Provincie Groningen

Tram keert terug in eigentijdse gedaante 28 mei 2008

Tram keert terug in eigentijdse gedaante Na 65 jaar keert de tram terug in de regio Groningen - Assen, in een eigentijdse gedaante. Al in 2014 in de stad Groningen, en daarna ook in het gebied tussen de hoofdsteden van de provincies Groningen en Drenthe. De eerste tram gaat rijden tussen het Groninger Hoofdstation en Zernike, het centrum voor hoger onderwijs aan de noordkant van de stad. De grote vraag is waarlangs: over de Grote Markt, over de diepenring langs het stadshart, of meer langs de westrand van de Groninger binnenstad?

Daarover vindt de komende weken en maanden een uitvoerige discussie plaats in de stad Groningen en in de regio Groningen - Assen. De plannen zijn gemaakt door het Project RegioTram. Dat werkt in opdracht van de gemeente Groningen, de provincie Groningen en de Regio Groningen - Assen, waarin twaalf Drentse en Groningse gemeenten en de beide provincies zijn verenigd. Het plan voor de RegioTram is vandaag gepresenteerd door bestuurders van de provincie en de gemeente Groningen.

Eerste lijn van Hoofdstation naar Zernike
Voor de eerste tramlijn door de stad Groningen heeft het project RegioTram drie mogelijke tracés ontwikkeld. Voor sommige tracés is er nog een aantal keuzemogelijkheden, zodat in totaal zo'n vijftien mogelijke varianten in kaart zijn gebracht. Uit al die mogelijkheden zal dit najaar één voorkeurstracé worden gekozen.

Het project RegioTram zal zich daarbij mede baseren op de uitkomsten van het maatschappelijke en politieke debat dat het de komende tijd wil voeren. Met het oog daarop vindt in de Groningse Martinikerk op 5, 6 en 7 juni een grote manifestatie plaats. Alle huishoudens in de hele regio Groningen - Assen krijgen woensdag 28 mei de Tramkrant in de brievenbus, een uitgave van het Project RegioTram. In de stad Groningen worden in de maand juni op verschillende plaatsen informatie- en discussiebijeenkomsten georganiseerd. Op www.regiotram.nl is alle informatie over het project te vinden.

Deel geld al beschikbaar
Aanleg van de eerste lijn kost 150 tot 200 miljoen euro. De stad en de provincie Groningen en de regio Groningen - Assen moeten dat geld opbrengen. Een deel daarvan is al toegezegd. Ook voor een tweede lijn is al geld gereserveerd. Dat komt voor een deel uit de gelden die het kabinet aan het noorden heeft toegezegd als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn. Extra aandacht krijgen exploitatie en beheer van de tram. Daar wordt nog nader onderzoek naar gedaan. Ander punt van onderzoek is de consequentie van de introductie van de tram voor de exploitatie van buslijnen. Door de komst van de tram zullen er buslijnen verdwijnen, maar welke is nu nog niet te zeggen.

Meer treinen en nieuwe stations
De plannen voor de terugkeer van de tram maken deel uit van een veel groter pakket aan maatregelen ter verbetering van de railverbindingen tussen de stad Groningen en de omringende gemeenten. Ze reiken tot ongeveer 2025. In dat jaar moeten er van en naar de stad Groningen veel meer treinen rijden dan nu. Ook zullen treinen die nu nog Groningen als eindstation hebben doorrijden de regio in. Van Leeuwarden via Groningen naar Assen bijvoorbeeld, en vice versa. Met het oog hierop zullen nieuwe stations worden aangelegd, onder meer in Assen. Ook een spoorverbinding Groningen - Heerenveen maakt deel uit van dit toekomstperspectief. Realisatie van deze plannen betekenen een krachtige impuls aan het railverkeer. Voor het eerst in lange tijd worden in het noorden weer nieuwe stations en spoorverbindingen aangelegd. Voor een deel langs aloude routes, maar ook langs geheel nieuwe.

28 mei 2008