Ingezonden persbericht


Persbericht

NIEUWE TOPLAAG VOOR START/LANDINGSBAAN ROTTERDAM AIRPORT

Rotterdam Airport, 23 mei 2008

Met een grootscheepse operatie wordt dit weekeinde de start- en landingsbaan van Rotterdam Airport voorzien van een nieuwe toplaag. In verband met de werkzaamheden is de luchthaven sinds afgelopen middernacht tot maandagmorgen 26 mei 06.00 uur gesloten voor alle vliegverkeer, met uitzondering van helikoptervluchten. Maandagochtend om 07.00 uur zal de dienstregeling weer worden hervat. De start van dit grote project is voorspoedig verlopen en vooralsnog liggen de werkzaamheden zelfs iets voor op het schema.

Het vliegverkeer dat dit weekeinde van Rotterdam Airport gebruik had zullen maken is omgeleid via Schiphol. Het gaat hierbij om zo'n 50 vluchten van onder andere transavia.com, VLM Airlines, Corendon Airlines met in totaal ongeveer 10.000 passagiers. Voor passagiers die niet op eigen gelegenheid van of naar Schiphol willen of kunnen reizen worden bussen ingezet. De passagiers zijn vooraf door Rotterdam Airport en de luchtvaartmaatschappijen op de hoogte gesteld en vanmorgen zijn de reizigers conform het schema met de gereedstaande bussen vertrokken naar Amsterdam Airport Schiphol.

Voor de stroefheid, sterkte en het waterafvloeiende vermogen van een start- en landingsbaan gelden strikte internationale voorschriften. Daarmee heeft een start- en landingsbaan een bepaalde levensduur. Rotterdam Airport renoveert haar start- en landingsbaan om aan de kwaliteitseisen te kunnen blijven voldoen.

Een deel van alle werkzaamheden kan 's nachts worden uitgevoerd, maar voor het verwijderen van de oude toplaag en het aanbrengen van de nieuwe laag asfalt moet de baan voor langere tijd buiten gebruik worden gesteld. Bovendien is een deel van de werkzaamheden weersafhankelijk. In goed overleg met gebruikers en aannemers is er voor gekozen deze meest ingrijpende werkzaamheden deze drie dagen uit te voeren.

Het gaat bij de renovatie om het gedeelte van de start- en landingsbaan tussen de zogeheten baandrempels, een afstand van 1.800 meter (bij een baanbreedte van 45 meter). Eerst wordt met behulp van freesmachines6750 asfalt verwijderd en afgevoerd. Daarna wordt de nieuwe toplaag aangebracht, een laag asfalt van 6 tot 12 centimeter dik. In totaal is14.000 ton asfalt nodig. Aansluitend wordt, tijdelijk, nieuwe belijning aangebracht.

Gelijktijdig met de asfalteringswerkzaamheden wordt ook de verlichting van de start- en landingsbaan compleet vernieuwd. Het gaat om het aanbrengen van136 nieuwe armaturen en 10 kilometer kabel.

In de nachten volgend op dit weekeinde krijgt de start- en landingsbaan van Rotterdam Airport dan nog een speciale, 3 millimeter dikke laag ('anti-skid') over het nieuwe asfalt om te zorgen voor extra stroefheid. Als alles klaar is wordt de start- en landingsbaan van de definitieve belijning voorzien.

Rotterdam Airport benut deze dagen ook om in het luchthavengebouw zelf onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Zo wordt onder andere de parketvloer in de vertrekhal grondig schoongemaakt en in de olie gezet, worden nieuwe RVS plafond platen aangebracht en worden alle hardhouten traptreden geschuurd, gelakt en gedroogd.

In totaal is een bedrag van ongeveer E 10 miljoen met het hele project gemoeid.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht