AutoRai

Le Mans Series, 1000 km Monza: Zege Peugeot na zinderende slotfase

(4/28/2008)
In de 1000 km van Monza, de tweede race van de Le Mans Series, viel de beslissing pas in de eindfase. In de spannende slotronden wurmde Pedro Lamy zijn Peugeot 908 HDi FAP langs de Audi van Mike Rockenfeller om de overwinning op te eisen in de spectaculaire
lange-afstandswedstrijd.

De Peugeot van Nicolas Minassian en Marc Gené was van pole position gestart, maar kampte in de race met een onwillige transmissie. De Frans-Spaanse equipe kelderde naar de 34^e positie, knokte zich echter terug naar de vijfde plaats en droeg zodoende bij aan de leidende positie van Peugeot in het constructeursklassement.

Terwijl de Audi van Prémat/Rockenfeller de race moest aanvangen vanuit de pitstraat, pakten de Peugeots van Marc Gené en Stéphane Sarrazin bij de rollende start de leiding, om meteen weg te rijden van de rest van het grote startveld. Het gat dat de Franse diesels sloegen, werd echter tweemaal tot nul gereduceerd door tussenkomst van de safety car. De tweede safety-ingreep volgde op een crash van de Audi van Capello/McNish. Wonderwel konden zij hun weg na snel reparatiewerk vervolgen.

Toen de baan weer werd vrijgegeven, namen de Peugeots opnieuw een voorsprong. In de 56^e ronde echter haakte de 908 van Gené/Minassian af met aandrijfproblemen. Acht ronden gingen verloren aan de pits met het wisselen van onder meer de rechteraandrijfas. Deze tegenslag leidde een schitterende inhaalrace in van de Peugeot-equipe, die uitmondde in een fraai duel met de eerder opgehouden Audi van Capello/McNish. Het gevecht werd in de 145^e ronde (van de 173) onderbroken door een angstaanjagend ongeluk van Stéphane Ortelli. Zijn Courage Oreca rolde na hard contact met de vangrail vele malen zijwaarts, miste daarbij maar net Allan McNishâ Audi en kwam op de vangrail tot stilstand. Ortelli kwam er gelukkig vanaf met slechts een gebroken enkel. Na de uit dit ongeval resulterende safety car-periode wist Gené rivaal Rinaldo Capello te passeren en de vijfde plaats veilig te stellen. Tijdens zijn inhaalrace zette de Spanjaard de snelste rondetijd.

Ondertussen had Lamy in de andere Peugeot de koppositie behouden, met een ronde voorsprong op Rockenfellers Audi. De Portugees miste echter een radio-oproep om te komen tanken. Het gevolg was dat niet alleen de voorsprong verviel, maar bovendien de leiding in handen kwam van Rockenfeller. Hierdoor kwam het tot een zinderende finale. De laatste twintig ronden werden een sprint tussen beide kemphanen, waarbij de rondetijden meer dan eens slechts duizenden van een seconde verschilden. Met nog tien ronden te gaan zat Lamy de Duitse diesel op de staart en probeerde deze voor de eerste chicane te passeren. De uitrempoging noopte hem de bocht af te snijden en dat werd bestraft met een âstop and goâ. Lamy onderging de straf pas met nog vier rondjes voor de boeg na een tweede passeermanoeuvre, waarbij de twee autoâs elkaar raakten. De aanrijding kostte Audi een wielwissel. Deze pitstop duurde langer dan Lamyâs âstop and goâ, waardoor de Peugeot-rijder de eerste plaats alsnog overnam en naar de overwinning kon rijden.

De tweestrijd Peugeot-Audi wordt op 11 mei vervolgd in Francorchamps. In België wordt het Franse team uitgebreid met Jacques Villeneuve en Alexander Wurz. Zo kunnen de Canadees en de Oostenrijker alvast in het ritme raken voor de 24-Uursrace van Le Mans, die een maand later plaatsheeft. Overigens waren in Monza ook Nederlanders succesvol. Van Merksteijn/Verstappen werden tweede in LM P2; Jan Lammers behaalde hier de derde plaats. In de GT1-categorie werd Peter Kox vierde.