Veel N-wegen kunnen veiliger worden
Den Haag, 24 april 2008
Het overgrote deel van de snelwegen in Nederland (71 %) kan met vier
sterren als veilig worden beschouwd. Dat valt af te leiden uit de
resultaten van het EuroRAP (European Road Assesment Programme) dat de
ANWB heeft laten opstellen. Het sterrensysteem (EuroRAP) levert een
bijdrage aan het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers in
Nederland en Europa.
De snelwegen scoren drie en vier sterren. De zogenoemde N-wegen
(overigens ook in beheer van Rijkswaterstaat) scoren gemiddeld lager.
Exact 27 % van de rijkswegen haalt drie sterren. Slechts 1 % van de
rijkswegen (waaronder N-wegen) haalt twee sterren. Wegen zonder sterren
komen niet voor.
De details over de rijkswegen met twee sterren: De N33 van Wildervank
naar Delfzijl heeft een gedeelte van 12 km dat twee sterren scoort.
Belangrijkste oorzaken zijn ingestelde maximum snelheid van 100 km per
uur en gedeelten delen met obstakels in de buitenberm. De N18 van
Groenlo naar Enschede scoort twee sterren, omdat er obstakels in de
buitenberm zijn, er relatief veel kruispunten zijn terwijl er een
maximumsnelheid van 80 km per uur geldt.
Andere N-wegen waarvan gedeelten twee sterren scoren zijn: De N35 van
Zwolle naar Wierden, de N36 van Hardenberg naar
Westerhaar-Vriezeveensewijk, de N34 van Hardenberg naar Ommen, de N48
van Ommen naar Hoogeveen, de N99 van Den Helder naar Den Oever, de N57
van Burgh Haamstede naar Middelburg, de N59 van Burgh Haamstede naar
Oude Tonge, de N259 van Halsteren naar Dinteloord, de N61 van IJzerdijke
naar Hoek en de N69 van Aalst naar de grens en de N31 van Marsum naar
Deinum.
Bij al deze wegen kunnen de volgende factoren een rol spelen: geldende
maximum snelheid, obstakels langs de weg, verhoogde of verlaagde berm,
afwezigheid geleiderail buitenberm, soort kruispunt en hoeveelheid
kruispunten er op een weggedeelte zijn, wel of geen middenbermgeleider,
wel of geen gescheiden rijbanen, etc.
De ANWB heeft in 2006 een begin gemaakt met het in kaart brengen van
veiligheid van wegen in Nederland. In dat systeem bepalen niet de
verkeersslachtoffers maar de eigenschappen van de weg (type kruisingen,
bermbeveiliging, snelheidslimieten) de verkeersveiligheid. Hoe beter een
weg scoort des te geringer de kans is dat er zich een ongeval voordoet
en des te geringer zijn de gevolgen mocht zich een ongeval voordoen. Hoe
meer sterren hoe veiliger.
De ANWB wil na de beoordeling van de snelwegen binnen vijf jaar samen
met de provincies de provinciale wegen onder de loep nemen.
De resultaten van de beoordeling leveren wegbeheerders en weggebruikers
bruikbare informatie op. De wegbeheerder krijgt een reëel beeld van de
plaatsen waar de veiligheid van de wegen tekort schiet. Op deze wijze
kan eenvoudig worden bepaald waar extra investeringen nodig zijn. De
weggebruiker op zijn beurt krijgt een simpel beoordelingssysteem waarmee
hij een idee krijgt van de veiligheid van de weg en waarmee hij zijn
routekeuze kan bepalen. De informatie is in de toekomst via
routeplanners te raadplegen. De ontwikkeling van EuroRAP is een
initiatief van de ANWB en haar Europese zusterclubs. In heel Europa
wordt dezelfde methode toegepast. De scores zijn direct met elkaar te
vergelijken.
ANWB-leden vinden verkeersveiligheid erg belangrijk. De bond heeft bij
haar leden de wenselijkheid van informatie over veiligheid van wegen
onderzocht. Met name voor vakanties wil men zijn route plannen zonder te
rijden over gevaarlijke weggedeelten.
De ANWB gaat er vanuit dat de EuroRAP naast Euro NCAP (botsveiligheid)
en EuroTAP (tunnelonderzoeken) de komende jaren een belangrijke rol zal
spelen in de communicatie over veiligheid van wegen.
Meer informatie is te lezen op anwb.nl
Persdienst ANWB
088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB