en Bedrijfsleven (KBB's) komen tot een effectieve infrastructuur op het gebied van Human Resource Management (HRM) in de regio 's-Hertogenbosch, primair gericht op de behoefte van werkgevers. Ook de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) is met de pilot `jobmatcher' direct betrokken bij deze aanpak.

Naar een HRM Service Centre voor werkgevers in 's-Hertogenbosch e.o. Het Servicepunt Leren en Werken, dat vorig jaar van start is gegaan in het Entreon, wordt in de komende jaren verder geprofessionaliseerd en uitgebouwd naar een HRM Service Centre voor de regio 's-Hertogenbosch. Het HRM service Centre geeft werkgevers advies en biedt producten aan gericht op doorstroom van zittend personeel via scholing (leerwerkmogelijk-heden, omzetten van kennis en ervaring in een diploma) én instroom van nieuwe medewerkers, zoals werkzoekenden of jongeren (leerbanen, matching, omscholings-trajecten). De samenwerking tussen een tiental sleutelorganisaties op het terrein van leren en werken wordt sterk geïntensiveerd.

Werkgever als vertrekpunt
Een effectieve HRM infrastructuur in de regio 's-Hertogenbosch staat of valt met een goed zicht op de behoefte van werkgevers. De situatie en HRM behoefte van bedrijven vormt de komende jaren het uitgangspunt in de vraaggerichte benadering van het HRM Service Centre. Nu worden werkgevers vaak door individuele partijen benaderd met één specifiek deelproduct op HRM gebied, bijvoorbeeld voor vacatures, voor leerwerkmogelijkheden voor zittend personeel of voor de erkenning als leerbedrijf. Straks krijgen werkgevers te maken met minder - maar wel meer effectieve - bezoeken. Kernpartijen zoals CWI, gemeente, KBB's en onderwijsinstellingen stemmen in de toekomst hun bezoeken onderling beter af, wisselen informatie uit over de behoefte van werkgevers én spelen hierop in door samengestelde maatwerkproducten in de back office te realiseren.

Werkgevers bepalen mee
Partijen zoals Bos-H, BZW en Kamer van Koophandel hebben een belangrijke rol om mede vorm te geven aan deze vraaggerichte benadering. Zo maakt de aanpak `jobmatcher' van de BZW integraal onderdeel uit van de plannen voor de Bossche regio. Werkgevers leggen in deze aanpak hun HRM-vragen neer bij goed ingevoerde onafhankelijke `jobmatchers', die vervolgens vraag en aanbod op elkaar afstemmen.

Twee projectmanagers vanuit de gemeente
De sleutelorganisaties werken de komende jaren met een open houding, intensieve onderlinge communicatie en bereidheid tot verdere samenwerking aan een effectieve HRM-infrastructuur in de Bossche regio. Twee projectmanagers vanuit de gemeente 's Hertogenbosch gaan vier jaar aan de slag als linking pin tussen de sleutelorganisaties op strategisch niveau én als verbindingsofficier naar de dagelijkse uitvoering.

Leren en Werken voor iedereen
Een breed scala aan doelgroepen zal uiteindelijk profiteren van de vraaggerichte benadering van het HRM Service Centre. Om te beginnen natuurlijk de werkgevers, die steeds meer moeite hebben om hun vacatures in te vullen. Maar ook reguliere studenten in het voortgezet onderwijs, mbo en hbo, werkzoekenden, werknemers in bedrijven en mensen die nu nog zonder startkwalificatie en zonder werk zijn. Meer mensen ontwikkelen hun talenten en meer mensen gaan aan de slag bij het regionale bedrijfsleven. Leren en Werken voor iedereen!