Ministerie van Buitenlandse Zaken
Kamerbrief inzake Geannoteerde Agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 29 april 2008 (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2008/04/Kamerbrief-inzake-Geannoteerde-Agenda-van-de-Raad-.html) 18-04-2008 |
Graag bieden wij u hierbij de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene
Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 29 april 2008.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Geannoteerde Agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe
Betrekkingen (RAZEB) van 29 april 2008
Westelijke Balkan
De Raad zal spreken over de Westelijke Balkan, en in het bijzonder over Servi
ë en Kosovo. Op 11 mei a.s. zullen lokale en parlementaire verkiezingen in Servi
ë worden gehouden. De pro-Europese coalitiepartners gaan in de peilingen gelijk
op met het nationalistische blok. De druk op Nederland in de aanloop naar en
tijdens de Raad om alsnog het Stabilisatie en Associatie Akkoord (SAO) te
ondertekenen als steun in de rug voor de Europees gezinde partijen in de aanloop
naar de parlementsverkiezingen zal groot zijn. Als bekend, verzet Nederland zich
tegen ondertekening van de SAO vooraleer er sprake is van volledige samenwerking
met het ICTY. De beoordeling van de ICTY-hoofdaanklager Brammertz, van de
huidige en verwachtbare samenwerking van Servië met het ICTY zal worden
besproken in de RAZEB. Voorts zal worden meegewogen welke kansen bestaan op
samenwerking met het ICTY (o.a. toegang tot documenten en archieven, onderzoek
naar netwerken die aangeklaagden beschermen, actieve inzet om aangeklaagden
zoals Mladic aan te houden en uit te leveren) als de nationalisten en radicalen
winnen. Nederland en België, de enige twee lidstaten die zich verzetten
tegenover de 25 andere die wel de SAO willen ondertekenen, hebben het
voorzitterschap toegezegd vanuit hun principiële stelling name creatief te
willen zoeken naar een gezamenlijke, EU-brede benadering.
De Raad zal ook van gedachten wisselen over Kosovo en voortgang in de
ontplooiing van de civiele EVDB missie EULEX. Een coöperatieve opstelling vanuit
Belgrado ten aanzien van Kosovo is op korte termijn onwaarschijnlijk. Belgrado
heeft recentelijk besloten de geplande lokale verkiezingen op 11 mei a.s. ook in
de Kosovaars-Servische gemeentes in Kosovo te doen plaatsvinden. UNMIK acht dit
illegaal, maar het is de vraag of UNMIK dit zal (kunnen) verhinderen. Op 15 juni
zal naar verwachting de nieuwe Kosovaarse grondwet in werking treden. Op die dag
zal de bestuursoverdracht van UNMIK een feit moeten zijn. Vanaf die datum is de
Kosovaarse regering volledig verantwoordelijk voor het eigen landsbestuur, en
neemt de ICO/EUSV toezichthoudende taken op zich. Op die datum moet ook EULEX
volledig operationeel zijn, inclusief aanwezigheid in Noord-Kosovo. Nederland
zal aandringen op de tijdige ontplooiing van EULEX ten behoeve van alle
Kosovaren.
De Raad zal mogelijk ook spreken over de politieke situatie in Bosnië
-Herzegovina. Op 10 april heeft het Bosnische parlement de politiewetgeving
aangenomen. Deze ontwikkeling is een belangrijke stap in de richting van een SAO
met de EU. Ten aanzien van de samenwerking met ICTY, een andere conditionaliteit
voor ondertekening heeft de hoofdaanklager Brammertz gesteld dat er sprake is
van bevredigende samenwerking. Nederland beschouwt deze ontwikkelingen als
belangrijke signalen in de besluitvorming over eventuele ondertekening van de
SAO. Een eventuele ondertekening van de SAO met Bosnië-Herzegovina zal tijdens
deze Raad nog niet aan de orde zijn.
Birma
De Raad zal spreken over de actuele situatie in Birma en de verlenging van
het Gemeenschappelijk Standpunt. De resultaten van de afgelopen reis van VN
speciaal Gezant Ibrahim Gambari naar Birma (6-10 maart jl.), zijn
teleurstellend. Alle voorstellen van Gambari zijn afgewezen. Het referendum op
10 mei a.s. en de aangekondigde verkiezingen in 2010 geven geen aanleiding tot
verminderde zorg over het gebrek aan voortgang op het gebied van democr
atisering en mensenrechten. Zo is bijvoorbeeld de oppositie niet betrokken bij
de opstelling van de Grondwet en zal het leger grotendeels zijn macht behouden.
Nederland heeft zich in raadskader uitgesproken voor inzet op aanscherping van
de sancties. Een eerste resultaat is uitbreiding van de lijst van personen en
bedrijven wiens financiële tegoeden worden bevroren. In verdere afwachting van
het proces en de uitslag van het aanstaande referendum, zal Nederland pleiten
voor een sterk signaal richten de Birmese autoriteiten en aandringen op
transparantie van het proces, een inclusieve dialoog met de diverse etnische
groepen in Birma en vrijlating van alle politieke gevangenen.
Irak
De Raad zal spreken over de situatie in Irak. Het Voorzitterschap en Hoge
Vertegenwoordiger Solana zullen verslag doen van hun gesprek met de Iraakse
premier in Brussel op 16 april jl. Tijdens dit bezoek sprak Al-Maliki ook met de
Europese Commissie. Tevens kan tijdens de Raad worden gesproken over de derde
conferentie met de buurlanden van Irak in Koeweit op 22 april aanstaande en
vooruitgekeken naar de bijeenkomst van het zogenaamde Compact with
Iraq.
Deze bijeenkomst vindt onder auspiciën van de Verenigde Naties op 29 mei a.s.
in Stockholm plaats en zal mede worden geleid door de Iraakse regering.
De Nederlandse regering acht het op zich bemoedigend dat de Iraakse regering
in toenemende mate tracht het eigen gezag te versterken. Voortgezette
betrokkenheid van de Europese Unie bij de opbouw van een stabiel, democratisch
en welvarend Irak blijft desondanks van groot belang. Nederland verwelkomt dat
tijdens het bezoek van Al-Maliki werd toegezegd dat de EU de betrekkingen met
Irak in het bijzonder ook wil aanhalen op het gebied van wederopbouw en steun
aan vluchtelingen en ontheemden. De regering zal bij de totstandkoming van de
Europese inbreng in de Stockholm-bijeenkomst dan ook bijzondere aandacht blijven
vragen voor die kwetsbare groepen, waarbij in het bijzonder aandacht zal moeten
gaan naar de positie en bescherming van religieuze minderheden.
Zimbabwe
De Raad zal spreken over de ontwikkelingen na de verkiezingen in Zimbabwe, di
e zijn gehouden op 29 maart 2008. Bijna drie weken na deze verkiezingen zijn de
uitslagen van de presidentverkiezingen nog steeds niet bekend. Het geweld in
Zimbabwe neemt ondertussen toe, m.n. op het platteland. Binnen de internationale
gemeenschap groeit de onrust over de situatie in Zimbabwe. De regering acht het
van belang dat de EU blijft inzetten op spoedige afronding van het
verkiezingsproces volgens de daarvoor internationaal aanvaarde democratische
principes. Hiertoe dient de EU de dialoog voort te zetten met de landen in de
regio en de South African Development Community.
Europese hulp bij de wederopbouw van Zimbabwe is pas aan de orde als de
Zimbabwaanse regering aantoont dat het handelt in overeenstemming met
internationaal aanvaarde principes van goed bestuur en respect voor de
mensenrechten.
Pakistan
De Raad zal spreken over de relatie EU-Pakistan na het aantreden van de
nieuwe regering. De Raad zal bespreken in hoeverre het EU-Pakistan beleid
aangepast dient te worden sinds eind maart 2008 een nieuwe regering is
aangetreden. Nederland is van mening dat de uitgangspunten van het EU beleid ten
aanzien van Pakistan nog steeds geldig zijn en zal zich, bilateraal en in de EU,
met name blijven inzetten voor de millennium ontwikkelingsdoelen, goed bestuur,
het bevorderen van mensenrechten en de bestrijding van extremisme en terrorisme.
Ook zal Nederland het belang van de regionale dimensie (Afghanistan, India)
blijven benadrukken.
Midden-Oosten vredesproces (MOVP)
De Raad zal spreken over de voortgang in het Annapolis-proces en de
verslechtering van de veiligheidssituatie in de Gazastrook.
Besprekingen tussen Israël en de Palestijnen in het kader van het
Annapolis-proces duren voort. De wil om eind 2008 een akkoord te bereiken lijkt
onverminderd aanwezig. De radiostilte die beide partijen hanteren lijkt vooral
ingegeven door de angst dat voortijdige lekken over onderhandelingsresultaten
van negatieve invloed zullen zijn op het onderhandelingsproces. Tijdens het
bezoek van Secretary of State Rice aan de regio, eind maart, werd een
aantal vertrouwenwekkende maatregelen overeengekomen (o.a. verwijdering van
wegversperringen op de Westoever, verruiming bezoekmogelijkheden Palestijnen aan
Israël, uitbreiding Palestijnse woningbouw op de Westoever, en verruiming
bewegingsvrijheid en Palestijnse veiligheidspresentie in en rond Jenin). De
politieke impasse rondom de Gazastrook, gevoegd bij de voortdurende gewelddadige
incidenten en de blokkade, leggen echter een hypotheek op de onderhandelingen.
Nederland verwelkomt de door partijen overeengekomen maatregelen en de
voortzetting van de onderhandelingen in deze moeilijke omstandigheden. Nederland
en de EU zullen onverminderd steun blijven verlenen aan het
onderhandelingsproces en aan de wederopbouw van de Palestijnse Gebieden, alsook
aan inspanningen om een beëindiging van het geweld in en rond Gaza en heropening
van grenzen met inachtneming van Israëls veiligheidsbelangen te bewerkstelligen.
WTO/DDA
Naar verwachting zal de RAZEB spreken over de stand van zaken in de
WTO/Doha-ronde, op basis van informatie van de Europese Commissie. Begin
februari brachten de voorzitters van de Geneefse onderhandelingsgroepen over
industrieproducten (non-agricultural market access - NAMA) en landbouw
nieuwe teksten uit. Bij de besprekingen van deze teksten is enige vooruitgang
geboekt, vooral op technische onderwerpen. Het is de bedoeling dat zij genoeg
draagvlak zullen hebben onder de WTO-leden om, na een verdere herziening van de
teksten eind april, een ministeriële bespreking in de tweede helft van mei
mogelijk te maken. Een doorbraak op landbouw en NAMA in mei en daaarnaast
voldoende perspectief op resultaat op andere dossiers (in het bijzonder diensten
en regels) is noodzakelijk om tot een afronding van de Doha-rondee per eind
2008 te kunnen komen.
Diversen - Europees Nabuurschapsbeleid
(ENB)
De Raad zal een presentatie aanhoren van de Europese Commissie over de nieuwe
Mededeling inzake implementatie van het Europees Nabuurschapsbeleid in 2007 die
op 3 april 2008 werd gepubliceerd. De Commissie constateert naar aanleiding van
een beschrijving van de resultaten van het afgelopen jaar dat voortgegaan moet
worden op de ingeslagen weg en dat een graduele en gedifferentieerde aanpak moet
worden gevolgd op basis van door elk partnerland geboekte voortgang. Als bijlage
bij de Mededeling zijn de voortgangsrapportages gevoegd van Armenië, Azerbaijan,
Egypte, Georgië, Israël, Jordanië, Libanon, Marokko, Moldavië, Palestijnse
gebieden, Tunesië en Oekraïne.
Vooruitblik RAZEB mei voorbereiding EU Rusland top
Naar aanleiding van het Algemeen Overleg Gymnich (26 maart jl.), waar
besproken is om op ad hoc basis en waar mogelijk een vooruitblik te geven over
bepaalde onderwerpen die niet op de komende RAZEB-agenda opgenomen zijn,
informeren wij uw Kamer hierbij over de voorbereidingen voor de EU-Rusland top
op 26 juni a.s. in Siberië. De Raad van 26/27 mei zal hierover spreken.
Met het oog op de komende EU-Rusland top hoopt Nederland dat de
onderhandelingen met Rusland over een nieuw strategisch akkoord, als opvolger
van het huidige Partnerschaps- en Samenwerkingsakkoord (PSA), binnenkort van
start kunnen gaan. Het is een goed moment het inkomende Russische leiderschap te
engageren.
Nederland zet in op een strategisch partnerschap met Rusland, als raamwerk
voor de verschillende substantiële elementen in de relaties van de EU met
Rusland en gezien het toenemend economisch gewicht van Rusland en de belangrijke
rol die het land in de internationale politiek speelt, inclusief in
internationale fora. Het groeiend aantal wederzijdse belangen, mede op het
gebied van energievoorziening, zal zijn beslag moeten krijgen in een strategisch
partnerschap en daarmee de vertrouwensbasis verder moeten verbreden, hetgeen
uitzicht biedt op voortgang t.a.v. (veiligheids-)politieke dossiers en
maatschappelijke ontwikkelingen, inclusief verdere hervormingen, respect voor
mensenrechten en democratisering.
Nederland staat daarbij een constructief-kritische benadering voor waarbij
Rusland, mede in EU-verband, steevast aangesproken dient te worden op aangegane
verplichtingen t.a.v. de inrichting van een democratische rechtsstaat. Naast het
uiten van zorgen ter zake wil Nederland ook concrete samenwerking op dit terrein
aanbieden.
---
Ministerie van Buitenlandse Zaken