Nutricia winnaar Exportbinnendienst Trofee 2008

23/05/2008 11:14

Fenedex

Donderdag 22 mei 2008, is het supply chain team van Nutricia onder leiding van Frank van der Wees, in Rotterdam uitgeroepen tot winnaar van de eerste Exportbinnendienst Trofee. Deze verkiezing is een initiatief van Fenedex die hiermee 'de spin in het web' functie van de exportbinnendienst nadrukkelijker centraal wil stellen. Een goede organisatie van de exportbinnendienst is immers bepalend voor de winst/verlies factor van een order! Recent onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven door een betere kennis van het afwikkelen van exporttransacties 2 miljard euro kunnen besparen.

De 4 finalisten; Angela Addis, Customer Service Medewerker Byk Cera B.V., Yolanda Aragon Martinez, Sales Office Manager Geesa B.V., Henry Pot, Manager Customer Services Remia, Frank van der Wees, Supply Chain Director Nutricia Export B.V., presenteerden tijdens het Exportbinnendienst Event hun case: hoe "binnen" waarmaakt wat "buiten" belooft wat en welke efficiency verbeteringen behaald zijn. 4 verschillende aanpakken die allen een voorbeeld zijn voor andere exporterende ondernemingen.

De dagjury, bestaande uit Ruud Neefe, Manager International Transaction Coordination Erico Europe B.V., Peter Bloemberg, Export Manager Kavo B.V., Bob Dietrich, Customer Service Manager Grolsch International, Monique Duits, Marketing Manager Ralston Colour & Coatings B.V., had de taak om na de 4 boeiende presentaties de winnaar van de Trofee aan te wijzen.

Supply Chain Team Nutricia Export

Nutricia Export is opgericht in 2005 en bewerkt die markten waar Danone Baby Nutricion zelf geen verkoop kantoren heeft zitten. Anno 2008 exporteert Nutricia Export naar 41 landen buiten de EU en 6 landen binnen de EU. Nadat de verkoop buitendienst de orders heeft binnengehaald komen deze terecht bij het 5 koppige Supply Chain Team onder leiding van Frank van der Wees. Gemiddeld moet dit team 90 exportzendingen per maand in goede banen leiden. Dit kan alleen door een zeer procesmatige aanpak. Nutricia Export heeft hier de laatste jaren veel in geïnvesteerd en met succes In twee jaar tijd hebben zij o.a. de lead time met 1,5 week weten terug te brengen, hebben door het optimaliseren van de lading veel geld bespaard en is ook de klanttevredenheid flink gestegen. Zij vervullen dan ook werkelijk de rol van 'spin in het web' van de export organisatie.

Prijzen

De winaar kreeg een speciaal voor de verkiezing door Royal Leerdam Crystal ontworpen kristallen schaal. Deze schaal symboliseert de 'spin in het web' functie van de exportbinnendienst. Daarnaast ontving de winnaar een geldprijs van 2500 euro.

Selectie procedure

Uit de lijst van genomineerden zijn door de jury, bestaande uit personen die binnen de eigen onderneming het exportbeleid mede bepalen en door jarenlange ervaring in export inmiddels hun sporen hebben verdiend, 4 finalisten gekozen op basis van een door hen ingevuld profiel en uitgewerkte case.

Deze 4 personen hebben op 22 mei 2008 ten overstaan van de dagjury en exportcollega's hun case in 12 minuten gepresenteerd en daarna verdedigd. De beoordeling geschiedde op basis van de gehele case en presentatie.