Ricoh
Scriptie over visserij en biodiversiteit wint Ricoh's MVO Scriptieprijs
's-Hertogenbosch, 6 juni 2008 - Ricoh, leverancier van producten en
diensten op het gebied van documentenstromen binnen organisaties,
heeft voor de tweede maal de MVO (Maatschappelijk Verantwoord
Ondernemen) Scriptieprijs uitgeloofd. De winnaar van 2008 is Eline van
Haastrecht die de auteur is van de scriptie: "A business case for
biodiversity". Van Haastrecht wint hiermee een duurzaam aandelenpakket
ter waarde van EUR1.250,-, coaching door CSR Academy, adviesburo op
MVO-gebied en een publicatie van het werkstuk in het tijdschrift P+
People Planet Profit . De winnares van Ricoh's MVO Scriptieprijs
ontving haar prijs gisterenmiddag op het hoofdkantoor in Den Bosch uit
de handen van Martijn Wecke, juryvoorzitter en HR director bij Ricoh.
De winnende scriptie, die het perspectief van visserijbedrijven en
biodiversiteit in kaart brengt, is volgens de jury een zeer degelijk
stuk dat uitvoerig is uitgewerkt. Daarnaast bevat de scriptie een
goede presentatie en is het werk uitstekend onderbouwd. Omdat "A
business case for biodiversity" een economisch en MVO-probleem aan de
kaak stelt dat op dit moment zeer actueel is, is Van Haastrechts
scriptie door de vakjury als beste verkozen.
Voor Van Haastrecht, die haar scriptie schreef ter afsluiting van de
masteropleiding Environment and Resource Management aan de Vrije
Universiteit Amsterdam, kwam de prijs volkomen onverwachts: "Het is
geweldig om de Ricoh MVO Scriptieprijs te winnen. Het kwam echt als
een verrassing, want de andere genomineerden waren waardige
tegenstanders, en ik was erg onder de indruk van de diversiteit aan
onderwerpen. Het belangrijkste van het winnen van deze prijs vind ik
misschien nog wel dat het doel van mijn scriptie, het onder de
aandacht brengen van het onderwerp biodiversiteit bij het
bedrijfsleven, op deze manier weer een beetje gelukt is. Dat het
onderwerp van mijn scriptie actueel is mag duidelijk zijn: de kranten
staan er bol van. Zelfs de protestactie van de Europese vissers tegen
de stijgende dieselprijzen deze week in Brussel, heeft wel degelijk te
maken met biodiversiteit. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat de
visserijsector zal moeten inkrimpen, maar ook dat de bedrijven die het
zullen redden, díe bedrijven zijn die op een innovatieve manier hun
bedrijfsvoering weten aan te passen, met meer aandacht voor alle
aspecten van duurzaamheid, waaronder biodiversiteit."
De tweede en de derde plaats zijn gewonnen door Huub Wilbrink met de
scriptie `Partnerships multinationals & ngo's' en Alistair Niemeijer
die de scriptie `Moral limits of unhealthy school nutrition' schreef.
De eervolle vermelding van dit jaar gaat naar Hugo Ekkelenkamp, die
met de scriptie `Peilproblematiek Heijplaat'' een uitstekende business
case heeft gemaakt over de oplossing voor het sliboverschot in
Rotterdamse haven. De vakjury bestond dit jaar uit Lars Moratis
(directeur CSR Academy), Jan Bom (hoofdredacteur P+) , Mark van der
Veen (lector MVO aan HES Hogeschool Amsterdam) en juryvoorzitter
Martijn Wecke (HR Director Ricoh).
Ricoh heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor interne en
externe MVO-initiatieven. Het bedrijf heeft onder andere een eigen
MVO-beleid en publiceert elk jaar een duurzaamheidsverslag. Het doel
van deze scriptieprijs is om MVO als vakgebied te versterken. Ricoh
wil met deze scriptieprijs studenten motiveren zodat zij later, als
werknemers bij bedrijven, MVO inzetten als management- en strategische
tool.