NMa bemiddelt: ProRail geeft capaciteit terug aan vervoerder Syntus
29-04-2008
Vervoerder Syntus diende vorig jaar bij de Vervoerkamer van de
Nederlandse Mededingingsautoriteit een klacht in tegen ProRail. Deze
klacht had betrekking op de wijze waarop ProRail de
onderhoudswerkzaamheden op het spoor had ingepland gedurende de
jaardienstregeling 2008. De NMa heeft deze klacht gedeeltelijk gegrond
verklaard. ProRail heeft inmiddels de helft van de aan ProRail
toegedeelde capaciteit teruggegeven aan Syntus.
ProRail BV is als beheerder van het spoor verantwoordelijk voor de
verdeling van capaciteit: zowel aan vervoersbedrijven als aan zichzelf
om onderhoud te kunnen plegen. Op 22 oktober 2007 stelde ProRail de
definitieve capaciteitsverdeling voor de jaardienstregeling 2008 vast.
Op twee baanvakken kreeg Syntus niet de capaciteit van ProRail die ze
wilde hebben voor het vervoer van haar passagiers. Met name in de late
uren van de dag kon Syntus treinen niet laten rijden in verband met
onderhoud aan het spoor door ProRail. Het gaat hier om zogenaamde
'nachtgaten': periodes van maximaal 5,5 uur waarin ProRail het
reguliere onderhoud aan het spoor laat uitvoeren. Voor enkelsporige
baanvakken betekent dit onderhoud dat er helemaal geen treinen kunnen
rijden in beide richtingen.
Syntus voelde zich benadeeld door het gedrag van ProRail en maakte
hiertegen bezwaar, maar ProRail wijzigde in eerste instantie niet de
wijze van capaciteitsverdeling. Vervolgens diende Syntus, op basis van
de Spoorwegwet, een klacht in bij de Vervoerkamer van de NMa. Na
onderzoek heeft de NMa de klacht gegrond verklaard: ProRail heeft
onvoldoende aangetoond dat zij alle nachtgaten, twee per week,
daadwerkelijk nodig heeft voor onderhoud. De NMa heeft ProRail gemaand
om de helft van deze capaciteit terug te geven, zodat Syntus een
aantal treinen met zekerheid kan laten rijden. In de praktijk reed
Syntus al op deze tijden, maar op de achtergrond was steeds het gevaar
aanwezig dat ProRail deze capaciteit zou terugeisen. Aangezien ProRail
de helft van de capaciteit reeds heeft terugverdeeld aan Syntus, wordt
er in het definitieve besluit van de NMa geen last onder dwangsom meer
opgelegd.
Momenteel vindt de voorbereiding voor de dienstregeling 2009 plaats.
De NMa vindt het wenselijk dat ProRail haar onderhoud beter en meer op
maat gaat inplannen, waarbij zowel de continuïteit voor treinreizigers
als de veiligheid kan worden gegarandeerd.
Andere klachten
Vorig jaar werd een conflict tussen Connexxion en ProRail al na
tussenkomst van de NMa beslecht. Een klacht van Rover werd niet
ontvankelijk verklaard door de NMa. Ook NS, Veolia en Arriva hebben
klachten ingediend die betrekking hebben op de wijze waarop ProRail
capaciteit ten behoeve van onderhoud verdeelt. Deze zijn momenteel nog
in behandeling door de NMa.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)