Ricoh


Scriptie over visserij en biodiversiteit wint Ricoh's MVO Scriptieprijs

's-Hertogenbosch, 6 juni 2008 - Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van documentenstromen binnen organisaties, heeft voor de tweede maal de MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Scriptieprijs uitgeloofd. De winnaar van 2008 is Eline van Haastrecht die de auteur is van de scriptie: "A business case for biodiversity". Van Haastrecht wint hiermee een duurzaam aandelenpakket ter waarde van EUR1.250,-, coaching door CSR Academy, adviesburo op MVO-gebied en een publicatie van het werkstuk in het tijdschrift P+ People Planet Profit . De winnares van Ricoh's MVO Scriptieprijs ontving haar prijs gisterenmiddag op het hoofdkantoor in Den Bosch uit de handen van Martijn Wecke, juryvoorzitter en HR director bij Ricoh.

De winnende scriptie, die het perspectief van visserijbedrijven en biodiversiteit in kaart brengt, is volgens de jury een zeer degelijk stuk dat uitvoerig is uitgewerkt. Daarnaast bevat de scriptie een goede presentatie en is het werk uitstekend onderbouwd. Omdat "A business case for biodiversity" een economisch en MVO-probleem aan de kaak stelt dat op dit moment zeer actueel is, is Van Haastrechts scriptie door de vakjury als beste verkozen.

Voor Van Haastrecht, die haar scriptie schreef ter afsluiting van de masteropleiding Environment and Resource Management aan de Vrije Universiteit Amsterdam, kwam de prijs volkomen onverwachts: "Het is geweldig om de Ricoh MVO Scriptieprijs te winnen. Het kwam echt als een verrassing, want de andere genomineerden waren waardige tegenstanders, en ik was erg onder de indruk van de diversiteit aan onderwerpen. Het belangrijkste van het winnen van deze prijs vind ik misschien nog wel dat het doel van mijn scriptie, het onder de aandacht brengen van het onderwerp biodiversiteit bij het bedrijfsleven, op deze manier weer een beetje gelukt is. Dat het onderwerp van mijn scriptie actueel is mag duidelijk zijn: de kranten staan er bol van. Zelfs de protestactie van de Europese vissers tegen de stijgende dieselprijzen deze week in Brussel, heeft wel degelijk te maken met biodiversiteit. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat de visserijsector zal moeten inkrimpen, maar ook dat de bedrijven die het zullen redden, díe bedrijven zijn die op een innovatieve manier hun bedrijfsvoering weten aan te passen, met meer aandacht voor alle aspecten van duurzaamheid, waaronder biodiversiteit."

De tweede en de derde plaats zijn gewonnen door Huub Wilbrink met de scriptie `Partnerships multinationals & ngo's' en Alistair Niemeijer die de scriptie `Moral limits of unhealthy school nutrition' schreef. De eervolle vermelding van dit jaar gaat naar Hugo Ekkelenkamp, die met de scriptie `Peilproblematiek Heijplaat'' een uitstekende business case heeft gemaakt over de oplossing voor het sliboverschot in Rotterdamse haven. De vakjury bestond dit jaar uit Lars Moratis (directeur CSR Academy), Jan Bom (hoofdredacteur P+) , Mark van der Veen (lector MVO aan HES Hogeschool Amsterdam) en juryvoorzitter Martijn Wecke (HR Director Ricoh).

Ricoh heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor interne en externe MVO-initiatieven. Het bedrijf heeft onder andere een eigen MVO-beleid en publiceert elk jaar een duurzaamheidsverslag. Het doel van deze scriptieprijs is om MVO als vakgebied te versterken. Ricoh wil met deze scriptieprijs studenten motiveren zodat zij later, als werknemers bij bedrijven, MVO inzetten als management- en strategische tool.