AutoRai

Renault Laguna Coupé: puur rijplezier

(5/28/2008)
In Cannes en Monaco onthulde Renault afgelopen weekend de Laguna Coupé. Deze auto is met zijn vloeiende, zuivere en elegante vormen een toonbeeld van tijdloze schoonheid en puur rijplezier. Achter het stuur van de Coupé auto ervaart de bestuurder ongekend stuurplezier vanwege de prestaties die onder de motorkap schuilen.

Naast het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen - massaal geprezen in de Europese autopers bij de GT-versie van de Laguna - worden er nu ook twee nieuwe V6 motoren aangeboden in de Coupé. Het ongetwijfeld toekomstige toonbeeld voor prestaties en rijplezier is de gloednieuwe V6 dCi met een vermogen van 235 pk (173 kW) (de 3.5 V6 benzine levert 240 pk (175 kW). De Coupé is een combinatie geworden van emotie, dynamiek en gevoel ⦠voor het publiek van dichtbij te bekijken op de volgende autosalon in Parijs aanstaande oktober.

Tijdens het 61^e Internationale filmfestival van Cannes, afgelopen zaterdag 24 mei, nam Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault, plaats achter het stuur van de Laguna Coupé. Voor het eerst werd de auto in zijn definitieve vorm officieel onthuld ter gelegenheid van de 25^e verjaardag van de exclusieve samenwerking tussen Renault en het Festival van Cannes. Tijdens dit weekend liet de Renault Laguna Coupé zijn dynamische en sportieve kwaliteiten zien op het circuit van de 66e Grand Prix van Monaco. Hij werd toevertrouwd aan twee testrijders van het ING-Renault F1 Team, Lucas di Grassi en Romain Grosjean, die met twee Laguna Coupés een aantal keren het legendarische circuit van Monaco reden en daarmee duizenden aanwezigen aangenaam verrasten.

De uiteindelijke versie van de Laguna Coupé is trouw gebleven aan het dynamische en strakke concept dat in 2007 op de beurs van Frankfurt werd onthuld en past daarmee geheel in de traditie van de bijzondere coupés van Renault. Achter de bijzondere voorkant schuilen de beste motoren van de Alliantie die iedere bestuurder het summum van rijplezier zullen doen ervaren. Het is dan ook logisch dat de Coupé in minder dan 7 seconden de 100 km per uur bereikt. Deze topprestaties worden uiteraard ondersteund door het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen dat garant staat voor intens plezier en efficiënt rijden.

Puur design
De Renault Laguna Coupé is met zijn vloeiende, zuivere en elegante vormen een toonbeeld van tijdloze schoonheid en puur rijplezier. Hij lijkt sterk op de concept car die voor het eerst in september 2007 op de beurs van Frankfurt werd onthult en past ook duidelijk in het gamma van de nieuwe Laguna. De lengte van 4,64 meter en breedte van
1,83 meter getuigen van het nodige evenwicht in de proporties van de auto. Het moest een toonbeeld van aerodynamica worden en dat is gelukt met de karakteristieke lijn die onder de grille begint en op de zijkanten meteen versterkt wordt. Die golvende lijn benadrukt op fraaie wijze de voorschermen en loopt door naar achteren naar een stel gespierde schouders. Het glasoppervlak wordt onderstreept door een strakke, zuivere boog. De Coupé rust op lichtmetalen velgen van 17 of 18 inch en versterkt zijn dynamische en krachtige voorkomen met een wielbasis van 2,69 meter en een hoogte van 1,40 meter. Let ook op de lange motorkap met een nerf in het midden en de nieuwe koplampen die het gevoel van snelheid en strakheid stijlvol versterken. De achterkant wordt gekenmerkt door een heel korte achteroverbouw en twee brede achterlichten. Deze bijzondere designelementen geven de Coupé een geraffineerd uiterlijk, met name âs nachts als de richtingaanwijzers de contouren van de fijngelijnde, rode ledlampjes uitdekken.

Vier gestuurde wielen: innovatie ten dienste van de uitzondering Dit gezamenlijk door de ingenieurs van Renault en de specialisten van Renault Sport Technologies ontwikkelde hightech chassis garandeert ultiem rijplezier en een dynamisch en sportief rijgedrag. Het combineert wendbaarheid en stabiliteit en stelt een nieuwe norm voor veiligheid en stuurprecisie waardoor de auto op rails lijkt te rijden doordat de auto opmerkelijk nauwkeurig stuurt. Dit systeem werd afgelopen voorjaar op de Laguna GT geïntroduceerd en wordt nu voor de tweede keer gebruikt op de Coupé in een toepassing die speciaal is afgesteld op de 2 liter en de V6 motor. Bij lage snelheden zorgt het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen voor meer wendbaarheid en aangenaam en direct rijgedrag. De auto manoeuvreert en stuurt gemakkelijk en nauwkeurig, zowel in de stad als op de bochtige wegen van Monaco. Rijden in de Laguna Coupé is fantastisch doordat de auto optimaal koers houdt en haast intuïtief rijdt. De rolneiging van de carrosserie is onder controle door speciale afstellingen en dit zorgt ervoor dat de inzittenden de indruk krijgen dat de auto op rails rijdt. De volstrekte afwezigheid van slingerneiging in de bochten en de stuurprecisie zorgen voor veel plezier achter het stuur. Op het gebied van actieve veiligheid blinkt het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen niet alleen uit onder moeilijke remomstandigheden (asymmetrische grip, interventie van ESP), maar met name tijdens uitwijkmanoeuvres (eland- of slalomtest). Ten slotte zorgt het nodige comfort in de auto ook voor de nodige rust bij de inzittenden. Deze voelen zich onder alle omstandigheden veilig vanwege het ongekend hoge actieve veiligheidsniveau.

Topmechanica
De V6 dCi wordt de volgende referentie op het gebied van prestaties en rijplezier en levert in de Laguna Coupé een vermogen van 235 pk (173 kW) en een maximum koppel van 450 Nm. De 3.5 V6 benzinemotor met 240 pk (175 kW) levert een koppel van 330 Nm en wordt voor het eerst gekoppeld aan een 6-traps automaat (AJ0) die ook wordt gebruikt voor de dieselmotor. Het is dan ook logisch dat de Coupé in minder dan 7 seconden de 100 km per uur bereikt. Uiteraard worden voor de Laguna Coupé de beste motoren uit het Laguna gamma aangeboden en dan met name de krachtigste uitvoeringen van de 2 liter benzine en diesel.

Ervaring met Deep Zoom van Microsoft (TM)
Sinds vrijdag 23 mei is er een speciale internetsite online over de Renault Laguna Coupé. Een dergelijke site bleek succesvol bij de lancering van de Laguna in 2007 (inside new laguna) en wordt daarom ook opnieuw ingezet voor alle klanten die de Laguna Coupé op een bijzondere manier willen ontdekken. Voor deze mensen werd www.laguna-coupe.com exclusief voor Europa ontwikkeld in samenwerking met Microsoft (TM). De site zal voortdurend worden vernieuwd zodat klanten zich als het ware kunnen onderdompelen in deze bijzondere coupé via de bijzondere techniek van Deep Zoom.

De Laguna Coupé wordt gedetailleerder gepresenteerd op de volgende Mondial de Paris 2008 en meteen daarna kan de internationale pers proefritten gaan maken in deze auto. De Coupé vormt de speerpunt van het Laguna gamma en zal met zijn pure rijplezier bijdragen aan een grotere aanwezigheid van Renault op de markt van topklasse autoâs.

De Laguna Coupé vormt opnieuw een bevestiging van de knowhow van Renault op het gebied van rijplezier en kwaliteit met een afwerking die getuigt van een hoge norm. De Coupé, voorzien van topklasse uitrustingen, verschijnt naar verwachting begin november in de showrooms van Renault.