Voedingcentrum


Minister Rouvoet en Europese Unie ten strijde tegen marketing gericht op kinderen

Stop met snoepreclames gericht op kinderen jonger dan twaalf. Deze oproep deed minister Rouvoet gisteren aan leidinggevenden in de voedingsindustrie. Vandaag is bekend geworden dat de Europese Unie ook wil dat er wetgeving komt om dit soort reclames in te perken. Het Voedingscentrum is blij met deze ontwikkelingen.

Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin deed zijn oproep in een toespraak die hij hield op de conventie'Voeding en gezondheid, Investeren in een gezonde jeugd.' Deze conventie is bedoeld voor leidinggevenden in de levensmiddelenindustrie. Rouvoet benadrukte dat een ongezonde leefstijl één van de belangrijkste problemen van de Nederlandse jeugd is. Een half miljoen Nederlandse jongeren is te dik. In de hele Europese Unie zijn er zelfs 22 miljoen jongeren met overgewicht. Het Europarlement en Rouvoet willen dat de samenleving, in het bijzonder de industrie en scholen, haar verantwoordelijkheid neemt. Volgens het Europarlement moet het aanbod op scholen gezonder moet worden. De parlementsleden pleiten bovendien voor gekleurde stickers op verpakkingen die aangeven hoe gezond de inhoud ervan is. Ook willen ze reclamecampagnes voor kinderen voor ongezond voedsel beperken.

Kinderen een handje helpen
Rouvoet pleit niet alleen voor inperking, maar voor een stop op snoepreclame gericht op kinderen onder de 12. Anders dan de Europarlementariërs, ziet Rouvoet dit echter als een zaak van de industrie en niet van de overheid. Op dit moment is in het kader van het Convenant Overgewicht afgesproken dat er geen reclames gericht worden op kinderen onder de 7. Het Voedingscentrum is verheugd dat Rouvoet en de EU zich op deze manier uitgesproken hebben. Marketing gericht op kinderen kan het beste flink ingeperkt worden. Volgens het Voedingscentrum is het slim om zelfregulering door de industrie te stimuleren. Als dit in de nabije toekomst niet genoeg oplevert, is wetgeving noodzakelijk.

Het geïsoleerde kind?
Een belangrijk argumenten tegen inperking van marketing gericht op kinderen is dat zij toch wel in aanraking komen met verleiding en er beter gewoon mee kunnen leren omgaan. Het Voedingscentrum vindt weerbaarheid ook belangrijk, maar het is ervan overtuigd dat deze les ook zonder de reclames geleerd kan worden. De verleiding van snoep, snacks en drankjes met suiker zal sowieso groot blijven. Veel belangrijker is het om kinderen van jongs af aan te leren dat de gezonde keuze de norm is. Dit zorgt ervoor dat gezond eten met de paplepel is ingegoten en het op basis daarvan vaker een gezonde afweging zal maken. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat de leefstijl van ouders zeer grote invloed heeft op het eetpatroon van kinderen.

Marketing gericht op kinderen en ouders is overal Hoewel het Voedingscentrum gelooft in een geïntegreerde aanpak van het probleem van overgewicht bij kinderen. Het is actief om de overheid, industrie, scholen en ouders te prikkelen om kinderen gezonder te laten eten. Als het gaat om marketing gericht op kinderen is er veel werk aan de winkel. Want: dit soort afspraken zijn op veel verschillende manieren interpreteren. Een kind van 11 kan bijvoorbeeld graag naar videoclipjes kijken op een muziekzender gericht op jongeren. Ook zet de industrie soms ook samenwerking met scholen in voor marketingdoeleinden. Scholen hebben in het Convenant Sponsoring Onderwijs afspraken gemaakt over sponsoring en reclame. Dit convenant wordt binnenkort openbaar gemaakt.

Zie ook:

* Campagne gezond eten en bewegen met kinderen
* Nieuwsbericht: geen frisdrankreclame meer voor kinderen