BedrijfsautoRAI

EEV-truckdiesels van MAN: speciaal voor reiniging en stadsdistributie

(4/28/2008)
Tijdens de IFAT in München kondigt MAN extreem schone EEV-dieselmotoren aan voor hun TGL en TGM distributie- en reinigingstrucks. Nieuw zijn verder een MAN TGM in 4x4 uitvoering en een MAN TGM veegmachine, eveneens uitgerust met EEV-diesel. De IFAT, van 5 tot en met 9 mei in München, is de belangrijkste Europese beurs voor de (mobiele) reinigingsbranche. Dat MAN juist daar zijn nieuwe EEV-dieselmotoren introduceert, is geen toeval (EEV = Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Net als trucks voor de fijnmazige distributie worden reinigingsvoertuigen immers voor het grootste deel in een stedelijke omgeving ingezet en juist daar weegt de luchtkwaliteit het zwaarst. Zozeer zelfs, dat sommige steden bij het opstellen van de normen voor hun milieuzones nog verder gaan dan Euro 5 en alleen met EEV genoegen nemen.

MAN is er nu in geslaagd om hun lichte trucks met dieselmotoren zonder toevoeging van AdBlue te laten voldoen aan de strenge EEV-norm, die eind jaren â90 ontwikkeld is voor voertuigen met aardgasmotoren. Het gaat hier om een doorontwikkeling van de D08 Common Rail-motoren met het beproefde EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) en het halfopen MAN PM-KAT roetfilter. Afhankelijk van het vermogen zijn deze motoren voorzien van eenfasige of tweefasige turbo-oplading met extra tussenkoeling van de inlaatlucht. De intelligente vuldrukkarakteristiek vormt de basis voor het uitzonderlijke rendement en prestatievermogen van deze MAN motoren. Grootste winst van de EEV-motoren is een verdere vermindering van de zichtbare rook en een beperking van de roetdeeltjes met 33 procent ten opzichte van de Euro 4/5-norm.

Veegmachine
MAN slaagt er in om met behulp van normale standaardcomponenten en zonder AdBlue duidelijk onder de grenswaarden te blijven van de Euro 5-norm, die in oktober 2009 van kracht wordt. Goed nieuws dus voor de gemeentelijke en reinigingsdiensten en de distributiesector, aangezien deze voertuigen nu al klaar zijn voor de toekomst.

De nieuwe TGM veegmachine die MAN tijdens de IFAT zal tonen, is eveneens uitgerust met een EEV-dieselmotor. Hij combineert een hoge eindsnelheid met veegsnelheden van onder de 2 kilometer per uur en is ontwikkeld op basis van de TGM 18.240 4x2. Onder het chassis is voldoende ruimte voor de rolbezems. Daarnaast beschikt deze truck over een inschakelbare verdeelbak in de aandrijflijn en een door de EEV-motor aangedreven PTO voor de opbouw.

De tweede noviteit betreft een MAN TGM 4x4 met een extreem korte wielbasis van slechts 3.050 millimeter. Het rondom aangedreven voertuig is bijzonder wendbaar en geschikt voor allerlei speciale toepassingen bij gemeentelijke en provinciale overheidsdiensten.

The European Road Transport Show 2007