Aantal kinderen met achterstand gehalveerd
maandag 09 juni 2008
Het aantal kinderen in het basisonderwijs met een achterstand is de laatste
twaalf jaar gehalveerd van ruim 39 procent in 1995-1996 naar 18 procent dit
schooljaar.
De daling van het aantal achterstandskinderen komt doordat het
opleidingsniveau sterk is gestegen. Toch blijft extra aandacht voor de
ontwikkeling van achterstandsleerlingen nodig, vooral op het gebied
van taal en rekenen, en gaat er meer geld naar het tegengaan en
voorkomen van achterstanden. Staatssecretaris Dijksma heeft begin dit
jaar al EUR70 miljoen extra vrijgemaakt voor taal- en rekenonderwijs
aan achterstandsleerlingen. Scholen kunnen dit besteden aan kleinere
klassen, 'remedial teachers', extra methoden of andere vormen van
extra intensieve begeleiding.
Voor- en vroegschoolse educatie
Ook heeft Dijksma het geld voor voor- en vroegschoolse educatie
verdubbeld. De staatssecretaris wil alle doelgroepkinderen bereiken en
spelenderwijs een taalrijke omgeving bieden. Dat voorkomt en verhelpt
taalachterstanden op jonge leeftijd en geeft kinderen een eerlijke
start.
Bij de bestrijding van onderwijsachterstanden kijkt OCW vanaf 2009
niet alleen naar opleidingsniveau van ouders, maar ook naar regio's
waar sprake is van veel lage inkomens en uitkeringen. Er is namelijk
een sterk verband tussen lage inkomens en uitkeringen en
taalachterstanden bij kinderen. In deze impulsregio's wordt extra geld
uitgekeerd. De grote steden ondervinden geen nadeel van de invoering
van de nieuwe gewichtenregeling.