Aantal kinderen met achterstand gehalveerd

maandag 09 juni 2008

Het aantal kinderen in het basisonderwijs met een achterstand is de laatste twaalf jaar gehalveerd van ruim 39 procent in 1995-1996 naar 18 procent dit schooljaar.

De daling van het aantal achterstandskinderen komt doordat het opleidingsniveau sterk is gestegen. Toch blijft extra aandacht voor de ontwikkeling van achterstandsleerlingen nodig, vooral op het gebied van taal en rekenen, en gaat er meer geld naar het tegengaan en voorkomen van achterstanden. Staatssecretaris Dijksma heeft begin dit jaar al EUR70 miljoen extra vrijgemaakt voor taal- en rekenonderwijs aan achterstandsleerlingen. Scholen kunnen dit besteden aan kleinere klassen, 'remedial teachers', extra methoden of andere vormen van extra intensieve begeleiding.

Voor- en vroegschoolse educatie
Ook heeft Dijksma het geld voor voor- en vroegschoolse educatie verdubbeld. De staatssecretaris wil alle doelgroepkinderen bereiken en spelenderwijs een taalrijke omgeving bieden. Dat voorkomt en verhelpt taalachterstanden op jonge leeftijd en geeft kinderen een eerlijke start.

Bij de bestrijding van onderwijsachterstanden kijkt OCW vanaf 2009 niet alleen naar opleidingsniveau van ouders, maar ook naar regio's waar sprake is van veel lage inkomens en uitkeringen. Er is namelijk een sterk verband tussen lage inkomens en uitkeringen en taalachterstanden bij kinderen. In deze impulsregio's wordt extra geld uitgekeerd. De grote steden ondervinden geen nadeel van de invoering van de nieuwe gewichtenregeling.