Winnaars MOAwards 2008 bekend

06/06/2008 14:52

MarktOnderzoekAssociatie.nl

Op 5 juni zijn op het strand van Bloemendaal voor het eerst de MOAwards uitgereikt aan onderzoekers en onderzoekbureaus die zich het afgelopen jaar positief profileerden. Met een schriftelijke motivatie kon men zichzelf, of een ander, opgeven voor een MOAward. Na een mondelinge toelichting aan een van de deeljury's, resulteerde een shortlist van zestien genomineerden. Vijf hiervan ontvingen een MOAward 2008.

Bureau, bedrijfs- en bureauonderzoeker

Marktonderzoekbureau van het Jaar is MetrixLab. Juryvoorzitter George Görtemöller noemt het het meest onderscheidende bureau in 2007. Het is gedegen, puur in panels, een runner up, een challenger die goede mensen weet aan te trekken èn te behouden en grote betrokkenheid toont bij de branche en opleidingen.

Directeur MetrixLab, Han de Groot, zegt hierover: "Een prijs is er natuurlijk om iets te bekronen van het verleden, maar het is misschien wel aardig om even stil te staan bij wat ons nog te wachten staat en wat de toekomst ons nog zal brengen... We zullen zuinig en respectvol met onze respondenten moeten omgaan. Zij zijn de olie van onze industrie... en daarnaast zullen wij met een medium als internet, als branch nog meer onze best moeten doen om de diepgaande inzichten aan onze klanten te leveren."

MetrixLab won nog een award; Lucas Hulsebos werd Bureauonderzoeker van het Jaar. Volgens juryvoorzitter Cor Molenaar omdat marktonderzoek zich in een overgangsfase bevindt waarbij de toepassing van nieuwe technieken en werkwijzen en de toepassing van internet door consumenten steeds belangrijker wordt. Hulsebos vervulde hier mede een voortrekkersrol in. Lucas Hulsebos: "We gaan een nieuwe fase van onderzoek in... hoe pas je dat nu toe, hoe implementeer je dingen en hoe ben je een gesprekspartner voor je klanten." Of hij verrast was? "Verrast... nee, ik was heel blij!"

Juryvoorzitter Peter Zegwaart roept Henk Eising uit tot Bedrijfsonderzoeker van het Jaar. Een veelgevraagd congrespreker. Innovatief, bijvoorbeeld in effectmetingen van sponsorships. Iemand die nationaal en internationaal bijgedragen heeft aan de professionalisering van onderzoek binnen Heineken. Henk Eising reageert: "Het is tijd om ons te organiseren en te laten zien dat ons werk van belang is." Of hij het had verwacht? "Eh... wel een beetje, maar vooral heel erg gehoopt."

Wetenschap en innovatie

'Effecten van prijspromoties voor winkelmerken versus A-merken: een dynamische analyse over categorieën heen op basis van een consumentenpanel'. Zo luidt de titel van het artikel van Ton Luijten, Robbert Nagtzaam en Linda Teunter. Goed voor de Wetenschapschapsaward 2008. Juryvoorzitter Fred van Raaij noemt het een goed voorbeeld van hoe in de praktijk door toepassing van econometrische modellen heldere inzichten verkregen kunnen worden. Ton Luijten, Robbert Nagtzaam en Linda Teunter: "Een onverwacht succes om genomineerd te zijn en het is nog mooier om de prijs mee naar huis te kunnen nemen!" Het beeldje zal om de vier maanden naar één van de drie prijswinnaars gaan.

De SPSS Feedback Innovatie Award 2008 ging naar Regiopolitie Groningen die een klantencarrousel introduceerde. Doorslag voor toekenning van de award waren, volgens juryvoorzitter Pieter Vijn, de impact op de volledige bedrijfsvoering, de inherente cultuuromslag, de veranderingen in performance systematiek en de "guts" die nodig zijn om dit project in een sterke hiërarchische organisatie op te zetten en door te voeren. Johan Huizing van Regiopolitie Groningen: "Het is belangrijk dat er bij de overheid dergelijk onderzoek wordt gedaan en het is heel mooi dat dat onderzoek ook opvalt in de wereld van het toch vaak commerciële marktonderzoek."

Voor uitgebreide informatie over de uitreiking van de MOAwards; zie www.moawards.nl.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.moawards.nl