Ernst & Young

Nederlanders optimistisch over de kansen van Oranje


9 juni 2008 - Het EK leeft: 70% van de Nederlanders volgt het EK of is dit van plan. Men is optimistisch over de prestaties van Oranje. Als finalist worden Italië, Duitsland en Nederland het meest genoemd. Als verwachte winnaar Nederland of Italië. Men heeft vertrouwen in bondscoach Marco van Basten, echter met gerede twijfel (15% heeft veel en 39% heeft een beetje vertrouwen in de bondscoach).

Dit blijkt uit de Ernst & Young Mediabarometer die vandaag verschijnt. Ernst & Young verricht in samenwerking met Synovate/Interview NSS vier keer per jaar een meting onder 1.000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media- en entertainmentmarkt op de voet te volgen. Het onderzoek van eind mei stond in het teken van het EK en gerelateerd media- en aankoopgedrag.

Als het gaat om sport op televisie - los van het EK - bestaat Nederland uit twee kampen: de helft houdt van sport (en voetbal) kijken op tv, de andere helft heeft hierin geen interesse. Voor het volgen van het EK is de televisie logischerwijs het dominante medium: bijna iedereen die het EK volgt, doet dit door live wedstrijden of samenvattingen te bekijken. Diegene die de radio gebruikt, luistert met name naar het wedstrijdcommentaar. Teletekst en internet worden vaak genoemd voor speelschema's, uitslagen en actuele standen. De mobiele telefoon als mediumtype wordt nauwelijks genoemd. Populaire producten die speciaal in de aanloop van het EK zijn aangeschaft zijn breedbeeldtelevisies (vaak in combinatie met een abonnement op digitale tv) en dvd/harddiskrecorders (beide 7%). HD (decoder of scherm) scoort redelijk hoog in de lijst van genoemde producten, evenals een abonnement op een sportkrant. "We verwachten dit jaar een grote impuls voor HDTV aangezien er drie grote sportevenementen (het EK, de Tour de France en de Olympische Spelen) door de NOS in HD kwaliteit worden aangeboden" aldus Frank Blenderman van Ernst & Young.

Thuis kijken is het meest populair hoewel een derde aangeeft de wedstrijden bij vrienden te gaan zien. Een kwart kijkt wedstrijden (ook) in het café en slechts 6% doet dit op het werk. Niet-liefhebbers van voetbal kijken voornamelijk naar andere zenders of doen thuis andere dingen zoals lezen of administratieve klusjes. 12% gaat zelf sporten en 9% gaat met vrienden er op uit.

>

Download de volledige Mediabarometer

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Sylvia Verboon
Persvoorlichter Ernst & Young

010 406 57 94
06 2125 1372