Ingezonden persbericht


Voorjaarspollen zorgen voor eerste hooikoortsuitbraak

Nieuw middel vermindert zowel oog- als neusklachten

Het droge, winderig weer heeft gezorgd voor de eerste hooikoortsuitbraak van dit jaar. De circa een miljoen hooikoortspatiënten in Nederland worden weer geconfronteerd met het massaal rondzwevende stuifmeel. Voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar, die kampen met neus- en oogklachten is er nu een product op de markt waarmee beide verschijnselen behandeld kunnen worden. Fluticasonfuroaat - alleen op recept verkrijgbaar - is een nieuw product die deze behandeling mogelijk maakt.

Grootste boosdoeners van deze hooikoortsuitbraak zijn de berken, wilgen en elzen die nu vol in bloei staan. Hun pollen verplaatsen zich door het droge en winderig weer. Overal dwarrelt stuifmeel in de lucht.

Keten van reacties
"Vergelijk het met een handvol peper die je uitblaast in een kamer," licht Cees Visser, KNO-arts in het Maxima Medisch Centrum Eindhoven, toe. "In de ogenschijnlijk heldere lucht in de kamer zweven minuscule peperdeeltjes rond. Daar gaan de ogen van jeuken. Zorgen voor een flinke prikkeling in je neusslijmvlies. Omdat je neus volloopt met snot, adem je meer door de mond en dan krijg je een droge hoest. Er ontstaat als het ware een keten van reacties. Die uitwerking hebben de allergenen in pollen bij hooikoortspatiënten."

Aanwinst voor hooikoortsbehandeling
Fluticasonfuroaat grijpt in op bovengenoemd proces en voegt iets toe aan de huidige behandeling van allergische rhinitis. Het is niet alleen effectief als behandeling van de neusklachten, maar het bestrijdt ook oogsymptomen. Klinisch onderzoek laat zien dat het nieuwe middel een consistent en slagvaardig hulpmiddel kan zijn bij zowel oog- als neusklachten die als hooikoorts zijn te omschrijven. Over de huidige behandelingen van hooikoorts heerst veel ontevredenheid en er wordt vaak van medicatie gewisseld.

Over GlaxoSmithKline
GSK behoort tot de meest vooraanstaande, op research georiënteerde, farmaceutische en healthcarebedrijven in de wereld. Het is de missie van GSK om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren door hen in staat te stellen actiever te zijn, zich beter te voelen en langer te leven.