Consument blij met marktwerking ziekenhuizen

06/05/2008 08:48

Independer

Online contact opnemen met een ziekenhuis of kliniek is actueel en effectief. De consument is erg tevreden over deze nieuwe manier van contact leggen en er wordt steeds vaker gebruik van gemaakt. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek onder bezoekers van vergelijkingssite Independer.nl

65% van de personen die een online contactverzoek gedaan heeft is tevreden tot zeer tevreden over de reactie van de zorginstelling. 36% blijkt zelfs al een eerste afspraak te hebben gehad in het ziekenhuis of de kliniek, 28% denkt dat er ook verdere behandeling voort komt uit het contactverzoek.

Independer.nl legt het eerste contact voor de consument, de zorginstelling neemt vervolgens zelf direct contact op met de consument. Uit 70% van de aanvragen blijkt dat een instelling binnen 2 dagen reageert op het online contactverzoek. Consumenten kiezen er met name voor om contact op te nemen met een instelling omdat deze dichtbij is en omdat de wachtlijst korter is dan bij een andere instelling.

Op Independer.nl is het mogelijk ziekenhuizen en klinieken op verschillende aandoeningen en specialismen met elkaar te vergelijken. In de vergelijking staat per instelling informatie over de afstand, wachttijd, kwaliteitsindicatoren en het oordeel van huisartsen en patiënten. De consument kan er vervolgens voor kiezen om direct contact te leggen met een ziekenhuis of kliniek om extra informatie aan te vragen of een afspraak te maken.

Het tevredenheidsonderzoek is gehouden onder bezoekers van Independer.nl die in de periode juli 2007 tot en met eind maart 2008 een contactverzoek hebben aangevraagd met een ziekenhuis of kliniek. De vergelijking van ziekenhuizen en klinieken heeft in deze periode ruim 160.000 bezoeken gehad.

http://www.independer.nl