Ingezonden persbericht



Amsterdam,
28 mei 2008

Het beeld van sport in 2050

Alex Speelman
presenteerde het beeld van sport in 2050 dat de creatieve en eigentijdse bureaus Artbox

- centre for
creation

-

en YBBP ontwikkelde.
Het beeld is ontwikkeld in het kader van de Summit 'Ondernemend in de Sport, een frisse kijk op de toekomst' van de opleiding Sport Management & Ondernemen.

Over
veertig jaar sporten we vooral op het water, onder de grond, of gewoon in de huiskamer. Onze sportkleding leasen we en het Chinese merk Li-ning stoot Nike van de troon als leidend sportmerk. Aldus enkele voorspellingen voor 2050 die uit de Summit naar voren kwamen.

'De
sportverenigingcultuur in zijn huidige vorm heeft zijn beste tijd gehad' zegt Ronald Buijs, directeur van YBBP. 'Mensen voelen zich niet zo snel meer verbonden met een club of een vereniging. In plaats daarvan krijgen we steeds meer flexibele organisaties. Als voorbeeld noemt hij Friday Night Skate, een evenement in Amsterdam waarbij regelmatig honderden mensen met elkaar een skatetocht door de stad maken.

Trendwatcher
Alex Speelman ziet nog meer veranderingen voor de sportclubs. 'Dat geklungel met vet eten kan natuurlijk niet meer. In plaats daarvan komen er ketens van professionele kantines waar men gezond eten aanbiedt en voedingsadvies kan geven.'

Speelman
denkt dat jong en oud steeds meer samen zullen sporten. 'Oudere mensen worden steeds vitaler. De eerste mens die 150 jaar gaat worden is nu al geboren.'

Hoe
moeten sportopleidingen aan de Hogeschool van Amsterdam zich voorbereiden op deze trends? Buijs denkt dat studenten straks andere competenties nodig hebben en buiten de kaders moeten leren denken. 'Je moet meer organiseren, mensen in beweging zetten en netwerken. Je moet als het ware een community aan je kunnen binden.' De opleiding SM&O werkt volgens Buijs al veel met deze competenties.