Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Kwaliteit kinderzitjes gaat vooruit

Den Haag, 28 mei 2008

De kwaliteit van kinderzitjes wordt steeds beter. Dat blijkt uit een test van kinderzitjes die de ANWB in samenwerking met Europese zusterclubs heeft gedaan. Dit jaar zijn er 40 verschillende kinderzitjes uit alle gewichtsklassen onderzocht. Van deze zitjes worden er 15 in Nederland geleverd. Net als vorig jaar is er dit jaar één zitje met de beoordeling 'zeer goed', de Römer Baby Safe Isofix.

De ANWB dringt er bij ouders op aan om kinderen in de auto altijd in een zitje te vervoeren. Ook bij lage snelheden met de auto zijn de krachten die op een kind tijdens een aanrijding worden uitgeoefend enorm. Omdat zelfs een auto met hoofd- of zijairbag de ontbrekende zijdelingse bescherming van een zitje zonder rugleuning niet kan vervangen, moeten ook voor oudere kinderen altijd volwaardige zitjes met rugleuning en zijprotectie te worden gebruikt.

De resultaten van de test van dit jaar zijn vergelijkbaar met die van 2007 en betreffen de testonderdelen 'veiligheid', 'gebruik', 'comfort' en 'reiniging en afwerking van het zitje'. Bij het onderdeel veiligheid zijn zowel de bescherming in een frontale botsing als de bescherming in een zijdelingse botsing beoordeeld.

De zitjes die 'slecht' beoordeeld zijn voldoen niet aan de gestelde veiligheidseisen. Deze eisen zijn gebaseerd op normen die EuroNCAP gebruikt bij crashtests van auto's en zijn zwaarder dan de wettelijke eisen die aan kinderzitjes gesteld worden. Overigens zijn de zitjes die dit jaar 'slecht' presteren niet in Nederland in de winkel aangetroffen.

Naast deze 15 zitjes zijn er ook nog 12 zitjes die 'goed' scoren maar op dit moment niet in de winkel te koop zijn. De ANWB heeft deze opgenomen in de test omdat de kans bestaat dat deze zitjes naar aanleiding van de test alsnog in Nederland gevoerd gaan worden of mogelijk via internet te koop zijn.

De ANWB pleit bij de overheid om een test voor botsingen van opzij op te nemen in de goedkeuringseisen voor kinderzitjes. In de huidige regels komt deze niet voor terwijl de botsing van opzij na de frontale botsing het meest voorkomt.

De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in anwb*Auto, de autokrant van de ANWB van 29 mei en op anwb.nl/auto.