Gemeente Breda

Grote tevredenheid over Wmo-voorzieningen

Negen van de tien cliënten zijn (zeer) tevreden over het aanbod en de kwaliteit van de individuele Wmo-voorzieningen. Een grote meerderheid vindt dat door de voorzieningen de zelfstandigheid is vergroot en dat het makkelijker is geworden een goed huishouden te voeren.

Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek van de Gemeente Breda. Eind vorig jaar konden gebruikers/aanvragers hun mening geven over de woon- en vervoersvoorzieningen, de huishoudelijke verzorging en de dienstverlening van de afdeling Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Wmo-voorzieningen

Volgens een grote meerderheid van de cliënten biedt de gemeente voldoende verschillende voorzieningen aan en is de kwaliteit ervan goed. De tevredenheid over de hulp bij het huishouden is groot (86%). Vooral de mensen die hulp leveren, krijgen complimenten. Ze zijn vriendelijk en goed in het werk, vinden veel ondervraagden. De gebruikers zijn kritischer over het tijdig starten van de zorg en de vervanging van de hulp bij ziekte of afwezigheid. 17% van de ondervraagden geeft aan dat de zorg niet tijdig is gestart en een derde van de cliënten vindt dat de vervanging niet goed geregeld is. De gemeente gaat hier meer op toezien. Uit het onderzoek blijkt verder dat 45% van de mensen die in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget, hier niet van op de hoogte is. Ook weten veel mensen niet dat ze een keuze kunnen maken uit verschillende producten en leveranciers. De gemeente gaat hier extra bekendheid aan geven.

Resultaten

De voorzieningen zijn bedoeld om cliënten te helpen bij de problemen die zij in het dagelijks leven ervaren. Een ander doel van de voorzieningen is het vergroten van de zelfstandigheid van mensen met een beperking of het beter in staat stellen een goed huishouden te voeren. Uit het onderzoek blijkt dat de individuele Wmo-voorzieningen inderdaad aan deze doelen bijdragen. Een grote meerderheid (80%) vindt dat door de voorziening de zelfstandigheid is vergroot en dat het makkelijker is geworden om een goed huishouden te voeren.

Afdeling Wmo

De meeste cliënten (90%) zijn tevreden over de behandeling van de aanvraag. Een aantal cliënten vindt dat de aanvraag lang duurt en dat de aanvraagprocedure ingewikkeld is. Het merendeel van de cliënten is positief over het contact met de gemeente. Het gaat dan om de contactpersoon of het loket Wegwijs. Ook zijn ze tevreden over de informatievoorziening. Opvallend is dat een behoorlijk deel van de ondervraagden niet bekend is met de mogelijkheid om een klacht of een bezwaarschrift in te dienen. Ook dit krijgt de aandacht van de gemeente.

Invoering Wmo

De Wet maatschappelijke ondersteuning is op 1 januari 2007 in werking getreden. De Wmo geeft gemeenten de verantwoordelijkheid om iedereen zo veel mogelijk te laten meedoen aan de samenleving. Vooral mensen die dat niet op eigen kracht kunnen. Met de Wmo is de huishoudelijke verzorging naar de gemeente overgegaan. Volgens de wet moeten gemeenten verantwoording voor het Wmo-beleid afleggen aan hun burgers en lokale partijen die betrokken zijn bij de Wmo. In dit kader zijn gemeenten verplicht jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid te doen.

Breda, 28 mei 2008