Ministerie van Economische Zaken


Ministerie van Economische Zaken

Datum: 9-6-2008


Heemskerk wil bijdrage van de toeristische sector aan de economie vergroten


Staatssecretaris Heemskerk richt het toeristisch beleid voor de komende jaren sterker op goedbestedende toeristensegmenten.


Zo moet de bijdrage van het inkomend toerisme aan de economie worden
vergroot. In totaal is hiervoor de komende drie jaar zo'n â¬50 mln.
beschikbaar. Dit maakte Heemskerk vandaag bekend bij de presentatie van zijn
plannen voor het toeristisch beleid voor de komende drie jaar. Heemskerk
presenteerde zijn plannen in de Kantine Visafslag in Scheveningen. Daar werd
tevens de subsidierelatie tussen Economische Zaken en het Nederlands Bureau
voor Toerisme & Congressen (NBTC) bekrachtigd. Ook presenteerde het NBTC
de nieuwe Strategisch Marketing Plan 'Destinatie Holland 2008-2010'.


Volgens Heemskerk was het toeristisch promotiebeleid de afgelopen jaren
vooral gericht op een groei van het aantal buitenlandse toeristen. "Dat
heeft goed gewerkt. Zo zijn we in een paar jaar tijd van 9,2 miljoen
toeristen in 2003 naar 11 miljoen in 2007 gegaan. Door de ontstane
capaciteitsknelpunten is het nu tijd voor een nieuwe promotiestrategie. Voor
de komende jaren richten we ons op een betere combinatie van aantallen
toeristen en bestedingen", aldus Heemskerk. "Ik wil de komende jaren meer
campagnes gericht op de goedbestedende toeristensegmenten, zoals bij korte
stedentrips. Ook wil ik meer internationale congressen en beurzen naar
Nederland halen". Goed voorbeeld van dit laatste is volgens Heemskerk de
grootste ICT beurs ter wereld (WCIT) die in 2010 naar Amsterdam komt door de
gezamenlijke inspanningen van Economische Zaken, de gemeente Amsterdam, het
NBTC en het ICT-bedrijfsleven.


Om de nieuwe plannen invulling te geven gaat het NBTC zich in zijn nieuwe
marketingstrategie volgens Jos Vranken, algemeen directeur NBTC meer richten
op waardevolle product-markt-partner combinaties zoals stedenvakanties en de
zakelijke markt (binnenhalen van congressen en evenementen). "We
intensiveren hiervoor onze marketinginspanningen in de buurlanden en in
kansrijke groeimarkten", aldus Vranken. Specifiek voor het benaderen van de
groeimarkten China en India wordt een aanpak ontwikkeld door de EVD en het
NBTC. De aanpak richt zich op grootschalige evenementen en de inzet van
wederzijdse infrastructuur zoals buitenlandse posten en
handelsattachees. Toeristen uit die landen zijn immers ook zakelijk
weer interessant in verband met nieuwe export en investeringsmogelijkheden.
Verder is het de bedoeling dat eens in de twee jaar een groot internationaal
aansprekend evenement plaatsvindt in Nederland. In 2009 en 2010 is dit het
evenement 'Holland Art Cities'. "Juist dit type evenementen trekt
hoogwaardige toeristenstromen", aldus Vranken.