Gemeente Voerendaal

29/4/2008 - Resultaten klanttevredenheid thuiszorg in Voerendaal goed.

Inwoners van Voerendaal die in 2007 hulp bij het huishouden hebben ontvangen, beoordelen dit met het rapportcijfer 8,3. Dit blijkt uit een onderzoek onder 400 inwoners. 85 procent van de respondenten is (zeer) tevreden over de keuzemogelijkheden tussen de aanbieders en ruim 90 procent is tevreden over de medewerkers die de hulp in de huishouding leveren. 95 procent geeft aan dat de ondersteuning voldoet aan de verwachtingen.

In december 2007 onderzocht een bureau in opdracht van de gemeente Voerendaal de kwaliteit van de Wmo-dienstverlening. De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) is op 1 januari 2007 van start gegaan. De Wmo regelt de hulp aan mensen die vanwege een handicap, chronische ziekte of vanwege ouderdom hulp nodig hebben. Zoals een aanpassing aan een woning, een scootmobiel of het gebruik van een rolstoeltaxi. Ook de hulp in de huishouding valt onder de Wmo.

Het onderzoek richtte zich op mensen die in de afgelopen twee jaar een voorziening voor gehandicapten (bijvoorbeeld een woningaanpassing of een scootmobiel), of hulp in de huishouding hebben aangevraagd. Het onderzoek vond plaats in de vorm van een vragenlijst die per post werd toegezonden. Gevraagd werd bijvoorbeeld naar de tevredenheid over de behandeling van de aanvraag, over de deskundigheid van de medewerkers, en over de kwaliteit van de verschillende voorzieningen. Van de 400 vragenlijsten werden er 205 geretourneerd, een respons van 51 procent. Uitkomsten
Mensen die een beroep willen doen op de Wmo, dienen hiervoor een aanvraag in te dienen bij het Wmo-loket van de gemeente Voerendaal. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 90 procent van de ondervraagden tevreden is over de hulp bij het loket. De wijze waarop aanvragen worden behandeld en de deskundigheid van de medewerkers scoren tevredenheidspercentages van respectievelijk 92 en 89 procent. Over de indicatiestelling (waarbij wordt bepaald of een klant in aanmerking komt voor zorg) is 86 procent (zeer) tevreden.

Ook is gevraagd naar de tevredenheid over de hulpmiddelen die mensen met een beperking kunnen aanvragen, zoals rolstoelen of een woningaanpassing (bijvoorbeeld een traplift). Deze voorzieningen krijgen gemiddeld een rapportcijfer van 7,2. Het meest tevreden ( 96 procent) zijn de klanten over de scootmobiel, het minst tevreden ( 76 procent) over de tegemoetkoming in de vervoerskosten.

Aan klanten die gebruik maken van collectief vervoer (Regiotaxi) is gevraagd naar hun ervaringen. Het meest tevreden zijn de klanten over de prijs per rit en de behulpzaamheid van de chauffeur. Slechts 53 procent is tevreden over de wachttijden, terwijl de helft van de ondervraagden ontevreden is over de omrijtijden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 92 procent van de respondenten vindt dat de ondersteuning die men vanuit de Wmo krijgt voldoet aan de behoefte. 95 procent is het eens met de stelling dat de geleverde ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en het meedoen in de samenleving.
Landelijke cijfers
Het Wmo-tevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau. De gemeente Voerendaal is één van de 133 gemeenten in Nederland waar SGBO de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo heeft onderzocht. Uit een vergelijking blijkt dat Voerendaal op enkele terreinen gunstiger scoort in vergelijking met de landelijke ervaringen. Zo krijgt de kwaliteit van de hulp bij de huishouden een 8,3 (landelijk een 8,1). 95 procent van de klanten in Voerendaal is van mening dat de ondersteuning die men krijgt voldoet aan de verwachtingen - landelijk is dat cijfer 94 procent. Voerendaal scoort op geen enkel punt lager dan het landelijke cijfer.

Het Wmo-tevredenheidsonderzoek zal jaarlijks plaatsvinden. Op deze wijze kan de gemeente Voerendaal bekijken of het Wmo- beleid moet worden aangepast.