Installatie cliëntadviesraden Rijswijk

|          |                               |datum   |26 mei 2008                    |
|          |                               |nummer  |0805/5288                      |
Woensdag 28 mei aanstaande worden de twee nieuwe Rijswijkse cliëntadviesraden officieel door wethouder Jos Bolte geïnstalleerd. Dit gebeurt om 15.30 uur in de raadzaal van het stadhuis Rijswijk. Bogaardplein 15. Naast de nieuwe leden zijn ook alle oude leden van de voormalige adviesraden uitgenodigd. In de nieuwe adviesraden nemen zowel cliënten/ervaringsdeskundigen als vertegenwoordigers van de cliënten zitting. De nieuwe leden vertegenwoordigen verschillende doelgroepen. De eerste adviesraad houdt zich voornamelijk bezig met alle onderwerpen rondom de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De andere is de adviesraad voor Sociale Zaken. Beide raden houden zich bezig met het informeren, adviseren en signaleren van zaken die van belang zijn rondom Sociale Zaken en Wmo.

Cliëntenparticipatie
In Rijswijk wordt al jaren invulling gegeven aan cliëntenparticipatie. Cliënten en/of hun vertegenwoordigers kunnen meedenken met de gemeente over beleid en uitvoering. Tot voor kort bestonden er vier adviesraden, te weten: de Cliëntenraad (bestaande uit een commissie Sociale Zaken en een commissie gehandicaptenbeleid), de Seniorenraad, de Jongerenraad en een klankbordgroep Wmo. Deze adviesraden gaven allemaal apart advies aan het college van B&W. Door de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is er een en ander veranderd. Bepaalde doelgroepen bleken niet vertegenwoordigd te zijn in de huidige adviesraden. De gemeente wil ook voor deze nieuwe doelgroepen invulling geven aan cliëntenparticipatie en onderzocht hoe dit het best zou kunnen worden opgelost. De gemeenteraad besloot begin dit jaar dat in twee nieuwe adviesraden alle doelgroepen vertegenwoordigd moeten zijn en legde dit vast in een nieuwe verordening cliëntenparticipatie. Doel is om deze twee nieuwe adviesraden in te stellen: de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken. Deze raden komen in de plaats van de oude raden en zullen al hun taken en werkzaamheden gaan overnemen. Een jaar na de installatie van de nieuwe adviesraden zal geëvalueerd worden of de nieuwe structuur voldoet aan de verwachtingen.

Noot voor de pers: U bent van harte uitgenodigd om de installatie van de adviesraden bij te wonen. De namen van de te installeren leden plus de betreffende doelgroepen treft u aan in de bijlage. Ook het raadsvoorstel en de verordening treft u in de bijlage aan (raadsvergadering van 29 januari 2008). Voor nadere informatie: A. Zekveld, communicatie, 070-326 18 24.


-----------------------
Persbericht


---- --
|AGENDAPUNT    |                                                           |
|   |     |   |                            |                              |
|No.|                                       |RIJSWIJK,                     |
|   |     |   |                            |                              |
|   |     |   |                            |                              |
|Onderwerp|Verordening cliëntenparticipatie |                              |
|:        |Rijswijk                         |                              |
|   |     |   |                            |                              |
|   |     |   |                            |                              |
|   |     |   |                            |De raad.                      |
Inleiding

In Rijswijk wordt momenteel op een aantal terreinen vorm gegeven aan cliëntenparticipatie, middels:

. Cliëntenraad, bestaande uit een commissie Sociale Zaken en een commissie Gehandicaptenbeleid. daarnaast is er ook een overkoepelende coördinatiegroep. . Jongerenraad
. Seniorenraad
. Klankbordgroep Wmo

Voor alle bovenstaande groepen/raden geldt dat zij gefaciliteerd worden door de gemeente en gebruik maken van (ambtelijke) ondersteuning. De Adviesraden voorzien het college gevraagd en ongevraagd van advies m.b.t. de doelgroep die zij vertegenwoordigen.

De aanleiding om de cliëntenparticipatie in Rijswijk op de agenda te zetten is de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de komende wijzigingen in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). In beide wetten wordt een vorm van cliëntenparticipatie voorgeschreven, vanuit de Wet werk en bijstand (WWB) bestond deze verplichting al. Het belangrijkste doel van de Wmo is meedoen aan de samenleving en daar hoort ook bij dat voor de doelgroepen die in de Wmo worden benoemd invulling moet worden gegeven aan cliëntenparticipatie. De bestaande commissie gehandicaptenbeleid van de Cliëntenraad omvat slechts een (klein) gedeelte van de doelgroepen die worden benoemd in de Wmo. Om bij de invoering van de Wmo wel gelijk invulling te geven aan cliëntenparticipatie, is een tijdelijke klankbordgroep Wmo opgericht. Deze klankbordgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de huidige adviesraden en vertegenwoordigers van een aantal nieuwe doelgroepen. Er zal gezocht moeten worden naar een permanente structuur waarin alle doelgroepen een plaats krijgen. Ook voor de doelgroep vanuit de Wsw zal een plaats gevonden moeten worden binnen de structuur van cliëntenparticipatie in Rijswijk.

Voorbereidingstraject in 2007

Momenteel geven alle bestaande adviesraden apart advies m.b.t. de doelgroep die ze vertegenwoordigen. In samenwerking met de bestaande adviesraden is gezocht naar een nieuwe structuur van cliëntenparticipatie waarin alle doelgroepen vertegenwoordigd zijn zonder dat dit tot gevolg heeft dat er nog meer aparte adviesraden ontstaan. Zowel voor de diverse doelgroepen als voor de gemeente is het van belang dat er vanuit verschillende cliëntinvalshoeken breed gedragen adviezen tot stand komen. In twee bijeenkomsten met de bestaande adviesraden is gediscussieerd over de nieuwe op te zetten structuur, dit heeft uiteindelijk geleid tot de bijgevoegde verordening. De WWB en de Wsw stellen dat regels m.b.t. cliëntenparticipatie moeten worden vastgelegd in een verordening, de Wmo kent deze verplichting niet. Omdat er een overlap is tussen de doelgroepen van Sociale Zaken en de Wmo is er voor gekozen om de cliëntenparticipatie van de twee werkgebieden wel onder te brengen in één verordening.

De nieuwe structuur

De belangrijkste wijziging t.o.v. de huidige situatie is dat de doelgroepen die nu via de diverse adviesraden worden vertegenwoordigd straks zullen worden vertegenwoordigd in twee nieuw op te richten adviesraden, de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken. Dit betekent dat de Jongerenraad en de Seniorenraad zullen worden opgeheven, de vertegenwoordiging van deze doelgroepen zal voortaan plaatsvinden in (met name) de nieuw op te richten Adviesraad Wmo In de Adviesraad Wmo worden alle doelgroepen waar de Wmo zich op richt vertegenwoordigd. De Adviesraad Sociale zaken bestaat uit de doelgroepen die nu worden vertegenwoordigd in de commissie Sociale Zaken van de cliëntenraad, aangevuld met de nieuwe doelgroep vanuit de Wsw. Hoewel er een overlap is tussen de doelgroepen van Sociale Zaken en de Wmo, kent met name de Wmo een zeer divers werkterrein. Het werken met één adviesraad waarin alle doelgroepen van Sociale Zaken en de Wmo vertegenwoordigd zijn is daardoor niet mogelijk. Omdat er een duidelijke overlap is tussen de doelgroep van Sociale Zaken en de nieuwe Wsw-doelgroep, worden deze twee doelgroepen samengevoegd in één adviesraad. Om te zorgen voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken zal een coördinatiegroep worden benoemd.

Vervolgtraject in 2008

In 2008 zal de werving van de nieuwe leden van de adviesraden en de coördinatiegroep gaan plaatsvinden. Hiervoor zal door het college een onafhankelijke selectiecommissie worden benoemd. De selectiecommissie zal van alle aanmeldingen de personen die aan het profiel voldoen uitnodigen voor een selectiegesprek. De leden die uiteindelijk worden geselecteerd zullen voor benoeming worden voorgedragen aan het college. Een jaar nadat de nieuwe adviesraden zijn geïnstalleerd zal geëvalueerd worden of de nieuwe structuur voldoet aan de verwachtingen of dat wellicht aanpassing noodzakelijk is. Het resultaat van deze evaluatie zal aan de commissie OWSZ worden voorgelegd.

Voorstellen

Voorgesteld wordt:


1. De verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk vast te stellen m.i.v. 1 februari 2008
2. De verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Rijswijk 2005 in te trekken per 1 februari 2008

N = "Y" "Hoogachtend,
" ""N= "Y" ="Y" "burgemeester en wethouders,
namens dezen,
" "Burgemeester en wethouders,
namens dezen,
" ""Burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,

drs. A. de Baat mw. G.W. van der Wel-Markerink

No. 07.034588/DIZ
|                                     |                                     |
Verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk

Artikel 1 Begripsomschrijvingen


1. Begrippen

Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

WWB: Wet werk en bijstand

Wsw: Wet sociale werkvoorziening

Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Rijswijk.

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk;

Direct betrokkenen: personen die in hun directe leefomgeving te maken hebben met een cliënt of een groep cliënten van de Wmo dan wel van Sociale Zaken;

Cliëntenparticipatie: het platform voor formele cliëntparticipatie in het kader van de Wmo dan wel het werkterrein van Sociale Zaken;

Coördinatiegroep: coördinatiegroep cliëntenparticipatie Rijswijk

Adviesraad Wmo: Adviesraad over het gemeentelijke beleid van de Wmo

Adviesraad Sociale Zaken: Adviesraad over het gemeentelijke beleid van Sociale zaken waaronder de WWB en de Wsw

Artikel 2 Doelstelling


1. De gemeenteraad beoogt met het instellen van formele cliëntenparticipatie de verschillende doelgroepen van de Wmo en de cliëntgroepen van Sociale Zaken te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid m.b.t. Wmo dan wel Sociale zaken (onder andere WWB en Wsw).
2. Het doel van de formele cliëntenparticipatie is om vanuit verschillende cliëntinvalshoeken tot breed gedragen adviezen te komen waarmee bevorderd wordt dat er een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.

Artikel 3 Structuur


1. De cliëntenparticipatie kent een structuur met twee adviesraden en een coördinatiegroep.
2. De voorbereiding van adviezen over de Wmo gebeurt in de Adviesraad Wmo
3. De voorbereiding van adviezen over het gemeentelijk beleid van Sociale Zaken gebeurt in de Adviesraad Sociale Zaken.
4. De coördinatiegroep zorgt indien nodig voor de afstemming van de adviezen.

Artikel 4 Taak en samenstelling adviesraden


1. De Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over het gemeentelijk beleid, ieder op hun eigen beleidsterrein.
2. Het college vraagt aan de Adviesraad Wmo respectievelijk de Adviesraad Sociale Zaken advies met inachtneming van de bepalingen van artikel 11 van de Wmo, artikel 47 van de WWB, artikel 2 van de Wsw en de Inspraakverordening van de gemeente.
3. Beide adviesraden zijn breed samengesteld bestaande uit vertegenwoordigers van kringen van direct betrokkenen van de Wmo dan wel de cliëntgroepen van Sociale Zaken.
4. De samenstelling van beide adviesraden is nader uitgewerkt in de door het college vastgestelde Regeling cliëntenparticipatie Rijswijk.

Artikel 5 Taak en samenstelling coördinatiegroep


1. De coördinatiegroep draagt zorg voor de afstemming van alle activiteiten binnen de cliëntenparticipatie.
2. De coördinatiegroep bestaat uit de voorzitters en secretarissen van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken, aangevuld met de (beleids)medewerker die de betreffende raad ondersteunt.
3. Eén van de voorzitters van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken is tevens voorzitter van de coördinatiegroep.

Artikel 6 Vergaderen


1. De Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken vergaderen tenminste driemaal per jaar ter uitvoering van de in artikel 4 genoemde taak.
2. De leden van de adviesraden kunnen onderwerpen voor de agenda van een overleg van de adviesraad bij de secretaris van de adviesraad aandragen.
3. De vergaderingen van de Adviesraad Wmo, de Adviesraad Sociale Zaken en de coördinatiegroep zijn openbaar. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of een van de leden van de betreffende adviesraad worden gesloten om gewichtige redenen, zulks ter beoordeling van de adviesraad, met meerderheid van stemmen.
4. De adviezen van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken worden schriftelijk gegeven en zijn openbaar.

Artikel 7 Instellen adviesraden en coördinatiegroep

Het college zorgt voor werving en selectie en benoemen van de voorzitter, secretaris en de leden van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken conform de Regeling cliëntenparticipatie Rijswijk.

Artikel 8 Informatieverstrekking

De gemeente draagt zorg voor het tijdig verstrekken van informatie aan de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken.

Artikel 9 Facilitering

Het college ondersteunt de adviesraden en de coördinatiegroep door het zonodig beschikbaar stellen van vergaderruimten en van benodigdheden die voor het vergaderen redelijkerwijs noodzakelijk zijn.

De gemeente stelt een budget beschikbaar voor de presentiegelden van de voorzitter, secretaris en de leden van de adviesraden.

Artikel 10 Nadere uitwerking

Een nadere uitwerking van deze verordening gebeurt via een door het college vastgestelde Regeling cliëntenparticipatie Rijswijk.

Artikel 11 Slotbepalingen


1. De verordening kan worden aangehaald als: "Verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk".
2. Deze verordening treedt in werking op 1 februari 2008.

Toelichting

op de
Verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk

Algemeen
De Wmo, WWB en Wsw hebben alle drie als doel meedoen aan de samenleving. De drie wetten geven aan dat cliëntgroepen dan wel hun vertegenwoordigers door de gemeenten betrokken dien te worden bij de beleidsontwikkeling op deze beleidsterreinen.

De WWB stelt in artikel 47 dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop: a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers; b. deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden; c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. Ook in het wetsvoorstel Wsw staat een artikel dat gemeenteraad bij verordening regels stelt en kent dezelfde bepalingen. Hier gaat het er om dat inwoners die geïndiceerd zijn voor een plaats in de sociale werkvoorziening of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. Hoewel cliëntenparticipatie op het terrein van andere door Sociale Zaken uit te voeren wetten en regelingen weliswaar niet bij wet is vastgelegd, is de gemeente Rijswijk van mening dat ook deze cliëntgroepen van Sociale Zaken door cliëntenparticipatie bij de beleidsontwikkeling van Sociale Zaken betrokken dienen te zijn. Het gaat om wetten zoals de Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen (WSNP), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).

In de Wmo wordt de betrokkenheid van de burgers en hun organisaties bij het vormgeven van Wmo-beleid op hoofdlijnen geregeld. De gemeente kan zelf kiezen hoe zij de participatie aan het gemeentelijke Wmo-beleid vorm geeft. De wet geeft aan dat de gemeente verplicht is in een zo vroeg mogelijk stadium zo breed mogelijk inwoners bij nieuw Wmo beleid te betrekken. Daarbij dient speciale aandacht te zijn voor die groepen van burgers voor wie het moeilijk is hun belangen en behoeften kenbaar te maken. De Wmo vereist geen vastlegging van regels in een verordening.

Omdat een deel van de cliëntgroepen van Sociale Zaken ook behoren tot de belangrijke doelgroepen van de Wmo is er voor gekozen om de cliëntparticipatie van de 2 werkgebieden in één verordening cliëntparticipatie onder te brengen. De verordening regelt de cliëntenparticipatie in Rijswijk op hoofdlijnen, met daarbij aandacht voor de wettelijke regels. Omdat de advisering van de cliëntenparticipatie zich richt op het college is gekozen voor een nadere uitwerking van de verordening in een Regeling cliëntenparticipatie.

Toelichting artikel 1 Begripsomschrijvingen
In artikel 1 worden de meest gebruikte begrippen omschreven.

Toelichting artikel 2 Doelstelling
De gemeente vindt het van groot belang om zoveel mogelijk doelgroepen te betrekken bij haar cliëntenparticipatie. Door zo breed mogelijk samengestelde adviesraden, waarbij vanuit verschillende cliëntinvalshoeken naar het beleid gekeken wordt, is er de meeste kans dat er breed gedragen adviezen tot stand komen. Daarnaast komen hierdoor de effecten voor burgers uit alle doelgroepen onder de aandacht.

Toelichting artikel 3 Structuur
Met name de Wmo kent een zeer uitgebreid werkterrein, het is daarom niet mogelijk om voor beide werkterreinen (Wmo en Sociale Zaken) met één adviesraad te werken. De gemeente heeft er voor gekozen om met twee officiële adviesraden voor cliëntenparticipatie in Rijswijk te werken: de brede Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken. Er is een overlap tussen de doelgroep van cliënten WWB en de Wsw-doelgroep. Daarom is er gekozen voor één adviesraad voor zowel WWB- als Wsw-clienten of -vertegenwoordigers. Bovendien zijn in deze adviesraad ook de andere cliëntgroepen van Sociale Zaken vertegenwoordigd. Omdat er ook een zekere overlap tussen bepaalde doelgroepen van de Wmo en de cliëntgroepen van Sociale Zaken bestaat er een coördinatiegroep die indien nodig voor afstemming tussen beide adviesraden zorg draagt.

Toelichting artikel 4 Taak en samenstelling adviesraden De Adviesraad Wmo
De Wmo kent 9 zogenaamde prestatievelden (artikel 1 van de Wmo). In het kort weergegeven zijn de 9 prestatievelden:
1 = sociale samenhang en leefbaarheid in wijken en de stad
2 = ondersteuning van jongeren en ouders/opvoeders bij het opgroeien
3 = informatie, advies en cliëntondersteuning
4 = ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers
5 = steunen van mensen met lichamelijke en geestelijke beperkingen
6 = individuele voorzieningen voor mensen met beperkingen
7 = maatschappelijke opvang, incl. vrouwenopvang en huiselijk geweld
8 = bevorderen openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ)
9 = bevorderen van verslavingszorg

De Adviesraad Wmo adviseert dus over beleidsonderwerpen op bovenstaande prestatievelden. Voorbeelden daarvan zijn beleid op het terrein van wonen, welzijn en zorg, ouderenbeleid, gehandicaptenbeleid, vrijwilligersbeleid, beleid over opvoedingsondersteuning, verslavingsbeleid, beleid over openbare geestelijke gezondheidszorg. De Adviesraad Wmo is een beleidsadviserende raad en gaat daarmee nadrukkelijk niet over individuele cliënten en individuele situaties en over afhandeling van klachten.

Om tot goede, afgewogen adviezen te komen is er een breed samengestelde collegiale Adviesraad Wmo. Een groep personen die efficiënt kunnen samenwerken om tot adviezen te komen. Met collegiaal wordt bedoeld dat de leden ook meepraten over beleidsonderwerpen waar zij vanuit hun doelgroep mogelijk niet zelf direct mee te maken krijgen. De groep dient een zo goed mogelijke afspiegeling van de doelgroepen van de Wmo te zijn. Om die afspiegeling te realiseren, bestaat de Adviesraad Wmo uit burgers die zelf lid van een doelgroep zijn dan wel aantoonbaar belanghebbende voor de betreffende doelgroep zijn en een netwerk hebben waardoor ze (veel) signalen krijgen uit de samenleving.

Adviesraad Sociale Zaken
De Adviesraad Sociale Zaken is er mede om aan de wettelijke verplichting van cliëntenparticipatie in de WWB en de Wsw gestalte te geven. De Adviesraad Sociale Zaken heeft als taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van B&W over het opzetten en volgen van het gemeentelijk WWB/Wsw-beleid maar ook over andere beleidsterreinen van Sociale Zaken zoals het beleid m.b.t. schuldhulpverlening. De Adviesraad Sociale Zaken heeft als taak het gevraagd en ongevraagd advies geven over de wijze waarop door de gemeente sociale verzekeringswetten worden uitgevoerd. De adviezen kunnen worden gegeven in de beleidsvoorbereidings-, uitvoerings-, controle- en evaluatiefase van het gemeentelijk beleid. De Adviesraad Sociale Zaken kan ook uit eigen beweging advies uit brengen aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders vragen de adviesraad in ieder geval om advies bij nieuw beleid op het gebied van de WWB/Wsw. De Adviesraad Sociale Zaken is een beleidsadviserende raad en gaat daarmee nadrukkelijk niet over individuele cliënten en individuele situaties en over afhandeling van klachten. Ook kan niet worden geadviseerd over personeels- dan wel organisatiebeleid. De adviesraad dient een zo goed mogelijke afspiegeling van de cliënten van Sociale Zaken te zijn. Om die afspiegeling te realiseren, bestaat de adviesraad uit cliënten dan wel personen die een cliëntgroep vertegenwoordigen.

Toelichting Artikel 5 Taak en samenstelling coördinatiegroep Vanwege de gedeeltelijke overlap van bepaalde doelgroepen van de Wmo en de cliëntgroepen van Sociale Zaken is het nodig om in een vroegtijdig stadium af te stemmen welke adviesraad zich met bepaalde adviezen bezighoudt. Ook als er een conceptadvies van een adviesraad gereed is kan het zinvol zijn dat afstemming met de andere adviesraad plaats vindt. De coördinatiegroep vervult een belangrijke taak in deze afstemming tussen de werkzaamheden van de Adviesraad Sociale Zaken en de Adviesraad Wmo.

Toelichting artikel 6 Vergaderen
In dit artikel zijn de praktische zaken rond het vergaderen vastgelegd. Van belang is dat elk lid van de adviesraad ook zelf agendapunten kan aandragen.

Toelichting artikel 7 Instellen adviesraden en coördinatiegroep Het is een taak van het college om te zorgen voor het werven en benoemen van voorzitter, secretaris en de (plaats)vervangende leden. Het college acht het van belang om het selecteren van kandidaten op te dragen aan een onafhankelijke selectiecommissie. Deze selecteert aan de hand van de door het college vastgestelde functieprofielen.

Toelichting Artikel 8 Informatieverstrekking
Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigen te kunnen volgen.

Toelichting artikel 9 Facilitering
Te denken valt bijvoorbeeld aan ondersteuning bij verzending van stukken en het beschikbaar stellen van ruimte op de gemeentelijke website voor de adviesraden.

Toelichting artikel 10 Nadere uitwerking
De verordening bevat de hoofdlijnen en de wettelijk vereiste artikelen. Omdat de advisering van de raden zich richt op het college gaat een door het college vastgestelde regeling nader in op zaken als de exacte samenstelling van de beide adviesraden, de exacte wijze van werven en selecteren, de invulling van secretariaat e.d.

Toelichting Artikel 12 Slotbepalingen
Behoeft geen nadere toelichting.

De gemeenteraad;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. , no.;

BESLUIT:


1. De verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk vast te stellen m.i.v. 1 februari 2008
2. De verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Rijswijk 2005 in te trekken per 1 februari 2008

Aldus besloten door de raad van de gemeente Rijswijk in zijn openbare vergadering van 29 januari 2008

De gemeenteraad,
de griffier, de voorzitter,

drs. C.F. Arnold mw. G.W. van der Wel-Markerink

No. 07.034588/DIZ


---- --
Doelgroepen Wmo |Benoemde leden adviesraad Wmo | |
|                            |                                   |
|Voorzitter                  |Dhr. Offers                        |
|Secretaris                  |Dhr. Van Wijk                      |
|                            |                                   |
|Lichamelijk gehandicapten (2|Mw. Wijnands                       |
|leden)                      |                                   |
|                            |Mw. Dijks                          |
|                            |                                   |
|Verstandelijk gehandicapten |Mw. Döderlein                      |
|(2 leden)                   |                                   |
|                            |Mw. Dorst                          |
|                            |                                   |
|Chronisch zieken (2 leden)  |Mw. Houweling                      |
|                            |Mw. van Kempen                     |
|                            |                                   |
|Ouderen (2 leden)           |Dhr. Kalse                         |
|                            |Ds. Davids                         |
|                            |                                   |
|Psychische patiënten (2     |Mw. Bexelius                       |
|leden)                      |                                   |
|                            |vacature                           |
|                            |                                   |
|Mantelzorgers (1 lid)       |Mw. Kamphuis                       |
|                            |                                   |
|Vrijwilligers (1 lid)       |Mw. Brehler                        |
|                            |                                   |
|Jongeren/ouders (1 lid)     |vacature                           |
|Dak- en thuislozen (1 lid)  |Dhr. Godschalk                     |
|Verslaafden (1 lid)         |vacature                           |
|Slachtoffers huiselijk      |vacature                           |
|geweld (1 lid)              |                                   |
|Doelgroepen SoZa            |Benoemde leden adviesraad SoZa     |
|                            |                                   |
|Voorzitter (tijdelijk)      |Dhr. Kranenburg                    |
|Secretaris                  |Dhr. Van Wijk                      |
|                            |                                   |
|Cliënten WWB                |Mw. van Es                         |
|                            |                                   |
|Cliënten Wsw                |Mw. Wijnands                       |
|                            |                                   |
|Cliënten IOAW/IOAZ          |vacature                           |
|                            |                                   |
|Personen met                |Mw. Bavelaar                       |
|re-integratietraject        |                                   |
|                            |                                   |
|Personen met                |Mw. Broeders                       |
|schuldsaneringstraject      |                                   |
|                            |                                   |
|Personen met minimum inkomen|Dhr. Questroo                      |
|                            |                                   |
|Personen met ANW-uitkering  |vacature                           |
|                            |                                   |
|NUG-gers (niet              |Mw. Bosch                          |
|uitkeringsgerechtigden)     |                                   |
Afdeling Communicatie

Stadhuis, Bogaardplein 15
Postbus 5305, 2280 HH RIJSWIJK
Telefoon (070) 326 18 24 | 18 23
Fax (070) 326 18 10
stadhuis@rijswijk.nl
www.rijswijk.nl


---- --