abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
28 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/2292 08-VW-B-027
Onderwerp
Europese dimensie Anders Betalen voor Mobiliteit, plannen voor invoering van de
kilometerprijs in andere landen
Geachte voorzitter,
In uw brief van 15 februari heeft u het verzoek gedaan de Kamer op de hoogte te houden
van het Europees perspectief, zowel in EU-verband als bilateraal, bij de plannen voor de
invoering van de kilometerprijs. Relevante vragen daarbij zijn: wat zijn de Europese
ontwikkelingen op dit terrein en wat is daarbij de inzet van het kabinet?
Ten aanzien van de Europese ontwikkelingen kan ik u melden dat er verschillende zaken
die in 2008 vanuit de Commissie komen wellicht invloed kunnen hebben op de wijze
waarop de kilometerprijs in Nederland vorm zal worden gegeven. Daarvan noem ik u als
eerste het internaliseren van de externe kosten. Binnenkort wordt u over het
kabinetsstandpunt terzake geïnformeerd middels een separate brief. In haar beleid om de
transportsector duurzamer te maken gaat de Commissie uit van een "step-by-step
approach". Een eerste stap als gevolg van de internalisering van de externe kosten is een
aanpassing van de Eurovignetrichtlijn om doorrekening van deze kosten mogelijk te
maken.
Daarnaast is het de verwachting dat er eind dit jaar in het kader van de Europese
Elektronische Tolservice (EETS) een raamwerkbesluit komt met daarin de nadere definitie
van de EETS. Gezien het feit dat de EETS te zijner tijd ook op Nederlandse wegen
toegankelijk moet zijn, dienen de voertuigkenmerken die voor differentiatie van de
kilometerheffing noodzakelijk zijn, ook voor de EETS te gelden. In dat kader zal derhalve
ook de annex (inzake voertuigparameters) van de richtlijn betreffende de interoperabiliteit
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008/2292
van elektronische tolheffingsystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap moeten
worden aangepast.
Ten aanzien van de laatste stand van plannen voor invoering van de kilometerprijs in de
ons omringende landen België, Luxemburg en Frankrijk kan ik u het volgende melden:
België
In België was aanvankelijk besloten tot het invoeren van een wegenvignet waarbij de
gebruiker betaalt om het wegennet voor een specifieke periode te gebruiken.
Het wegenvignet zou gelden voor alle voertuigen onder de 12 ton. De voertuigen boven
12 ton betalen al via het eurovignet. Voor wat betreft het toepassingsgebied werd
uitgegaan van het hoofdwegennet.
De Vlaamse regering heeft in 2007 zijn standpunt gewijzigd en de volgende principiële
positie ingenomen:
De Vlaamse regering is voorstander van invoering van een kilometerheffing voor
vrachtwagens, waarbij men zich qua systeem laat inspireren door de Duitse MAUT.
Die kilometerheffing mag de concurrentiepositie van de Vlaamse transport- en
logistieke sector niet aantasten.
Daarom wenst de Vlaamse regering overleg met de Benelux-partners over gelijktijdige
invoering in, bij voorkeur, de gehele Benelux. Het streven is niet om tot exact dezelfde
systemen binnen de Benelux te komen, wel dat voor het segment `vrachtwagens' een
zo groot mogelijke gelijkvormigheid en interoperabiliteit van de systemen ontstaat.
Het Waals Gewest is voorstander van een systeem dat op termijn doorgroeit naar een
systeem dat het betalen voor gereden kilometers als uitgangspunt heeft. Als eerste stap
wenst men een (elektronisch) wegenvignet te introduceren in 2009 (zonder compensatie
voor de burger via wegenbelasting of aanschafbelasting) waarbij de automobilist betaalt
om het hoofdwegennet voor een specifieke periode te mogen gebruiken. Vervolgstappen
kunnen een kilometerheffing voor het vrachtverkeer zijn en, daarna, voor
personenwagens. Het Waals Gewest heeft geen bezwaren tegen invoering van een
kilometerprijs door Vlaanderen in 2011.
Het Brussels Gewest heeft op 31 januari 2008 haar standpunt ingenomen. De Brusselse
hoofdstedelijke regering:
Streeft naar een substantiële vermindering van het vervoer van personenauto's
middels wegbeprijzing onder de volgende voorwaarden:
o een goed openbaar vervoernet als geschikt alternatief en
o een betrouwbare en betaalbare GPS-GSM technologie
Wenst, in overleg met de andere twee gewesten, de mogelijkheid van een tussenfase
te onderzoeken die de fiscale instrumenten verbonden aan de personenwagen en het
zwaardere (vracht)verkeer variabiliseert, rekening houdend met milieucriteria.
Luxemburg
In Luxemburg zijn vooralsnog geen stappen gezet in de richting van
kilometerheffingen/vignetten naast of ter vervanging van het Eurovignetsysteem.
---
VenW/DGP-2008/2292
Frankrijk
In Frankrijk is middels de Grenelle door de Franse President draagvlak gecreëerd voor de
invoering van een kilometerheffing voor vrachtauto's. Een maatregel die President Sarkozy
overigens presenteert als middel om de vervuilende buitenlandse wegvervoerders die nu
het gratis wegennet gebruiken te laten betalen. Overwogen wordt de nationale
wegvervoerders te compenseren door bijvoorbeeld de asbelasting te laten vervallen.
Invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens is gepland voor 2011 voor 12.500
kilometer nationale wegen (m.u.v. de tolwegen) en op 3.500 kilometer lokale wegen. Ter
voorbereiding hiervan moet een proef plaatsvinden in de Elzas, waarbij gebruik wordt
gemaakt van moderne satellietnavigatie. Daarnaast streven zij naar aanpassing van de
eurovignetrichtlijn ten behoeve van betere integratie van de milieukosten.
Voor Nederland heeft samenwerking met de ons omringende landen tot doel de invoering
van de kilometerprijs in Nederland te ondersteunen. Daarbij is kennisuitwisseling
essentieel. Zowel het uitwisselen van resultaten van reeds uitgevoerde onderzoeken, als
mogelijk ook het gezamenlijk uitvoeren van nieuwe onderzoeken. Een vergelijking
bijvoorbeeld van voorliggende keuzes voor het functioneel ontwerp van het Nederlandse
systeem voor de kilometerprijs met die van Frankrijk en België kan de cohesie tussen de
verschillende nationale systemen versterken. Op deze wijze wordt ook de Nederlandse
positie inzake de kilometerprijs binnen Europa versterkt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat