Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Wat te doen bij stakingen in het streekvervoer?

Ook al wordt er vooralsnog tijdens de spits wel gereden, dan is dat niet voor iedere reiziger een oplossing. Velen kunnen toch niet op het gewenste tijdstip reizen.

Reizigers die zich gedupeerd voelen door de staking kunnen een declaratie indienen bij de vervoerders 'voor de vooruitbetaalde vervoerskosten' (= abonnementen), op grond van artikel 12, lid 6 van de algemene voorwaarden openbaar stads- en streekvervoer.

Gevolgschade (= de schade die ontstaat omdat u niet (op tijd) uw bestemming heeft kunnen bereiken of de kosten die u maakt voor alternatief vervoer) wordt in beginsel niet vergoed, maar wij raden reizigers aan hier toch een claim voor in te dienen, omdat de vervoerders zich op dit moment nog beraden op een vergoedingsregeling. ROVER heeft de vervoerders in een brief ook opgeroepen om ruimhartig om te gaan met declaraties van gedupeerde reizigers (zie bericht).

Het is in ieder geval belangrijk dat vervoerders weten wat de gevolgen zijn van de staking(en) voor reizigers. Indien mogelijk ontvangen wij een kopie van uw klacht, zodat wij deze kunnen gebruiken voor een rapportage hierover aan vervoerders en overheden.

Een voorbeeldbrief plus declaratieformulier kunt u hier vinden. Vergeet niet een kopie van uw vervoerbewijs mee te sturen of bonnetjes van kosten voor alternatief vervoer.

De adressen van de vervoerders (Arriva, Connexxion, Veolia) vindt u hier.

Een kopie van uw klacht kunt u sturen naar:
ROVER, Postbus 2132, 3800 CC Amersfoort
rover@rover.nl
of vul het klachtenformulier elders op deze site in.
Pagina geplaatst: 28 mei 2008