Ingezonden persbericht

Luisteren naar patiënten leidt tot succes

Prijs voor gebruiksvriendelijk design Avamys®

Zeist, 6 juni 2008 - De toedieningsvorm van een nieuwe neusspray voor de behandeling van hooikoorts (allergische rhinitis) is uitgeroepen tot de winnaar van de prestigieuze Medical Design Excellence Award (MDEA). Een onafhankelijke jury heeft GlaxoSmithKline's Avamys® (fluticasonfuroaat) tot winnaar uitgeroepen. Belangrijkste reden is dat de toedieningsvorm, na uitgebreide testen door patiënten, is vormgegeven op basis van de behoeften van de gebruikers (1). De MDEA, die dit jaar voor de elfde keer is uitgereikt, is de enige award op het gebied van innovatie en vormgeving van producten voor medische toepassingen.

Geluisterd naar patiënten
"Het is fantastisch dat de weg die we gevolgd hebben bij de ontwikkeling van een effectieve en patiëntvriendelijke neusspray, nu ook geleid heeft tot de toekenning van deze award", zegt Rudolf van Olden, Medisch Directeur van GSK Nederland. "We hebben goed geluisterd naar de patiënten en hun dokters. Met die feedback hebben we uiteindelijk dit product, dat effectiviteit combineert met gebruiksgemak, kunnen ontwikkelen. We zijn heel blij met deze erkenning van onze inspanningen."

Onderzoek toont aan dat patiënten met hooikoorts (allergische rhinitis) gebruiksgemak beschouwen als een van de meest belangrijke eigenschappen van neussprays (2) en hun toedieningsvorm. Dit gegeven was de drijfveer achter de ontwikkeling van het design van Avamys. Uit studies blijkt dat de bediening aan de zijkant van de nieuwe neusspray een verbetering is ten opzichte van de bediening aan de bovenkant van traditionele neussprays (2). Uit onderzoek blijkt ook dat deze bediening makkelijker is voor alle patiënten; ook voor kinderen vanaf zes jaar en hun behandelaars.
De nieuwe neusspray is smaak- en geurloos en geeft altijd een gelijke hoeveelheid geneesmiddel af. Dit is de helft van de hoeveelheid van reguliere neussprays, waardoor er weinig tot geen druppels in de keel komen. Door een venster kan de patiënt zien hoeveel er nog in zit. Het korte neusstuk en het ergonomisch ontwerp maken het middel comfortabel om te gebruiken.

Met de vernieuwde toedieningsvorm van Avamys wil GSK het dagelijkse gebruik van de hooikoortsbehandeling verbeteren en daarmee de kwaliteit van leven verhogen.

Over GlaxoSmithKline
GSK behoort tot de meest vooraanstaande, op research georiënteerde, farmaceutische en healthcarebedrijven in de wereld. Het is de missie van GSK om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren door hen in staat te stellen actiever te zijn, zich beter te voelen en langer te leven.



Ingezonden persbericht