Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

De kracht van IJsselmonde

Volkstuinders en kansloze jongeren versterken elkaar

Volkstuinvereniging Hordijkerveld had vorig jaar een probleem. De vereniging vergrijst. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 65 jaar. Daardoor zijn steeds minder mensen in staat om paden tussen de tuinen te schoffelen, onkruid te wieden en onderhoud aan het complex te doen. Goede raad was duur, zegt voorzitster Marij de Ronde.

Maar met die duurte viel het enorm mee toen de deelgemeente op een onverwachte oplossing wees: leerlingen van de afdeling Praktijkonderwijs van openbare scholengemeenschap Nieuw Zuid aan de Olympiaweg. Op deze afdeling zitten kinderen di e grote moeite hebben met leren en met discipline. In de ogen van veel mensen zijn het kansloze jongeren.

Moesten deze kinderen voor de volkstuinders de oplossing betekenen? Sommige tuinders hadden er een hard hoofd in. Maar het pakte goed uit. In september 2007 begon de samenwerking tussen school en volkstuinders. Inmiddels hebben 95 leerlingen per week er een vaste plek. Docenten komen mee. Verdeeld over verschillende groepen doen de leerlingen tuinonderhoud en bouwen ze nieuwe tuinhuisjes. Marij de Ronde: Dit is het groene buitenlokaal van Nieuw Zuid geworden. Met de tuinderskantine als leslokaal.

Je ziet de leerlingen groeien
Het uitgestrekte volkstuincomplex ziet er nu perfect uit. In korte tijd zijn jongeren die nergens voor wilden deugen, opgebloeid tussen de tuinhuisjes van Hordijkerveld. Volkstuinvoorzitster Marij de Ronde: Een leerling van Nieuw Zuid was stagiair bij de een doe-het-zelf supermarkt. Hij deed er niks, kwam altijd te laat en werd dus al snel weggestuurd. Toen hij naar onze tuin kwam, lag hij de eerste tijd het liefst te maffen in een kruiwagen. We hebben m goed onder handen genomen. Hij komt nu elke dag op tijd en vindt het hier fantastisch. Leerlingen krijgen op de volkstuinen niet alleen groene vingers, ze werken ook aan zelfdiscipline en leren elkaar te helpen. Marij: Twee jongens werken regelmatig als koppel met de hakselaar. De één is bedeesd en niet zo handig, de ander is een straatjochie met een grote mond. Maar hoe brutaal dat joch ook is, hij helpt zn maatje nu wel in het bedienen van de hakselaar. Intratuin staat straks in de rij om deze kinderen een baan te geven.

Dat beaamt ook Nieuw Zuid-docente Marja Pieters: We zijn ontzettend blij met deze samenwerking. Je ziet de leerlingen groeien. Een paar jongens die de afgelopen maanden op de tuin hebben gewerkt, staan nu met een bloemenkraam in de verschillende ouderencomplexen van De Stromen. Met de kassa omgaan, service verlenen aan de klanten: het gaat ze goed af.

De juiste contacten leggen
Wat bij de volkstuinvereniging en de Praktijkafdeling van scholengemeenschap Nieuw Zuid gebeurt, sluit aan bij de manier waarop deelgemeente IJsselmonde de WMO oppakt. De Wet Maatschappelijke Ordening (WMO) geeft IJsselmonde specifieke taken: mensen adviseren en begeleiden die eenvoudige zorg en praktische ondersteuning nodig hebben. Nu kun je dat doen door mensen via de Vraagwijzer door te verwijzen naar instanties die professionele zorg en ondersteuning kunnen bieden. Dat gebeurt ook. Maar er gebeurt meer. Portefeuillehouder Bram van Hemmen: Een vraag die bij een bezoek aan de Vraagwijzer ook aan bod komt, is: heeft u mensen in uw omgeving die u kunnen helpen? Het voorbeeld van de volkstuinders maakt duidelijk dat die vraag hout kan snijden. De Vraagwijzer boort desgewenst contacten aan waar mensen zelf niet zo aan hadden gedacht. Dat werkt natuurlijk niet altijd, maar wel opvallend vaak. Het is de Kracht van IJsselmonde.

Die kracht is gebaseerd op zon 150 verenigingen en sportclubs binnen onze deelgemeente. Maar ook vriendenclubs, buren en kennissen tellen mee: ze zoeken elkaar op en staan elkaar bij. Om met elkaar te praten, om samen te computeren, om samen op stap te gaan. De Vraagwijzer helpt graag in het vinden en versterken van zulke contacten. Ook op individueel niveau. Bijvoorbeeld als iemand niet meer uit zn administratie komt, of als iemand vereenzaamt, of als.... Ach er zijn tientallen voorbeelden te geven van mensen die met dat ene zetje van een ander goed geholpen zouden zijn.

De deelgemeente stimuleert dat mensen via de Vraagwijzer dat zetje in de rug kunnen krijgen. Dat is de Kracht van IJsselmonde.