DELHAIZE VOERT NIEUWE REEKS PRIJSVERLAGINGEN DOOR
In het kader van de dalende koopkracht, verlaagt Delhaize België vanaf 29 mei 2008 opnieuw een hele reeks producten blijvend in prijs. Deze komen bovenop de prijsverlagingen die begin januari werden doorgevoerd voor meer dan 600 producten en nog steeds worden toegepast. Het gaat opnieuw om veel verkochte basisproducten in alle afdelingen.

De prijs, kwaliteit inbegrepen

Iedereen kan goedkoop zijn boodschappen doen bij Delhaize. Delhaize bevestigt dit nogmaals door opnieuw de prijzen te verlagen van producten die veel verkocht worden. Deze producten worden in de winkel aangeduid met een affiche zodat de klant ze gemakkelijk kan terugvinden.

Delhaize biedt niet alleen een ruim gamma van nationale merken aan, maar ook vele huismerkproducten. Alle nationale merken die bij Lidl verkocht worden, worden bij Delhaize aan dezelfde prijs aangeboden. Het Delhaize-merk telt meer dan 6.000 producten die tot 15% goedkoper zijn dan de nationale merken voor een kwaliteit die minstens evenwaardig is. Het merk 365 telt vandaag 500 basisproducten voor elke dag en aan dezelfde prijs en van minstens gelijkwaardige kwaliteit als deze van Aldi. De verse producten, die elke dag geleverd worden, worden aangeboden aan de scherpste marktprijzen. Bovendien garandeert Delhaize dezelfde prijzen in al haar supermarkten in België.

Elke week kan de klant dankzij meer dan 200 sterke promotionele aanbiedingen goede zaakjes doen in de winkel. Ze staan in de dagbladen op donderdag, in de brochures "Niet te missen deze week" en zijn beschikbaar in de winkel.

Bovendien krijgen alle klanten die hun plus-kaart gebruiken steeds een bijkomende korting van 0,5%. Ze kunnen ook tal van bijkomende plus-punten verzamelen door bepaalde producten te kopen. De korting wordt toegekend in de vorm van bonnen van 5 euro.

Deze engagementen worden ook samengevat in het prijscharter dat in alle Delhaize-winkels ophangt:

- Honderden producten van bekende merken blijvend in prijs verlaagd.
- Het Delhaize huismerk tot 15% goedkoper dan andere merken.
- Het 365 merk: producten voor elke dag tegen discountprijzen.
- Dagverse producten tegen de scherpste marktprijzen.
- Elke week bij Delhaize, honderden producten in aanbieding.
- Ontvang bij elke aankoop plus-punten ter waarde van 0,50% korting.

De nieuwe reeks prijsverlagingen worden in een grootse mediacampagne aangekondigd, waarbij zowel dagbladen, radio als de communicatiemiddelen op de winkelvloer worden ingeschakeld.

Tal van inspanningen om koopkracht te bevorderen

Delhaize doet tal van inspanningen om de koopkracht van de Belgische consument te bevorderen door op elk moment competitieve prijzen aan te bieden. Deze inspanningen blijken duidelijk uit de interne index van Delhaize, die de evolutie van het globale prijsniveau bij Delhaize weergeeft. Deze index ligt al sinds begin 2007 onder het niveau van de nationale voedingsindex. Dit betekent dat de prijzen bij Delhaize minder snel stijgen dan de gemiddelde voedingsprijzen in België.

Bovendien leveren we ook grote inspanningen om het assortiment van onze huismerkproducten (het Delhaize-merk en het merk 365) verder uit te breiden, zodat we onze klanten een goedkoper, kwalitatief alternatief kunnen aanbieden.

Leef zoals je wil

Door opnieuw tal van prijzen blijvend te verlagen, versterkt Delhaize verder zijn prijspositionering. De consument heeft bij Delhaize volledige keuzevrijheid: hij kan kiezen tussen verschillende types producten, steeds aan een concurrentiële prijs. Dit illustreert het dagdagelijks engagement ten opzichte van de klant: "Leef zoals je wil". Delhaize biedt immers een assortiment aan dat kan vertaald worden in een aanbod voor elk budget.

Delhaize stelt alles in het werk opdat haar klanten niet alleen tevreden zijn over de prijs die ze betalen, maar ook over de kwaliteit tijdens de volledige winkelervaring. De klanten moeten tevreden zijn over de winkel, het aanbod, de kwaliteit en versheid van de producten, de prijzen, de medewerkers en de dienstverlening.

Bepalen van de prijzen: een wetenschappelijke, strikte en gecertificeerde methode

Om de prijzen van de producten van nationale merken te bepalen, beschikt Delhaize over een bijzonder strikte
prijsvergelijkingsmethodologie. Elke week worden de prijzen van meer dan 140 winkels van de concurrentie genoteerd. Wekelijks worden meer dan 300.000 prijzen vergeleken, wat jaarlijks neerkomt op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen. Een computersysteem vergelijkt deze prijzen met de prijzen bij Delhaize.

Het eerste criterium dat wordt toegepast, is dat enkel producten van een identiek of vergelijkbaar kwaliteitsniveau worden vergeleken. Het tweede criterium is dat de prijzen vergeleken worden met deze van de belangrijkste concurrenten. Indien nodig wordt de prijs van het product naar beneden aangepast zodat de klant elke dag een competitieve prijs betaalt. De prijsvergelijkingsmethodologie is wetenschappelijk en statistisch correct. In onze vergelijkingen worden enkel vergelijkbare producten en vergelijkbare volumes vergeleken. Deze methodologie is gecertificeerd door het onafhankelijk organisme OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties).

Over Delhaize België

Eind maart 2008 bestond het netwerk van Delhazie België uit 748 winkels, waarvan 709 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 inkomsten van 4,4 miljard euro. In 2007 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind maart 2008 telde het netwerk van Delhaize Group meer dan 2.561 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.