Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


TREINGEBRUIKERS VRAGEN MINIMUMDIENST BIJ STAKINGEN

SPOORSTAKING 30 APRIL TREFT EXTRA VEEL REIZIGERS

De Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB) is niet te spreken over de aangekondigde spoorstaking van 30 april. Aan de vooravond van een lang weekend worden extra veel reizigers getroffen. Hoog tijd voor een minimumdienst bij stakingen, aldus de BTTB. Eens te meer staat de geloofwaardigheid van de trein als duurzaam alternatief voor de auto op het spel.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront diende een stakingsaanzegging in voor 30 april bij de spoorwegen. Deze woensdag valt aan de vooravond van het lang weekend van 1 mei. Op een dergelijke dag zijn er traditioneel meer reizigers onderweg dan op een normale werkdag. Naast de "gewone" forenzen reizen ook de kotstudenten huiswaarts, en wellicht hadden tal van mensen een trip naar een vakantiebestemming gepland.

De BTTB is dan ook niet te spreken over deze stakingsaanzegging en roept zowel de NMBS als de bonden op om opnieuw aan tafel te gaan zitten en het overleg een kans te geven.

De BTTB maakt gebruik van deze gelegenheid om opnieuw te pleiten voor een minimumdienst bij stakingen. Concreet stellen we voor vooral in de spits voldoende treinen te laten rijden, zodat de nodige capaciteit wordt geboden voor de grootste groep gebruikers . Wel dient daarbij correct te worden geïnformeerd over welke treinen rijden en welke niet: in Frankrijk en Duitsland is dit reeds het geval. De bewering van de ACOD dat dit zou leiden tot meer onveiligheid, houdt geen steek: de veiligheidsvereisten zijn immers dezelfde als tijdens een normale dienstuitvoering. Minimumdienstregelingen in het buitenland zorgen niet voor meer onveiligheid, aldus de BTTB. Herhaalde stakingsacties zijn bovendien nefast voor de geloofwaardigheid van het openbaar vervoer als duurzaam vervoersalternatief.

Discussie is mogelijk via ons forum.

terug Persbericht 20 april 2008