Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Omgaan met agressie en geweld in de winkel Datum: 25/04/2008

Hoe ga je om met agressieve klanten? Hoe spreek je iemand aan die zich verdacht gedraagt? Wat doe je als je iemand op winkeldiefstal betrapt? En hoe kun je geweld en agressie zo veel mogelijk voorkomen? De gratis online HBD-training âOmgaan met en voorkomen van agressie en geweld in de winkelâ geeft antwoord op deze vragen.

In de training leren winkelmedewerkers in 45 minuten aan de hand van videofilmpjes hoe ze klanten het beste kunnen aanspreken en agressie en geweld kunnen voorkomen. Aan de orde komen klantbenadering; verdachte situaties; omgaan met groepen; klachtenbehandeling en omgaan met agressie gericht op de persoon. Er is steeds vooral aandacht voor de preventieve kant: wat kunnen medewerkers doen om te voorkomen dat klanten in de fout gaan. De training sluit af met een toets. Wie de vragen goed beantwoordt, ontvangt een HBD-certificaat.

Kans op avontuurlijk uitje
Vele duizenden winkelmedewerkers volgden al de online training. In mei verwacht het HBD de 20.000ste deelnemer. Een mijlpaal! Daarom ligt er voor de 20.000ste cursist een mooi prijzenpakket klaar: een gratis veiligheidsscan voor de winkel én een avontuurlijk uitje naar keuze met het hele team. Samen parachutespringen, paintballen, abseilen, wildwaterkanoën of een les diepzeeduiken. Zo raakt u als team nog beter op elkaar ingespeeld!

De HBD-training is gratis te volgen via
www.hbd.nl/winkelcriminaliteit.