Allochtone marketing- en communicatieprofessional is ambitieuzer


ALMERE, 20080519 -- Allochtone marketing- en communicatieprofessionals zijn ambitieuzer ingesteld dan autochtone marketing- en communicatieprofessionals. Dit blijkt uit een onderzoek van USG Capacity, het bureau voor werving & selectie en interim-management op het gebied van marketing en communicatie, in samenwerking met de Intelligence Groep.

Deze conclusie kan worden getrokken op basis van het onderzoek waaruit is gebleken dat 60 procent van de allochtone doelgroep aanzienlijk meer belang hecht aan het aspect `doorgroeimogelijkheden' dan de autochtone doelgroep (35 procent). Ook het aspect `uitdaging van het werk' vindt deze groep (55 procent) belangrijker dan de autochtone doelgroep (43 procent). De autochtone marketing- en communicatieprofessional hecht daarentegen meer belang aan de aspecten `inhoud van het werk' (60 procent) en `werksfeer' (50 procent). Deze aspecten richten zich op het huidige werk en zijn minder toekomstgericht. Daarnaast is opvallend dat slechts 8 procent van de allochtone marketing- en communicatieprofessionals aangeeft zichzelf tot een allochtone bevolkingsgroep te rekenen.

Oriëntatiegedrag
Naast bovenstaande aspecten is in het onderzoek ook gekeken naar het oriëntatiegedrag. Hieruit blijkt dat autochtone marketing- en communicatieprofessionals vaker gebruik maken van hun netwerk (63 procent) bij de zoektocht naar een nieuwe baan dan de allochtone marketing- en communicatieprofessionals (54 procent). De allochtone doelgroep (47 procent) stuurt vaker een open sollicitatie dan de autochtone doelgroep (41 procent). Daarnaast bezoeken zij vaker een banen/carrièrebeurs.

Geconcludeerd kan worden dat de allochtone doelgroep niet alleen ambitieuzer is dan de autochtone doelgroep maar ook dat zij actiever op zoek gaan naar werk. Allochtone marketing- en communicatieprofessionals benaderen actief werkgevers waar zij graag willen werken, terwijl de autochtone doelgroep eerder zoekt naar een functie die een werkgever vacant heeft.