Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
TREINGEBRUIKERS VRAGEN MINIMUMDIENST BIJ STAKINGEN
SPOORSTAKING 30 APRIL TREFT EXTRA VEEL REIZIGERS
De Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB) is niet te spreken
over de aangekondigde spoorstaking van 30 april. Aan de vooravond van
een lang weekend worden extra veel reizigers getroffen. Hoog tijd voor
een minimumdienst bij stakingen, aldus de BTTB. Eens te meer staat de
geloofwaardigheid van de trein als duurzaam alternatief voor de auto
op het spel.
Het gemeenschappelijk vakbondsfront diende een stakingsaanzegging in
voor 30 april bij de spoorwegen. Deze woensdag valt aan de vooravond
van het lang weekend van 1 mei. Op een dergelijke dag zijn er
traditioneel meer reizigers onderweg dan op een normale werkdag. Naast
de "gewone" forenzen reizen ook de kotstudenten huiswaarts, en
wellicht hadden tal van mensen een trip naar een vakantiebestemming
gepland.
De BTTB is dan ook niet te spreken over deze stakingsaanzegging en
roept zowel de NMBS als de bonden op om opnieuw aan tafel te gaan
zitten en het overleg een kans te geven.
De BTTB maakt gebruik van deze gelegenheid om opnieuw te pleiten voor
een minimumdienst bij stakingen. Concreet stellen we voor vooral in de
spits voldoende treinen te laten rijden, zodat de nodige capaciteit
wordt geboden voor de grootste groep gebruikers . Wel dient daarbij
correct te worden geïnformeerd over welke treinen rijden en welke
niet: in Frankrijk en Duitsland is dit reeds het geval. De bewering
van de ACOD dat dit zou leiden tot meer onveiligheid, houdt geen
steek: de veiligheidsvereisten zijn immers dezelfde als tijdens een
normale dienstuitvoering. Minimumdienstregelingen in het buitenland
zorgen niet voor meer onveiligheid, aldus de BTTB. Herhaalde
stakingsacties zijn bovendien nefast voor de geloofwaardigheid van het
openbaar vervoer als duurzaam vervoersalternatief.
Discussie is mogelijk via ons forum.
terug
Persbericht 20 april 2008