Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


PERSBERICHT

Amsterdam, 24 april 2008

Verburg in discussie met PVV
Stadsdeelvoorzitter Arco Verburg gaat zaterdagavond in debat met o.a. Partij Voor de Vrijheid-kamerlid Hero Brinkman in het door Mijnheer De Wit georganiseerde debat 'Patatje Oorlog'. Over de uitkoop van snackbar Raphaël (ruim een jaar geleden) en de overlast van hangjongeren in de buurt. Vanaf 20.00 uur aan de Baarsjesweg 202. De toegang is gratis. Meer informatie: Rinze van Opstal, 06 1299 1741.

Burgerzaken gewoon open
De afdeling Burgerzaken van stadsdeel De Baarsjes is op vrijdag 2 mei, de dag na Hemelvaart, gewoon open. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Bewoners kunnen er van 8.30 uur tot 15.00 uur terecht voor het aanvragen van o.a. reisdocumenten en uittreksels. Portefeuillehouder Godfried Lambriex: 'We willen de dienstverlening aan bewoners verbeteren. Dus zijn we simpelweg open als het kan.' Op maandag 5 mei (Bevrijdingsdag) is Burgerzaken wel gesloten. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Parkeertarieven: slechts lichte stijging
Het Dagelijks Bestuur wil de parkeervergunningtarieven in De Baarsjes voor 2009 met ten hoogste 3,25% verhogen. Dit advies krijgt de Centrale Stad van het Dagelijks Bestuur van De Baarsjes. Het percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie in 2009. De straattarieven blijven in het B-tarief en worden dus E 2.30 per uur, tenzij het plan 'Voorrang voor een gezonde stad' wordt ingevoerd. In dat geval zal het Stadsdeel vallen onder de tariefgroep 4 (E2,40 per uur), zoals voorgesteld in het plan. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Klaar voor meer klachten
In vergelijking met 2006 is het aantal klachten in 2007 bijna verdrievoudigd. Portefeuillehouder Godfried Lambriex: 'We registreren de klachten beter én nemen die bovenal serieus. Het klinkt misschien gek, maar het signaleren van meer klachten zorgt ervoor dat we onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren.' Het stadsdeel rondt binnenkort de implementatie van een centraal klachtenregistratieysteem af. Ook wordt de voorlichting aan bewoners geïntensiveerd en volgen de medewerkers aan de balies een cursus klachtherkenning. 'We zijn klaar om meer klachten binnen de gestelde termijnen goed af te handelen.' Portefeuillehouder: Godfried Lambriex
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

EK Voetbal: ook in De Baarsjes
Sportbuurtwerk van stadsdeel De Baarsjes organiseert in juni een miniversie van het Europees Kampioenschap voetbal. Hiervoor wordt het Columbusplein omgedoopt tot Zwitserland, het Balboaplein wordt Oostenrijk. Teams van 5 mensen kunnen zich binnenkort inschrijven via internet en op verschillende plekken in De Baarsjes. Het plan voor een mini EK komt voort uit een motie van de stadsdeelraad. Stadsdeelvoorzitter Verburg: 'We hebben zoveel goede redenen om sporten te stimuleren hier in De Baarsjes. Denk aan talentontwikkeling, het terugdringen van obesitas en sport als bindmiddel. Het EK is dan natuurlijk een uitgelezen kans!" Portefeuillehouder: Arco Verburg.
Meer informatie: Ruud Sjoerdsma, 06 1714 4471.

Meer vraag naar huiswerkbegeleiding
De Baarsjes heeft naar aanleiding van een motie in de stadsdeelraad vraag en aanbod van de huiswerkbegeleiding in het stadsdeel geïnventariseerd. De verwachting is dat er voor het volgende schooljaar een grotere vraag is naar huiswerkbegeleiding en mentoraten is. Omdat de vraag groter is dan het aanbod investeert het stadsdeel incidenteel ruim 40.000 euro extra in huiswerkbegeleiding en mentoraten. Streven is om vraag en aanbod samen te brengen vanuit één centraal punt, het Brede School Loket. Door uniform samen te werken wordt versnippering tegengegaan en de onderlinge samenhang verbeterd. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Proef met ondergrondse perscontainer
Portefeuillehouder stadsdeelwerken Ab Cherribi krijgt vrijdag 25 april als eerste de bedieningspas om de nieuwe, ondergrondse perscontainer op de Vespuccimarkt te openen en in werking te stellen. Op de Vespuccimarkt wordt als proef een perscontainer van EcoVision in gebruik genomen. Al het afval wordt in deze container samengeperst, waardoor veel meer afval in één container past: 18 m³ los afval wordt gecomprimeerd in een container van 3 m³. Dat scheelt een hoop ritten naar de vuilverbrandingsinstallatie, dus minder belasting van het milieu en altijd voldoende beladingsruimte. Er wordt gewerkt met een wisselsysteem: als een container vol is wordt de gehele installatie meegenomen om te worden geleegd en schoongemaakt, terwijl er direct een lege en gereinigde wisselcontainer voor in de plaats komt. Je kunt pas iets in de container deponeren als je die hebt geopend met de speciale toegangspas. Zeker op de Vespuccimarkt is dit handig, want zo kunnen alleen de marktkooplui van de perscontainer gebruikmaken. Ab Cherribi is benieuwd naar de mogelijkheden. 'De perscontainer is schoner, milieuvriendelijker, duurzamer en op de langere termijn wellicht ook goedkoper. Met deze perscontainer, volledig gefabriceerd in Amsterdam, kunnen we goed kijken of het systeem ons bevalt voor de Vespuccimarkt.' Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Handhaving milieu: nadruk op preventie

Het Dagelijks Bestuur stelt de stadsdeelraad voor de herziene beleidsnota Handhaving milieuregelgeving vast te stellen. Deze nota beschrijft de visie en uitgangspunten en strategieën voor milieuhandhaving en is in opdracht van de stadsdelen opgesteld door de Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB). DMB voert de milieuhandhavingstaken ook uit in opdracht van het Dagelijks Bestuur. De nota is vastgesteld in 2002 en wordt nu geactualiseerd. Belangrijkste vernieuwing is het gebruik van preventieve handhavingsinstrumenten. Hiermee wordt verwacht beter inzicht te verkrijgen in de achterliggende redenen van het overtreden van de milieuregelgeving. Daarnaast wordt ingegaan op welke overige handhavingsinstrumenten ingezet kunnen worden om slimmer en beter te handhaven. De nota lag van 16 januari tot en met 27 februari ter inzage; er zijn geen zienswijzen ingebracht. Alleen de nieuwe beleidsvoornemens stonden open voor inspraak. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Trouwen in De Baarsjes
Trouwen in De Baarsjes op andere locaties als in het stadsdeelkantoor gaat hetzelfde kosten als door de stadsdeelraad is vastgesteld voor Het Sieraad. Om dit mogelijk te maken moet de raad op 20 mei de legestabel 2008 aanpassen. Om te kunnen trouwen in Het Sieraad moet men voor de vergunning een bedrag betalen van E 224 (maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur); de vergunning kost E 280 als men op werkdagen 's avonds van 18.00 tot 21.00 uur wil trouwen. Trouwen in het weekend (9.00 - 21.00 uur) kost E 421 Deze bedragen zijn exclusief de kosten voor Het Sieraad. In het stadsdeelkantoor kan men alleen tijdens werkdagen van 9.00-15.00 uur trouwen voor het bedrag van E 145. Het stadsdeel staat welwillend tegenover verzoeken om een locatie aan te wijzen als alternatieve trouwlocatie. Elk verzoek wordt wel afzonderlijk getoetst of men bijvoorbeeld de benodigde vergunningen bezit. Uiteindelijk besluit de stadsdeelraad of een locatie in aanmerking komt om te dienen als trouwlocatie. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Baarsjes staat achter gelijktrekken tarieven
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel De Baarsjes staat achter het gelijktrekken van tarieven voor leges en vergunningen in Amsterdam. Het is de bedoeling dat vanaf 2009 een uniforme tarieventabel gevolgd wordt in alle stadsdelen, wat inhoudt dat burgers en ondernemers overal dezelfde tarieven gaan betalen. De afvalstoffenheffing en bouwleges worden op een langere termijn rechtgetrokken, omdat deze tarieven flink kunnen verschillen. Door de oprichting van Afvalservice West (ASW) bijvoorbeeld verwacht De Baarsjes de kosten voor het ophalen van afval omlaag te krijgen, terwijl bij uniformering de afvalstoffenheffing voor Baarsjesbewoners omhoog zou gaan. Daarom wordt een eventuele uniformering van de afvalstoffenheffing en de bouwleges gefaseerd ingevoerd als het een verhoging inhoudt. In mei krijgt de commissie .?. een presentatie over het 'project vergelijkbare tarieven', in juni neemt de stadsdeelraad een besluit over het voorstel. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Chicane voor Slatuinenweg?
Bewoners kunnen kiezen uit twee ontwerpen voor de herinrichting van de Slatuinenweg. Woensdag 7 mei is de inspraakavond om 19.30 uur in buurtcentrum Chassé, Chasséstraat 91, in het bijzijn van portefeuillehouder Ab Cherribi. Op verzoek van een aantal bewoners is er naast het gewone ontwerp een ontwerp gemaakt met een extra verkeersveiligheidsmaatregel: een chicane. Dat is een bocht in de weg die automobilisten dwingt vaart te minderen. Het pittoreske oudste straatje van De Baarsjes wordt sowieso opgeknapt: ter hoogte van de Admiraal de Ruijterweg komt aan beide kanten een trottoir, verkeersdrempels, vier bomen en straatmeubilair (zoals lantaarnpalen). Door gebruik van bijzonder materiaal wil het stadsdeel het historische beeld van de straat versterken. De chicane is een extra mogelijkheid hard rijden tegen te gaan, maar kost wel één van de veertien huidige parkeerplaatsen. Tijdens de inspraakperiode die duurt van 16 april t/m 15 mei kunnen bewoners hun mening geven. Eerder is er een enquête onder de bewoners geweest en zijn twee informatieavonden georganiseerd. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Uit de stadsdeelraad

Groter wonen in de Baarsjes

De stadsdeelraad van De Baarsjes stemde afgelopen dinsdag in met het afschaffen van de maximale oppervlaktegrens bij het samenvoegen van woningen.

Op dit moment is het niet toegestaan om twee woningen samen te voegen als de nieuwe gecreëerde woning vervolgens groter dan 140 m2 wordt. D66 en de VVD dienden een motie in om deze maximale oppervlakte grens af te schaffen. Zij hopen dat bewoners dan langer in de Baarsjes kunnen blijven wonen. PvdA, D66 en de VVD stemden voor deze motie, GroenLinks stemde tegen. Deze partij maakt zich zorgen over het verlies aan relatief grote woningen. Het gevolg van het loslaten van de oppervlaktegrens is immers dat ook twee woningen van 90m2 samengevoegd kunnen worden. Daarnaast vrezen zij ook voor het verlies van goedkope woningen voor starters. De andere partijen menen dat het niet zo'n vaart zal lopen, omdat zij denken dat het slechts om een beperkt aantal woningen per jaar zal gaan. Over twee jaar wil de raad horen hoe het afschaffen van de oppervlaktegrens in de praktijk uitpakt.

Agenda

|[|Portretmaand in De   |
|+|Stoker               |
|]|                     |
| |                     |
Galerie de Stoker, tot 30 april.
|[|On the Nature of   |
|+|Things             |
|]|                   |
| |                   |
FoamLab, tot 26 april.
|[|Lichtvoetige      |
|+|tekeningen        |
|]|                  |
| |                  |
MLB expositieruimte, tot 30 april.
|[|Kermi|
|+|s    |
|]|     |
| |     |
Mercatorplein, 19 april tot 30 april.
|[|Rock 'n   |
|+|Rave      |
|]|          |
| |          |
Club 8, 24 april - aanvang 22.00 uur.
|[|Fok  |
|+|Stijl|
|]|     |
| |     |
Club 8, 25 april - aanvang 23.00 uur.
|[|Zing jezelf terug  |
|+|in jezelf          |
|]|                   |
| |                   |
GoYuMe Centre, 26 april - aanvang 19.00 uur.
|[|Club 8:  |
|+|UNK      |
|]|         |
| |         |
Club 8, 26 april - aanvang 23.00 uur.
|[|Baarsjes      |
|+|Trommelt      |
|]|              |
| |              |
De Hudsonhof, 27 april - aanvang 15.00 uur.
|[|Rastafee|
|+|st      |
|]|        |
| |        |
Surinameplein, 29 april tot en met 30 april.
|[|Club 8:   |
|+|Bezet     |
|]|          |
| |          |
Club 8, 29 april - aanvang 23.00 uur.


---- --