De Unie



29/04/2008
Systeemfout fiscus met kilometervergoeding dupeert twee miljoen werknemers

Culemborg, 29 april 2008 - Terwijl brandstofprijzen aan de benzinepomp, mede door het stapelen van o.a. accijnzen, opcenten en toeslagen een recordhoogte bereiken, handhaaft het kabinet de belastingvrije kilometervergoeding voor circa 2 miljoen werknemers op een historisch dieptepunt van ⬠0,19. De Beroepsgroep NHRV* aangesloten bij vakbond De Unie heeft becijferd dat werknemers door de eigensoortige rekenmethodiek van Financiën jaarlijks honderden euro's mislopen.

Deze werknemers draaien nu zelf op voor de hogere kosten, die ze voor de baas moeten maken. Nu past Financiën de kilometervergoeding alleen aan voor inflatie. Echter: de autokosten stijgen harder dan de inflatie. Daarom worden deze werknemers zwaar gedupeerd. De fiscaal onbelaste kilometervergoeding zou, gezien de kostenontwikkeling, niet ⬠0,19 maar ⬠0,22 moeten bedragen. Afhankelijk van het aantal te rijden zakelijke kilometers kan het koopkrachtverlies voor een werknemer in 2008 oplopen tot ruim ⬠900,-. Bij een modaal inkomen is dat al gauw 4% van de koopkracht.

De Unie roept minister Bos van Financiën op te bewerkstelligen dat deze systeemfout in de begroting 2009 wordt gerepareerd. Het kost de schatkist niets extra. Immers verreweg de meeste vergoedingsregelingen zijn afgeleid van de fiscale kilometervergoeding, of deze nu ⬠0,19 of ⬠0,22 bedraagt. Voor werkgevers werkt een hogere vergoeding niet door in extra lasten, zoals premies voor werknemersverzekeringen en pensioenpremies. Voor hen is het daarom gunstiger een hogere kilometervergoeding te betalen dan dat de hogere kosten voor werknemers worden meegenomen in loonstijging.

* Achtergrondinformatie

---