Oudere docent onvoldoende aan bod in personeelsbeleid

09/06/2008 11:02

CAOP

Docenten van 55 jaar en ouder krijgen in het personeelsbeleid minder aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanperspectief dan hun jongere collega's. Twaalf procent van de scholen en onderwijsinstellingen voert wel een levensfasegericht personeelsbeleid. Dat blijkt uit het onderzoek 'Tevreden blijven werken in het onderwijs' dat ResearchNed op verzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uitvoerde. Het onderzoek spreidt zich uit over alle soorten onderwijs.

SBO-directeur Freddy Weima: 'Uit het onderzoek blijkt dat oudere leraren vaker ontevreden zijn over hun werk en de werkdruk hoger vinden liggen dan hun jongere collega's. Toch krijgen juist zij minder aandacht in het personeelsbeleid. Met de huidige lerarentekorten is het extra belangrijk dat ze langer en gemotiveerd willen doorwerken. Persoonlijke aandacht van de leidinggevende, maatwerk in personeelsbeleid en autonomie dragen daaraan bij.'

Functioneringsgesprekken

Directeuren en managers zeggen met ieder personeelslid functioneringsgesprekken te houden. Werknemers schetsen zelf een minder rooskleurig beeld: gemiddeld zegt 71 procent een formeel gesprek te hebben gehad. In het voortgezet onderwijs en in het mbo zegt 62 procent dat. Voor alle onderwijssoorten geldt dat de oudere leraar minder vaak functioneringsgesprekken heeft dan jongere leraren. Van de geïnterviewde werknemers hecht 89 procent waarde aan deze gesprekken.

Hoog rendement

Levensfasegericht personeelsbeleid richt zich op het langdurig gezond, inzetbaar en gemotiveerd houden van personeel, ongeacht leeftijd. Per individu kunnen wensen, doelen en mogelijkheden verschillen. Als personeelsbeleid en stijl van leidinggeven daarop zijn afgestemd, kan dat het onderwijs een hoog rendement opleveren. De medewerker werkt op zijn beurt in een gezonde en plezierige omgeving. De meeste scholen en onderwijsinstellingen zitten nog in een oriëntatie - of ontwikkelingsfase van het levensfasegericht personeelsbeleid. Hoe professioneler het HRM-beleid, hoe vaker de instelling dit personeelsbeleid voert.

Werkstress

Uit het onderzoek blijkt dat onderwijspersoneel een hogere werkdruk ervaart dan personeel in andere overheidssectoren en de marktsector. Factoren die de werkdruk verminderen zijn een empathische stijl van leidinggeven en een hoge mate van autonomie voor de docent.





http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl