EEV-truckdiesels van MAN: speciaal voor reiniging en stadsdistributie
(4/28/2008)
Tijdens de IFAT in München kondigt MAN extreem schone
EEV-dieselmotoren aan voor hun TGL en TGM distributie- en
reinigingstrucks. Nieuw zijn verder een MAN TGM in 4x4 uitvoering en
een MAN TGM veegmachine, eveneens uitgerust met EEV-diesel.
De IFAT, van 5 tot en met 9 mei in München, is de belangrijkste
Europese beurs voor de (mobiele) reinigingsbranche. Dat MAN juist daar
zijn nieuwe EEV-dieselmotoren introduceert, is geen toeval (EEV =
Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Net als trucks voor de
fijnmazige distributie worden reinigingsvoertuigen immers voor het
grootste deel in een stedelijke omgeving ingezet en juist daar weegt
de luchtkwaliteit het zwaarst. Zozeer zelfs, dat sommige steden bij
het opstellen van de normen voor hun milieuzones nog verder gaan dan
Euro 5 en alleen met EEV genoegen nemen.
MAN is er nu in geslaagd om hun lichte trucks met dieselmotoren zonder
toevoeging van AdBlue te laten voldoen aan de strenge EEV-norm, die
eind jaren â90 ontwikkeld is voor voertuigen met aardgasmotoren. Het
gaat hier om een doorontwikkeling van de D08 Common Rail-motoren met
het beproefde EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) en het halfopen MAN
PM-KAT roetfilter. Afhankelijk van het vermogen zijn deze motoren
voorzien van eenfasige of tweefasige turbo-oplading met extra
tussenkoeling van de inlaatlucht. De intelligente
vuldrukkarakteristiek vormt de basis voor het uitzonderlijke rendement
en prestatievermogen van deze MAN motoren. Grootste winst van de
EEV-motoren is een verdere vermindering van de zichtbare rook en een
beperking van de roetdeeltjes met 33 procent ten opzichte van de Euro
4/5-norm.
Veegmachine
MAN slaagt er in om met behulp van normale standaardcomponenten en
zonder AdBlue duidelijk onder de grenswaarden te blijven van de Euro
5-norm, die in oktober 2009 van kracht wordt. Goed nieuws dus voor de
gemeentelijke en reinigingsdiensten en de distributiesector, aangezien
deze voertuigen nu al klaar zijn voor de toekomst.
De nieuwe TGM veegmachine die MAN tijdens de IFAT zal tonen, is
eveneens uitgerust met een EEV-dieselmotor. Hij combineert een hoge
eindsnelheid met veegsnelheden van onder de 2 kilometer per uur en is
ontwikkeld op basis van de TGM 18.240 4x2. Onder het chassis is
voldoende ruimte voor de rolbezems. Daarnaast beschikt deze truck over
een inschakelbare verdeelbak in de aandrijflijn en een door de
EEV-motor aangedreven PTO voor de opbouw.
De tweede noviteit betreft een MAN TGM 4x4 met een extreem korte
wielbasis van slechts 3.050 millimeter. Het rondom aangedreven
voertuig is bijzonder wendbaar en geschikt voor allerlei speciale
toepassingen bij gemeentelijke en provinciale overheidsdiensten.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI