Partij van de Arbeid

Sterkere positie cliënten in zorg

28-05-2008 10:23

Op voorstel van minister Klink en staatssecretaris Jet Bussemaker heeft het kabinet ingestemd met het voorstel om de rechten van cliënten in de zorg, fors uit te breiden. PvdA Tweede-Kamerlid Eelke van der Veen is blij met de plannen: In de gezondheidszorg draait het immers om de cliënt.

Alle cliënten in de zorg krijgen het recht om informatie over bijvoorbeeld wachttijden en ervaringen van cliënten, af te dwingen bij zorgaanbieders. Door dit recht van de cliënt worden zorgaanbieders verplicht op tijd te zorgen voor begrijpelijke, betrouwbare en te vergelijken informatie voor de cliënt in de zorg. Dit maakt de keuze voor cliënten in de zorg makkelijker en dwingt zorgaanbieders zich meer te richten op kwaliteit.

De cliënt moet er op kunnen vertrouwen dat kwaliteit en veiligheid als hoogste prioriteit worden beschouwd. Daarom heeft het kabinet zeven rechten geformuleerd:


1. het recht op beschikbare en bereikbare zorg
2. het recht op keuze en keuze-informatie
3. het recht op kwaliteit en veiligheid
4. het recht op informatie, toestemming, dossiervorming en privacy

5. het recht op afstemming tussen zorgverleners
6. het recht op een effectieve, laagdrempelige klacht- en geschillenbehandeling

7. het recht op medezeggenschap en goed bestuur.

Deze rechten houden onder meer in dat het voor cliënten duidelijker wordt wat de minimale eisen zijn waaraan veilige zorg moet voldoen, in de vorm van minimumnormen voor de veiligheid. Ook wordt binnen de zorginstelling de klachtprocedure eenvoudiger. Cliënten kunnen met hun signaal of klacht minimaal terecht bij een klachtfunctionaris. Ook komt er een laagdrempelige en onpartijdige commissie buiten de zorginstelling, die uitspraak kan doen over de toepassing van cliëntenrechten, en wordt de positie van cliëntenraden versterkt.

Van der Veen: De PvdA heeft al in het najaar van 2006 middels een nota aangegeven dat de consument in de zorg sterk dient te staan tegenover zorgverzekeraars en zorgaanbieders en dat de consument beter in staat zou moeten worden gesteld om zijn weg te vinden in de gezondheidszorg. Bestaande wetgeving is niet altijd even toegankelijk en het is voor veel cliënten lastig om na te gaan waar men in concrete situaties recht op heeft. Door het versterken van de rechten van cliënten in de gezondheidszorg, wordt dit nu meer bewerkstelligd.

Het kabinet vraagt eind dit jaar advies aan de Raad van State over een wetsvoorstel waarin de rechten in onderlinge samenhang worden vastgelegd.