Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 19 mei 2008

Klanten oriënteren zich steeds minder vaak via zoekmachines Stijgende populariteit internet niet van
invloed op de winkelverkoop

Consumenten krijgen steeds meer vertrouwen in het aanschaffen van producten via internet. Uit onderzoek blijkt dat het aantal online shoppers in 2007 wederom is toegenomen, maar dat de stijgende populariteit van internet geen invloed heeft op de winkelverkoop. Daarbij valt vooral op dat websites van winkels populairder worden onder de consumenten en de stijging van het gemiddelde uitgegeven bedrag verdubbelde ten opzichte van 2006.

De verkoop van producten via internet stijgt al jaren. Nieuw is het feit dat steeds meer producten door de online shopper gekocht worden op de website van de winkel. "Nu het aantal actieve internetgebruikers de afgelopen jaren is toegenomen, blijkt ook de gebruiksvriendelijkheid van winkelketenwebsites verhoogd. Klanten oriënteren zich steeds minder vaak via zoekmachines, maar gaan direct naar de website van de winkel", aldus Linda Herkemij secretaris e-business van de Raad Nederlandse Detailhandel. "Opvallend is daarbij dat deze trend alleen in Nederland zichtbaar is en niet in andere Europese landen."

50+er
Niet alleen zoekt de online shopper gerichter naar producten op het internet, ook het gemiddelde bedrag dat wordt uitgegeven kende een explosieve groei in 2007. Per besteding geeft de consument bijna 300 euro uit. Een jaar eerder was dit nog maar 259 euro. Ook stijgt het aantal 50+ers dat online producten aanschaft. Herkemij: "Daarmee lijkt de online shopper qua profiel steeds meer op de gemiddelde Nederlander."

Populair
Mobiele telefonie blijkt veruit de grootste populariteit te genieten bij de online shoppers. Met name in de segmenten tickets, hardware, software, DVD's is een sterke stijging waarneembaar. In een groot aantal branches waar voorheen de internetverkoop niet vanzelfsprekend was, wordt nu een stijging van de internetverkoop gesignaleerd. Kleding, speelgoed, verzekeringen en doe- het-zelf producten blijken steeds vaker niet alleen in de winkel gekocht te worden.

Traditionele verkoop
Toch blijkt uit het onderzoek ook dat de traditionele verkoop niet achter blijft. "De belangrijkste reden waarom mensen nog steeds online oriënteren en daarna in de winkel het product kopen is het feit dat mensen producten niet kunnen voelen en zien en vanaf internet is het product niet meteen mee te nemen."

De detailhandel is ook niet bang dat internet uiteindelijk de winkel uit het stad gaat weg concurreren. "Uit het meest recente onderzoek blijkt maar weer eens dat het belangrijk is om ook in de stad duidelijk zichtbaar te zijn. Consumenten gaan steeds vaker online winkelen bij de voor hun bekende winkelketens. Daarom blijft het belangrijk om niet uit het straatbeeld te verdwijnen."

Blauw Research doet jaarlijks onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten. Naast consumenten is tevens samengewerkt met de leden van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.