Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Duurzame alternatieven enige oplossing voor onze mobiliteit

Volgens Komimo, de koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen, is de enige oplossing om ons mobiliteitsinfarct te voorkomen een versnelde en verhoogde inspanning om de duurzame mobiliteitsalternatieven te promoten.

Uit een studie van het Federaal Planbureau blijkt dat het verkeer op onze wegen de komende 20 jaar nog onrustwekkend zal toenemen. Als er geen maatregelen worden getroffen, dan zal het aantal kilometers dat we met z'n allen afleggen in de auto stijgen met 17 procent. We moeten onze mobiliteit herdenken. Alternatieven om tot een duurzame mobiliteit te komen zijn er genoeg voor handen, de overheid moet ze echter sterker ondersteunen en promoten.

Fiets

De grootste verantwoordelijke voor de stijging zijn volgens het Planbureau de kleine autoritjes in onze vrije tijd, onder andere om boodschappen te doen. Voor deze verplaatsingen over korte afstand kan het te voet of met de fiets gaan een perfect alternatief bieden dat niet belastend is voor onze algemene mobiliteit. De fiets dient dan ook door het beleid als een volwaardig mobiliteitsvorm gezien te worden. Daarnaast is het zo dat zeven op tien van de werknemers met de wagen naar het werk gaat. Nochtans woont ruim 30% van de werkenden op minder dan 5km van het werk. Afstanden waarbij we de fiets kunnen gebruiken. Veilige fietspaden aanbieden is daarbij essentieel.

Openbaar vervoer

Langere afstanden kunnen evengoed met het openbaar vervoer. Stipte treinen en bussen die op elkaar afgestemd zijn moeten een degelijk alternatief vormen. Het aanbieden van real time-informatie aan de reizigers dient daarbij verder uitgewerkt te worden.

Carpoolen

Drie vierde van de meeste personenwagens in de file bestaat momenteel uit niet bezette ruimte. In maar liefst 96% van de wagens in de file zit slechts één persoon, terwijl velen eenzelfde eindlocatie hebben. Nochtans blijkt uit enquêtes bij dit doelpubliek dat 30% van de bevraagden bereid zou zijn te carpoolen indien hen een partner wordt voorgesteld die hen ligt. De overheid dient rekening te houden met de gevolgen voor onze mobiliteit, alsook de belastende economische filekosten die dit met zich meebrengt. Het vermijden van zo goed als lege voertuigen is daarom een geweldige uitdaging voor de toekomst.

Modal shift

Daarnaast zou ook vooral het vrachtvervoer fors groeien. Over 20 jaar zouden vrachtwagens 50 procent meer kilometers afleggen op de wegen. Om tot een constructieve oplossing te komen voor het goederenvervoer moet Vlaanderen streven naar een modal shift waarbij we een deel van het vervoer over de weg vervangen door andere vormen van vervoer. Dit betekent verder inzetten op spoorvervoer en binnenvaart. Een modal shift kan een structurele oplossing bieden.

Komimo pleit ervoor om versneld in te zetten op alle duurzame mobiliteitsvormen. Een betere ondersteuning, zowel Vlaams als federaal, van de duurzame mobiliteitsvormen kan dit rampenscenario voorkomen.

Bij het bekijken van alternatieve beleidscenario's komt de studie tot de conclusie dat de kilometerheffing de beste optie blijkt om een duurzame mobiliteit te bereiken. Komimo is dan ook van mening dat het debat over de invoering van een kilomterheffing, zowel voor personen- als voor goederentransport, gevoerd moet worden.

Komimo is de Vlaamse koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen. De leden van Komimo zijn Autopia, Bond Beter Leefmilieu, BTTB, Fietsersbond, Mobiel 21, Taxistop, Trage Wegen & Voetgangersbeweging.

terug 28/05/2008