Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje Index stijgt naar 411, maar van echte Oranjekoorts nog steeds geen sprake

Amstelveen, 28 mei ­ Ondanks de 3-0 overwinning van het Nederlands elftal op Oekraïne afgelopen zaterdag lijkt er van een hevige Oranjekoorts onder de Nederlandse bevolking nog steeds geen sprake. De Oranje Index stijgt weliswaar fors van 217 naar 411, maar dit is vooral het resultaat van de grote publiciteit en de toename in commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK. De interesse in het EK is in de afgelopen week zelfs gedaald en slechts 2% van de Nederlandse bevolking praat dagelijks met familie en/of vrienden over de prestaties en wetenswaardigheden rondom Oranje.

Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de komende periode de Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De consumentenindicator is licht gedaald en haalt nu een waarde van 110 (t.o.v een waarde van 113 in de vorige meting en een waarde van 132 in dezelfde periode in 2006). Enkele opmerkelijke resultaten uit het laatste Trendbox onderzoek onder de Nederlandse bevolking:
· De interesse in het EK is met 8% gedaald: van 52% in de voorgaande meting naar 44% nu. In 2006 was dat op dit moment nog 59% en in 2004 45%.
· Ook de intensiteit waarmee men de berichtgeving rondom Oranje volgt is lichtelijk gedaald van 46% naar 43% in meting 3. Televisie, de krant en het internet zijn achtereenvolgend de meest populaire media om de berichtgeving rondom Oranje te volgen.

· Dat het Oranjegevoel nog niet echt leeft bij de Nederlander wordt bevestigd door het feit dat slechts 2% dagelijks praat met familie/vrienden/kennissen over de prestaties en wetenswaardigheden rondom Oranje. Dit was bij de voorgaande meting nog 4%.

Publiciteit
De publicitaire aandacht voor Oranje en het toernooi is afgelopen week geëxplodeerd. De publicitaire indicator stijgt van 253 naar 636 en is ruim hoger dan in dezelfde periode in 2006 (546) en in 2004 (263). Er is grote mediabelangstelling voor de ontwikkelingen rondom Oranje en het naderende EK. Ook speelt Oranje relatief veel oefenwedstrijden in een korte tijd, waardoor Oranje veel in het nieuws verschijnt.

Commercieel
De commerciële indicator stijgt fors van 431 naar 824. Deze commerciële waarde ligt net iets onder die van 2006 (956). Deze stijging is te danken aan de enorme toename van advertenties in kranten afgelopen week en is hoger dan in dezelfde periode 2 jaar geleden. Opvallend in vergelijking met 2006 is dat het aantal EK gerelateerde tv-commercials voorlopig achterblijft. De Oranje/EK-koorts is nu over de gehele commerciële linie ruimschoots groter dan rondom het EK in 2004.

Experts
Vooral het marketingpanel signaleert een hogere Oranjebeleving in Nederland dan gedurende de tweede meting, de expert index stijgt van 100 naar 115, maar blijft duidelijk lager dan in 2006. Dit komt vooral omdat het vertouwen in van Basten maar moeilijk op gang komt. Opvallend is dat het expertindexcijfer na meting 3 de waarde uit 2004 overtreft, toen stond het indexcijfer voor het EK in 2004 nog op 108. Het marketingpanel geeft aan dat het bedrijfsleven zich nu meer bewust is van de commerciële kansen rondom Oranje dan tijdens het EK in 2004.

Internet
Uit cijfers van Yahoo Nederland blijkt dat er een forse stijging van het aantal zoekopdrachten naar het woord `EK-pool' waarneembaar is. Ten opzichte van de eerste week van Mei wordt deze term nu 3 keer zo vaak gezocht. De internetgebruiker is dus nadrukkelijk op zoek naar voetbalpools om aan deel te nemen.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan (Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS), Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen directeur Sport1).