Gemeente Leeuwarden

Ruim baan voor aanleg Westelijke Invalsweg

Bron: Gemeente Leeuwarden (24-04-2008) De plannen voor de aanleg van de Westelijke Invalsweg zijn gereed. Met het plan kan de aanleg van de Westelijke Invalsweg van start gaan. Dat heeft het Leeuwarder college van b en w besloten. Het voorstel gaat nu naar de gemeenteraad. Zij nemen 26 mei 2008 een besluit. Het gaat om de eerste fase van de Westelijke Invalsweg, het deel vanaf de Haak om Leeuwarden tot aan de Zwettestraat. De tweede fase, vanaf de Zwettestraat tot aan de Tesselschadestraat, moet nog verder worden uitgewerkt. Met dit besluit wordt een belangrijke stap gezet richting een betere bereikbaarheid van Leeuwarden.

De Westelijke Invalsweg vormt een rechtstreekse en hoogwaardige verbinding tussen de Haak om Leeuwarden met de Stadsring, het westelijke deel van de binnenstad en het kantoorgebied rond de Tesselschadestraat. Voor het aquaduct is gekozen in samenwerking met de Provincie Fryslân, omdat dit een duurzame oplossing biedt voor scheepvaartverkeer en het autoverkeer. De Zwettebrug komt hiermee te vervallen. Daarnaast ontsluit de weg de bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het westelijke deel van Leeuwarden.

Vanaf de aansluiting met de Haak om Leeuwarden duikt de weg onder het spoor naar Harlingen door. Tussen de spooronderdoorgang en de passage met het Van Harinxmakanaal komt een kruispunt voor de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen. Vanaf dat kruispunt komt verbinding met de zuidelijk gelegen bestaande Newtonparken I en II en de meer zuidelijk gelegen ontwikkelingen. Dit is een nieuwe verbinding die de spoorlijnen naar Harlingen en Sneek/Stavoren ongelijkvloers kruist en aansluit op de Newtonlaan.

De Westelijke invalsweg is niet alleen een verkeersverbinding, maar ook een poort van de stad. Ten westen van het Van Harinxmakanaal wordt een groene parkachtige omgeving nagestreefd met gras, water en bomen. Flauwe groene taluds en brede groene middenbermen versterken dit effect. Het oostelijke deel krijgt een meer stedelijk karakter. Hierdoor ontstaat een overgang van platteland naar stad.

De totale kosten voor de aanleg van de Westelijke Invalsweg zijn EUR 90 miljoen, waarvan EUR 74 miljoen voor de eerste fase. Dit wordt gefinancierd met middelen van het Rijk, Provincie Fryslân en de gemeente. De gemeente draagt EUR 3 miljoen bij.

De aanleg van de Westelijke Invalsweg begint in 2009 en naar verwachting in 2012 klaar. Dan heeft Leeuwarden een hoogwaardige verbinding tussen de Haak om Leeuwarden en de stadsring. Daarmee is ook het eerste aquaduct in de stad Leeuwarden gerealiseerd.