Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Duurzame alternatieven enige oplossing voor onze mobiliteit
Volgens Komimo, de koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen, is de
enige oplossing om ons mobiliteitsinfarct te voorkomen een versnelde
en verhoogde inspanning om de duurzame mobiliteitsalternatieven te
promoten.
Uit een studie van het Federaal Planbureau blijkt dat het verkeer op
onze wegen de komende 20 jaar nog onrustwekkend zal toenemen. Als er
geen maatregelen worden getroffen, dan zal het aantal kilometers dat
we met z'n allen afleggen in de auto stijgen met 17 procent. We moeten
onze mobiliteit herdenken. Alternatieven om tot een duurzame
mobiliteit te komen zijn er genoeg voor handen, de overheid moet ze
echter sterker ondersteunen en promoten.
Fiets
De grootste verantwoordelijke voor de stijging zijn volgens het
Planbureau de kleine autoritjes in onze vrije tijd, onder andere om
boodschappen te doen. Voor deze verplaatsingen over korte afstand kan
het te voet of met de fiets gaan een perfect alternatief bieden dat
niet belastend is voor onze algemene mobiliteit. De fiets dient dan
ook door het beleid als een volwaardig mobiliteitsvorm gezien te
worden. Daarnaast is het zo dat zeven op tien van de werknemers met de
wagen naar het werk gaat. Nochtans woont ruim 30% van de werkenden op
minder dan 5km van het werk. Afstanden waarbij we de fiets kunnen
gebruiken. Veilige fietspaden aanbieden is daarbij essentieel.
Openbaar vervoer
Langere afstanden kunnen evengoed met het openbaar vervoer. Stipte
treinen en bussen die op elkaar afgestemd zijn moeten een degelijk
alternatief vormen. Het aanbieden van real time-informatie aan de
reizigers dient daarbij verder uitgewerkt te worden.
Carpoolen
Drie vierde van de meeste personenwagens in de file bestaat momenteel
uit niet bezette ruimte. In maar liefst 96% van de wagens in de file
zit slechts één persoon, terwijl velen eenzelfde eindlocatie hebben.
Nochtans blijkt uit enquêtes bij dit doelpubliek dat 30% van de
bevraagden bereid zou zijn te carpoolen indien hen een partner wordt
voorgesteld die hen ligt. De overheid dient rekening te houden met de
gevolgen voor onze mobiliteit, alsook de belastende economische
filekosten die dit met zich meebrengt. Het vermijden van zo goed als
lege voertuigen is daarom een geweldige uitdaging voor de toekomst.
Modal shift
Daarnaast zou ook vooral het vrachtvervoer fors groeien. Over 20 jaar
zouden vrachtwagens 50 procent meer kilometers afleggen op de wegen.
Om tot een constructieve oplossing te komen voor het goederenvervoer
moet Vlaanderen streven naar een modal shift waarbij we een deel van
het vervoer over de weg vervangen door andere vormen van vervoer. Dit
betekent verder inzetten op spoorvervoer en binnenvaart. Een modal
shift kan een structurele oplossing bieden.
Komimo pleit ervoor om versneld in te zetten op alle duurzame
mobiliteitsvormen. Een betere ondersteuning, zowel Vlaams als
federaal, van de duurzame mobiliteitsvormen kan dit rampenscenario
voorkomen.
Bij het bekijken van alternatieve beleidscenario's komt de studie tot
de conclusie dat de kilometerheffing de beste optie blijkt om een
duurzame mobiliteit te bereiken. Komimo is dan ook van mening dat het
debat over de invoering van een kilomterheffing, zowel voor personen-
als voor goederentransport, gevoerd moet worden.
Komimo is de Vlaamse koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen.
De leden van Komimo zijn Autopia, Bond Beter Leefmilieu, BTTB,
Fietsersbond, Mobiel 21, Taxistop, Trage Wegen & Voetgangersbeweging.
terug
28/05/2008