Ruim baan voor aanleg Westelijke Invalsweg
Bron: Gemeente Leeuwarden (24-04-2008)
De plannen voor de aanleg van de Westelijke Invalsweg zijn gereed. Met
het plan kan de aanleg van de Westelijke Invalsweg van start gaan. Dat
heeft het Leeuwarder college van b en w besloten. Het voorstel gaat nu
naar de gemeenteraad. Zij nemen 26 mei 2008 een besluit. Het gaat om
de eerste fase van de Westelijke Invalsweg, het deel vanaf de Haak om
Leeuwarden tot aan de Zwettestraat. De tweede fase, vanaf de
Zwettestraat tot aan de Tesselschadestraat, moet nog verder worden
uitgewerkt. Met dit besluit wordt een belangrijke stap gezet richting
een betere bereikbaarheid van Leeuwarden.
De Westelijke Invalsweg vormt een rechtstreekse en hoogwaardige
verbinding tussen de Haak om Leeuwarden met de Stadsring, het
westelijke deel van de binnenstad en het kantoorgebied rond de
Tesselschadestraat. Voor het aquaduct is gekozen in samenwerking met
de Provincie Fryslân, omdat dit een duurzame oplossing biedt voor
scheepvaartverkeer en het autoverkeer. De Zwettebrug komt hiermee te
vervallen. Daarnaast ontsluit de weg de bestaande en nieuwe
bedrijvigheid in het westelijke deel van Leeuwarden.
Vanaf de aansluiting met de Haak om Leeuwarden duikt de weg onder het
spoor naar Harlingen door. Tussen de spooronderdoorgang en de passage
met het Van Harinxmakanaal komt een kruispunt voor de ontsluiting van
nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen. Vanaf dat kruispunt komt
verbinding met de zuidelijk gelegen bestaande Newtonparken I en II en
de meer zuidelijk gelegen ontwikkelingen. Dit is een nieuwe verbinding
die de spoorlijnen naar Harlingen en Sneek/Stavoren ongelijkvloers
kruist en aansluit op de Newtonlaan.
De Westelijke invalsweg is niet alleen een verkeersverbinding, maar
ook een poort van de stad. Ten westen van het Van Harinxmakanaal wordt
een groene parkachtige omgeving nagestreefd met gras, water en bomen.
Flauwe groene taluds en brede groene middenbermen versterken dit
effect. Het oostelijke deel krijgt een meer stedelijk karakter.
Hierdoor ontstaat een overgang van platteland naar stad.
De totale kosten voor de aanleg van de Westelijke Invalsweg zijn EUR
90 miljoen, waarvan EUR 74 miljoen voor de eerste fase. Dit wordt
gefinancierd met middelen van het Rijk, Provincie Fryslân en de
gemeente. De gemeente draagt EUR 3 miljoen bij.
De aanleg van de Westelijke Invalsweg begint in 2009 en naar
verwachting in 2012 klaar. Dan heeft Leeuwarden een hoogwaardige
verbinding tussen de Haak om Leeuwarden en de stadsring. Daarmee is
ook het eerste aquaduct in de stad Leeuwarden gerealiseerd.
Gemeente Leeuwarden