Persbericht

Son en Breugel, 24 april 2008

VION verbetert resultaat over 2007

Foodconcern VION heeft over 2007 een nettowinst gerealiseerd van EUR 126 miljoen bij een omzet van EUR 7,1 miljard. Dit is een verbetering van 55% ten opzichte van 2006. De omzet daalde als gevolg van lagere vleesprijzen met 3,7%. Het bedrijfsresultaat (EBITA) nam met 33% toe tot EUR 221 miljoen. Dit is het gevolg van een sterke focus op de strategische pijlers operational excellence, productleiderschap en duurzaamheid, de gepleegde acquisities en eenmalige baten.

VION Ingredients
Deze divisie ontwikkelt, produceert en vermarkt ingrediënten van natuurlijke grondstoffen voor farmaceutische, voedings- en technische toepassingen voor mens en dier. VION Ingredients heeft haar bedrijfsresultaat verbeterd van EUR 65 miljoen in 2006 tot EUR 73 miljoen in 2007. Dit is het gevolg van enerzijds acquisities en anderzijds een efficiëntere en effectievere benutting van de productiecapaciteit.

VION Fresh Meat
VION Fresh Meat is actief in de efficiënte, hygiënische en hoogwaardige productie van vers varkens-, rund- en lamsvlees. Het bedrijfsresultaat is negatief beïnvloed door een slechtere marktsituatie in 2007 als gevolg van onbalans tussen vraag en aanbod wat tot prijsdruk heeft geleid. Ondanks kostenreducties en bedrijfssaneringen daalde het resultaat van EUR 86 miljoen in 2006 tot EUR 81 miljoen in 2007.

VION Convenience
VION Convenience richt zich op de ontwikkeling, productie en vermarkting van gemaksvoeding. In volumetermen ontwikkelde de afzet aan de retail zich positief maar tegen een lagere marge. Convenience verbeterde desondanks haar bedrijfsresultaat van EUR 28 miljoen in 2006 naar EUR 51 miljoen in 2007. Acquisities en een verbetering van de marktposities hebben hieraan duidelijk bijgedragen. Het resultaat is ook positief beïnvloed door een financiële uitkering als gevolg van een business interruptie door een brand.

Vooruitzicht 2008
VION verwacht in 2008 een markt met stijgende productiekosten die moeilijk lijken door te berekenen in het eindproduct. Een ruim aanbod houdt de prijzen onder druk. Operational excellence, productleiderschap en duurzaamheid blijven ook in 2008 van strategisch belang voor een gezonde continuïteit en ontwikkeling. De divisie Convenience heeft een goed groeipotentieel. Het meerderheidsaandeel van VION in het Engelse voedingsmiddelenbedrijf J&J Tranfield dat ontbijtworstjes produceert voor de Engelse retailmarkt, bevestigt dit. Rousselot, onderdeel van VION Ingredients, heeft via een meerderheidsaandeel in de Braziliaanse gelatineproducent Rebière haar productleiderschapspositie in de gelatinemarkt verstevigd.

VION N.V.
VION N.V. is een internationaal opererend foodconcern dat hoogwaardige voedingsmiddelen en ingrediënten maakt voor mens en dier. Het concern bestaat uit drie internationaal opererende divisies Ingredients, Fresh Meat en Convenience. VION realiseert een omzet van ruim EUR 7,1 miljard en biedt wereldwijd werkgelegenheid aan 16.200 medewerkers. Het hoofdkantoor van VION staat in Son en Breugel.


----------------------------