Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

NATIONAAL CONGRES CITYMARKETING EN EVENEMENTEN IN UTRECHT.

Maandag 19 mei wordt in Utrecht het eerste Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen (NCCE) gehouden. In het Louis Hartlooper Complex wordt ingezoomd op een tweetal elementen die hoog op de beleidsagenda staan van met name lokale overheden. Dit geldt ook voor organisatoren en het bedrijfsleven in deze sector. Tijdens het congres komen wetenschappelijke en praktische invalshoeken aan bod. Daarnaast worden de eerste resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar de organisatie van citymarketing in Nederland.

Gemeenten en regio's steken steeds meer energie en budget in het aantrekken en binden van inwoners, investeerders, bedrijven en bezoekers. De onderlinge concurrentie neemt toe. Er wordt meer nadruk gelegd op de planmatige en structurele aanpak van citymarketing en aan de rol van evenementen in dit kader. De gemeentebesturen steken niet alleen meer geld in de ontwikkeling en uitbouw van hun citymarketing. Ook in personele en organisatorische zin is er volop beweging. Citymarketeers worden aangesteld en specifieke externe organisaties op het gebied van stadspromotie en citymarketing worden in het leven geroepen.

De bureaus BV De Nieuwe Aanpak en Respons hebben in samenwerking met de gemeente Utrecht (Evenementenstad van Nederland 2007) het initiatief genomen voor het NCCE. Aan de orde komen onder meer: nut en noodzaak van citymarketing,wat het kan opleveren, welke organisatievorm goed werkt, hoe evenementen strategisch worden aangepakt, en welke impact er is voor de lokale samenleving.

De kersverse lector Citymarketing Angelique Lombarts gaat als keynote speaker in op de "rol van citymarketing bij gemeenten". De ontwikkeling in Utrecht wordt belicht door Jo de Viet, programmadirecteur Stadspromotie van die gemeente. Directeur Respons/BV De Nieuwe Aanpak Lex Kruijver komt met de eerste resultaten van een onderzoek naar de wijze waarop citymarketing in Nederland is georganiseerd. In de parallelsessies is er aandacht voor de "Culturele Zondagen" in Utrecht (Marielle Pals), de impact van evenementen voor de lokale samenleving (Albert van Schendel), en Rotterdam City of Architecture 2007 (Pieter Kuster). Het NCCE wordt afgesloten met een forumdiscussie onder leiding van de congrespresentator Thom Ummels.

Uit de aanmeldingen blijkt er inmiddels een grote belangstelling voor het congres. De aanvankelijke locatie in de Winkel van Sinkel in Utrecht is inmiddels vervangen door de grotere accommodatie van het Louis Hartlooper Complex. Belangstellenden kunnen zich nog aanmelden via www.citymarketing-evenementen.nl

Noot voor de redactie-