Nederlandse Vereniging van Journalisten

Aanmeldingsformulier

Onontdekt kapitaal
De verborgen waarde van de freelancer

Dinsdag 3 juni 2008 in Stadscafé De Observant, Stadhuisplein 7 te Amersfoort

Naam: ...................

Adres: ...................

Postcode: ...................

Plaats: ...................

E-mail adres: ...................

Voorkeur workshop (meer informatie op volgende pagina)


1e keus: ...................


2e keus: ...................


3e keus: ...................


4e keus:...................

Speeddaten met een hoofdredacteur ik geef me op JA / NEE met: .........

Registratie vindt plaats op volgorde van binnenkomst. Graag aanmelden vóór donderdag 29 mei 2008.

Kosten, NVJ-leden euro 20,-- niet-leden euro 100,--. U krijgt een machtigingsformulier toegestuurd.

U kunt dit formulier mailen naar freelancersadvies@nvj.nl of faxen naar 020- 6624901
of sturen naar:

NVJ
Antwoordnummer 17170

1000 TL AMSTERDAM
(een postzegel is niet nodig)
De lezingen en workshops uitgebreid

Opening Alex Beishuizen, hoofdredacteur van Computable De freelancer van de toekomst

Alex Beishuizen is hoofdredacteur van het eerste weekblad ter wereld dat volledig door een internetredactie wordt gemaakt. Computable is met een oplage van 80 duizend het grootste automatiseringsblad in Nederland en bestaat precies 40 jaar. Sinds enige tijd is Computable echter bovenal ene website. Alle artikelen staan online en een selectie van deze artikelen verschijnt in het weekblad. Voorheen schakelde Computable veel en vaak freelance auteurs in. Dankzij internet bestaat een steeds groter deel vna de redactionele inhoud tegenwoordig uit "user generated content". Deskundigen en lezers zijn tegenwoordig goed in staat tot het produceren van inhoudelijk sterke content. En de inhoud is gratis. Dat is een serieuze bedreiging voor de inkomsten van freelancers. Wat moeten freelancers doen om deze bedreiging het hoofd te bieden?

Workshop 1 Hoe verleid ik mijn klant?
De kracht van non-verbale communicatie

Je wilt een opdracht binnenhalen. Je wilt een mooie prijs afspreken. Je gooit al je onderhandelingsvaardigheden in de strijd. Maar toch haal je er niet uit wat er in zit. Herken je dat? Dan kan deze workshop het verschil maken. Natuurlijk moet de inhoud van je boodschap kloppen. Maar dat is slechts een klein deel van het succes. Je houding, beweging en mimiek bepalen pas echt of de opdrachtgever toehapt of niet.
In deze workshop gaan we daarmee aan de slag. Geen lange theoretische verhalen, maar vooral doen. Hoe breng je de "klik" tot stand, wek je vertrouwen, geef je je klant het gevoel dat je hem begrijpt en serieus neemt. Face-to- face, en zelfs aan de telefoon. Maar ook: hoe maak je gebruik van de non-verbale signalen van je klant om je kans op succes te vergroten. Kortom, een inspirerende spoedcursus verleiding.

Saskia van den Heuvel werkt als freelance trainer en als personal coach op het gebied van communicatieve vaardigheden en persoonlijke effectiviteit. Haar interesse ligt op het gebied van 'gedrag in organisaties'. Ze begeleidt graag processen omtrent teamontwikkeling en cultuurverandertrajecten. Haar stijl is respectvol, confronterend en met humor.

Cees van den Boogerd heeft een jarenlange ervaring als IT- manager van een grote bank. Ontwikkelen van mensen en teams is zijn passie.
Daarom treedt hij, naast zijn baan als manager, al vele jaren op als trainer van (management)teams, begeleider van veranderingsprocessen en als personal coach. Zijn stijl wordt vaak gekenmerkt als betrokken, speels en scherp.


---

Workshop 2 Als geld telt
Workshop onderhandelen

De workshop is op de praktijk gericht, waarbij prijsonderhandelingen centraal staan.
Hoe haal je meer uit je (tarief)onderhandeling? Hoe zorg je ervoor sterker te staan bij de het begin en tijdens de onderhandelingen?
De workshop is bedoeld zowel voor de ervaren als de beginnende onderhandelaar. Met het accent op menselijke, relationele en inhoudelijke factoren die een rol spelen bij elke onderhandeling.

Peter Schneider werkt sinds 1996 als zelfstandig trainer/coach op het gebied
van HRM en over onderwerpen als onderhandelen, sales, after sales, ondernemerschap,
en persoonlijke ontwikkeling.
Hij geeft leiding aan zijn eigen bureau, waarvoor een wisselend aantal trainers en trainingacteurs werkzaam zijn. Trainingen ontwikkelde en gaf hij in binnen- en buitenland, o.a voor Shell, ING,
ABN-AMRO, Philips, diverse auto importeurs, diverse ministeries, diverse
non profit organisaties en enkele opleiding & advies-bureau's, waaronder
De Baak vno-ncw opleidingscentrum en GITP.

Workshop 3 Time/energiemanagement
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien de dingen zoals wij zijn.

Hoe kun je zo effectief (lees; ontspannen) mogelijk je leven leiden? Welke mogelijkheden heb je, waar je je vaak niet bewust van bent, die veel tijd en energie kunnen besparen?
Hoe verhoudt een hoge productiviteit en een laag energieverbruik zich met elkaar? Prioriteiten stellen, een gangbaar begrip, maar hoe doe je dat nou echt? Deze onderwerpen worden besproken en beoefend in de workshop time/energiemanagement.

Deze workshop wordt gegeven door Yvette van Velzen. Zij heeft als adviseur bij verschillende communicatieadviesbureaus gewerkt en is vanuit leidinggevende functies
zich steeds meer gaan richten op begeleiden en ontwikkelen van mensen. Nu werkt zij zelfstandig als coach, trainer en Human Resource-adviseur.


---

Workshop 4 Geld verdienen met internet?
Over mogelijkheden en kansen

Als freelance journalist heb je een lange adem nodig om rentabiliteit met internet te
bereiken. En heb je eenmaal een goede positie verworven dan blijken er
concurrenten op de kust gezien de lage toetredingsdrempel van internet.
Maar als je jezelf weet te specialiseren en een opdrachtgever/uitgever treft die bereid is om met jou samen risico's te nemen, kun je met internet genoeg geld verdienen.

In de workshop gaat het ook over doelen stellen en keuzes maken.

Bepaal je een strategie om je met weblogs en nieuws onder je eigen naam zo breed mogelijk te manifesteren, of laat je het internet voor publicatie volledig links liggen. Daartussen zit een gradatie van mogelijkheden, afhankelijk van het doel. Dat moet je formuleren: wil ik snel geld verdienen? Wat wil ik aanbieden, louter journalistiek of ook andere diensten? Moet ik een terrein veroveren of behouden?

Peter Olsthoorn is dertien jaar actief als journalist voor internetpublicaties als Planet Multimedia, Netkwesties, Leugens.nl en Emerce en enkele weblogs en nieuwsdiensten. Dat vormt de basis van zijn workshop. Peter is geen 'powerpointer' maar gaat de discussie aan met zijn publiek op basis van hun ervaringen en onzekerheden. Geen kant-en- klare recepten want die zijn helaas niet voorhanden voor ondernemers, maar wel nuttige adviezen en richtingen.

Lezing Auteursrecht - Beperken en versterken Lezing door Prof.mr.drs. Madeleine de Cock Buning, Auteursrecht en Media- en Communicatierecht, Universiteit Utrecht

Opsporingsdienst Plagiaat

Presentatie project: Damiaan van Eeten, webmaster


---
______________

Pitch Win-win

Benut al je krachten voor een origineel idee. De eerste tien freelancers die zich aanmelden krijgen de kans om hun idee te presenteren aan een divers panel van hoofd- of eindredacteuren, die op hun beurt de kans krijgen een talent binnen te halen.
Niet alleen voor de deelnemende freelancers, ook voor de toeschouwers is de pitch een leerzame en soms amusante ervaring.

De hoofdredacteuren/eindredacteuren die meedoen aan de pitch zijn:
Alex Beishuizen, Computable
Yolande de Best, Ouders van Nu, Groter Groeien, Kinderen Barbara van Beukering, Parool
Jossine Modderman, Viva
Jan Jaap Heij, De Pers
Nicole Robbers, NRC fotoredactie
Kees Schaepman, VPRO-radio