Groen!
Brussel, 6 mei 2008
Geen 10 procent agrobrandstoffen tegen 2020
Agrobrandstoffen enkel aanvaardbaar indien gekoppeld aan hoge sociale
en milieustandaarden
Op 23 januari lanceerde de Europese Commissie in haar ambitieuze
klimaatplan de doelstelling om 10% van alle brandstoffen tegen 2020 te
vervangen door agrobrandstoffen. Deze doelstelling wordt binnen het
Europees Parlement op veel scepsis onthaald. Het dossier ligt nu ter
stemming op de tafels van het Europees Parlement (milieu- en
energiecommissie) en de ministers van milieu en energie. Alle zeilen
worden bijgezet om het voorstel van de Commissie bij te spijkeren,
zeker wat de doelstelling van 10% procent agrobrandstoffen betreft.
Het is dan ook zeer verwonderlijk dat de Deense landbouwcommissaris
Fischer Boel vandaag tijdens een lezing voor het European Policy
Center herhaalde ze dat de Europese Commissie nog steeds gaat voor de
volle 10%. "Zeer kortzichtig", verklaart Groen! europarlementslid Bart
Staes: "Commissaris Boel vergeet dat het ruimtebeslag voor de
productie van biobrandstoffen enorm is: om één auto een jaar te laten
rijden, is een heel voetbalveld met koolzaad nodig. Het realiseren van
de Europese doelstelling tegen 2010 zou beslag leggen op bijna één
derde van de beschikbare landbouwgrond in de Europese Unie."
Met braakliggende landbouwgronden alleen zullen de lidstaten nooit
raken aan de vooropgestelde 10 % norm. Ze zullen gedwongen worden om
andere, niet braakliggende landbouwgronden in te palmen en op die
manier toch de wereldwijde voedselvoorziening in het gedrang brengen
of nog meer groene ruimte in beslag moeten nemen. Beide gevolgen zijn
onaanvaardbaar.
Bart Staes: "Op korte termijn lijkt de productie van agrobrandstoffen
een goede zaak, maar de effecten op langere termijn zijn vernietigend.
Het milieu, de biodiversiteit, de samenleving als geheel lijden
hieronder. Want de grootste rijkdommen in het Zuiden (mensen, land en
biodiversiteit) worden uitgebuit ten behoeve van de grote
energiehonger van de rijke landen, waaronder de EU, de VS, China en
India. Dat schept ook ethische problemen: wie vandaag een 100-liter
benzinetank vult met bio-ethanol moet weten dat voor de productie
ervan een hoeveelheid maïs wordt verwerkt die het equivalent is van
een jaar lang basisvoedsel voor één persoon. Is het aanvaardbaar
voedsel te gebruiken om een klein half miljard autobestuurders te
laten rijden als meer dan 3 miljard mensen honger hebben? Neen!"
De oplossing is niet makkelijk maar bestaat wel. Groen! wil aan de
productie van agrobrandstoffen hoge sociale en milieustandaarden
koppelen.
In het Europees Parlement proberen de groenen alvast hoge milieu- en
sociale criteria in te voeren voor de productie van agrobrandstoffen
en de vooropgestelde doelstelling van 10 procent uit de
klimaatvoorstellen van de Commissie weg te schrappen. In het Vlaamse
en federale parlement hebben Vera Dua en Tinne Van der Straeten er bij
de bevoegde ministers op aangedrongen om een grondig debat te voeren
over agrobrandstoffen en samen met de groenen aan te dringen om die
10% norm te schrappen totdat we met zekerheid weten dat de tweede of
latere generaties agrobrandstoffen daadwerkelijk goed zijn voor het
milieu.
En Commissaris Boel heeft uiteraard gelijk wanneer ze stelt dat de
transportsector verantwoordelijk is voor meer dan 20 procent van de
uitstoot van broeikasgassen. Bart Staes: "Maar i.p.v. die uitstoot te
bestrijden door in te zetten op meer agrobrandstoffen zouden mevrouw
Boel en haar collega-commissarissen veel beter een beleid ontwikkelen
dat gericht is op minder transport of beter georganiseerd transport.
Dat betekent een drastische keuze voor openbaar vevroer en het
weghalen van goederenvervoer over de weg naar vervoer per trein of
over de binnenwateren."
Bart Staes, Groen! Europarlementslid
Zes feiten ivm agrobrandstoffen op een rijtje:
1. Er wordt verwacht dat tegen 2010 zo'n 30% van de Amerikaanse
graanoogst zal gebruikt worden voor de ethanolproductie. Nu is dat
zo'n 20%.
2. Volgens de Wereldbank steeg de mondiale maïsproductie tussen 2004
en 2007 met 51 miljoen ton. In diezelfde periode steeg het gebruik van
biofuels in de US met 50 miljoen ton.
3. Amerikaanse auto's verbruiken nu evenveel graan als de
importbehoeften van 82 landen die volgens de FAO worden omschreven als
"low-income food-deficit countries".
4. De hoeveelheid graan nodig om de tank van een SUV te vullen met
ethanol komt overeen met wat nodig is om een persoon een jaar te
voeden.
5. Dit jaar zal de graanvoorraad met zo'n 53 miljoen ton slinken,
terwijl de productie van agrobrandstoffen zo'n 100 miljoen ton zal
vereisen (rond de eeuwwisseling was dat nog 18 miljoen). Er is wel
degelijk een verband tussen het een en het ander.
6.. In 2007 steeg de mondiale productie van agrobandstoffen met een
20% tot 54 miljard liter. Dat betekent dat agrobrandstoffen zo'n 1,5%
uitmaken van het globale aanbod aan vloeibare brandstoffen, of 0,25%
meer dan in 2006.