Ingezonden persbericht


in de Verenigde Staten met een nieuwe partner voo r transport door de lucht en initiatief voor substantiël e kostenbesparing Mime-Version: 1.0


Deutsche Post World Net herstructureert DHL Express in de Verenigde Staten met een nieuwe partner voor transport door de lucht en initiatief voor substantiële kostenbesparing


* DHL Express V.S. gaat samenwerken met UPS voor transport door de lucht in Noord Amerika
* Netwerk herstructurering om overcapaciteit te elimineren
* Blijvende sterke aanwezigheid in de V.S. met onveranderd productaanbod en serviceniveau; minder dan 4 procent van de zendingen getroffen
* Jaarlijkse kostenbesparing bij DHL Express is de V.S. ongeveer 1 miljard dollar (640 miljoen euro); onderliggende EBIT verbetert naar verwachting met ongeveer 800 miljoen dollar in 2010 en met ongeveer 1 miljard dollar in 2011
* Onderliggend EBIT voor DHL Express in 2008 naar verwachting 400 miljoen euro; Groep EBIT verwachting licht aangepast tot 4.1 miljard Euro

Bonn, 28 mei 2008: Deutsche Post World Net, 's werelds leidende transport en Logistiek dienstverlener, heeft vandaag een plan aangekondigd om DHL Express in de Verenigde Staten te reorganiseren, door met UPS samen te gaan werken voor transport door de lucht en door het terugbrengen van de kosten voor de infrastructuur op de grond. Volgens het plan werken DHL en UPS aan een overeenkomst, waarbij UPS zal zorgdragen voor het transport door de lucht voor de nationale en internationale zendingen van DHL Express binnen de V.S. Tevens zal DHL zijn Express de infrastructuur aanpassen aan de huidige volumes van zendingen door het netwerk op de grond te herstructureren en aan te passen aan de eisen van de klant. De impact op het niveau van de dienstverlening is minimaal, minder dan vier procent van de zendingen zal getroffen worden. DHL blijft gefocust op het leveren van nationale en internationale expresproducten, een aantrekkelijk alternatief biedend voor klanten uit de V.S. en een sterke belofte houdend richting de markt in de Verenigde Staten.

Het herstructureringsplan zal leiden tot een duurzame verbetering van de financiële prestaties en een goed startpunt bieden voor een meer efficiënte en klantgerichte manier van zakendoen in de toekomst. In 2008 verwacht het bedrijf een onderliggend EBIT verlies van 1.3 miljard dollar bij Express in de V.S. Door de verwachte kostenbesparing van ongeveer 800 miljoen dollar in 2010 en ongeveer 1 miljard dollar in 2011, zal het onderliggende EBIT overeenkomstig verbeteren. De eerste positieve effecten van het plan zullen al in 2009 zichtbaar worden. Het bedrijf verwacht tot 2 miljard dollar uit te zullen geven aan het financieren van de herstructurering. Als gevolg van de onzekere economische situatie in de V.S. heeft Deutsche Post World Net de verwachting voor het onderliggende EBIT in de Corporate EXPRESS Divisie in 2008 naar beneden bijgesteld van ongeveer 500 miljoen euro tot ongeveer 400 miljoen euro. Als gevolg hiervan is de verwachting voor de totale Groep voor het gehele jaar, voor eenmalige effecten en herstructureringskosten, licht naar beneden bijgesteld met 100 miljoen euro tot ongeveer 4.1 miljard euro.

"We hebben beloofd ons te focussen op het verbeteren van onze financiële prestatie en ons programma 'Roadmap to Value' na te komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we een duurzame weg voorwaarts gevonden hebben voor Express in de V.S., in het belang van klanten, medewerkers en investeerders.", zei Frank Appel, CEO van Deutsche Post World Net op een persconferentie in Bonn. "Via een pragmatische aanpak zullen we doorgaan een slimmere speler in de uitdagende expresmarkt in de V.S. te worden. We zullen doorgaan premium services te bieden aan klanten die op DHL vertrouwen als de partij met het leidende wereldwijde netwerk. En we zullen doorgaan onze expres-, logistieke en postdiensten te verbeteren, die DHL tot onbedreigde wereldwijde nummer 1 in logistiek maken."

DHL onderneemt actie in zowel de infrastructuur van het grondnetwerk als het netwerk in de lucht, met een herstructureringsplan dat zich focust op drie elementen:
1. Het terugbrengen van de capaciteit van de infrastructuur op de grond met ongeveer 30 procent, door de volgende maatregelen: o Het samenvoegen en sluiten van kleinere sorteerfaciliteiten tot gemoderniseerde, grotere stations, resulterend in een reductie van ongeveer 34 procent o Het terugbrengen van pickup en aflever routes met 17 procent, inclusief nieuwe routeplanning voor koeriers, om zo pieken in de operatie te vermijden en het doorvoeren van aanpassingen in de personeelsplanning o Het linehaulnetwerk (de verbindingen tussen de vestigingen) over de weg terugbrengen met 18 procent door verbeterde inzet van de capaciteit en het terugbrengen van de aanwezigheid in enkele afgelegen gebieden.
2. Een voorgesteld contract tussen DHL en UPS, waarbij UPS het luchttransport voor DHL Express V.S. voor de binnenlandse en internationale zendingen binnen Noord Amerika zal verzorgen
3. Reductie van overhead en andere administratieve diensten.

Als belangrijk onderdeel van de herstructureringsactiviteiten, zullen DHL en UPS een contract sluiten voor het transport door de lucht. Daarmee concentreert DHL zich voor het luchttransport in de V.S. op één partner. DHL handhaaft zijn koeriers- en grondnetwerk, alsook zijn pick up en afleverdiensten naar klanten door het hele land. De voorgestelde overeenkomst, een bewezen effectief model in de expresindustrie, heeft een duur van 10 jaar. De samenwerking start naar verwachting later dit jaar. Het voorgestelde contract biedt zowel DHL als UPS substantiële economische voordelen in de expresmarkt in de V.S., die een van de meest uitdagende markten in de wereld blijft, zeker met het huidige economische klimaat. DHL blijft onder de eigen merknaam concurreren op de markt in de V.S.. De herstructurering doet op geen enkele manier afbreuk aan DHL's belofte om op een nadrukkelijk aanwezig te zijn op de markt in de V.S., die een belangrijk onderdeel vormt van DHL's wereldwijde netwerk.

"Onze focus zal in de toekomst liggen op de plek waar onze klanten dat verwachten. De herstructurering van ons netwerk zal ons in staat stellen om onze nationale en internationale klanten meer betrouwbaarheid en een verbeterde service in de V.S.te bieden, terwijl we onnodige kosten, zoals voor infrastructuur waar klanten niet om vragen, reduceren.", zei John Mullen, lid van de Raad van Bestuur van Deutsche Post World Net en CEO van DHL Express. De strategische prioriteiten van DHL zullen de groei in meer winstgevende segmenten van de markt versnellen, door inzetten van innovatieve verkoopkanalen, zoals het kortgeleden bekendgemaakte partnerschap met Walgreens. Aanvullend zal DHL voordeel behalen uit capaciteits- en kostenreductie door een afgeslankte en meer gefocuste operatie op de grond.

Om de implementatie van het herstructureringsplan tot een god einde te brengen, heeft DHL kortgeleden de benoeming bekendgemaakt van een reeds zeer lang aan DHL verbonden senior executive, Ken Allen, als CEO van DHL Express V.S. Ken Allen heeft uitgebreide ervaring met het uitvoeren van herstructureringsplannen binnen DHL. In zijn vorige rol als CEO van DHL Express Oost Europa, Midden Oosten en Afrika (EEMEA), heeft Allen de inkomsten en marge binnen twee jaar verdubbeld. Tevens heeft hij ervaring als CEO van DHL Express Canada, wat geresulteerd heeft in het transformeren van een jarenlang negatief resultaat in een organisatie die nu een positieve financiële bijdrage levert aan het bedrijf.
- Einde -

OVER DHL
DHL is de wereldwijde marktleider op het gebied van internationale express- en logistieke diensten en is specialist in het leveren van innovatieve en op maat gemaakte oplossingen vanuit één bron. DHL biedt deskundigheid op het gebied van express-, lucht- en zeevracht, wegtransport, contractlogistieke oplossingen en internationale postdiensten. Deze deskundigheid wordt gecombineerd met een wereldwijde dekking en een grondige kennis van de lokale markten. Wereldwijd verbindt het internationale netwerk van DHL meer dan 220 landen met elkaar. Zo'n 300.000 medewerkers zijn gemotiveerd om snelle en betrouwbare diensten te leveren die de verwachtingen van de klanten overtreffen.

DHL is een merk van Deutsche Post World Net. De groep had in 2007 een omzet van meer dan 63 miljard euro.

Noot voor de redactie,