Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam, 9 juni 2008

Nationale Loterij implementeert ITSM-suite van FrontRange

De Nationale Loterij, die verantwoordelijk is voor de organisatie en uitvoering van diverse trekkingsspellen en loterijen in België, is onlangs begonnen met de implementatie van de eerste module van de ITSM-suite van FrontRange Solutions. Nationale Loterij is de eerste gebruiker van de software voor IT-beheer in België. Met het systeem worden straks meldingen verwerkt uit het hele netwerk, waaraan ook de 6.500 verkooppunten gekoppeld zijn. Op den duur zal het systeem uitgebreid worden met bijvoorbeeld modules voor asset management en ook ingezet worden voor het beheer voor de online games die Nationale Loterij de komende jaren zal introduceren.

"Wij hadden tot op heden geen professionele applicatie voor de registratie en afhandeling van IT-problemen", zegt Benedikt Lahou, manager IT van de Nationale Loterij. "Onze IT-afdeling bestaat uit 52 mensen, die zich bezighouden met ontwikkeling en beheer van de IT-toepassingen en datacommunicatie. Het gaat niet alleen om interne IT-apparatuur als pc's, printers en netwerkapparatuur, maar ook om de datacommunicatie en het beheer van de terminals op de 6.500 verkooppunten en de 8 regionale kantoren, die voor de verkoop en verdeling van de loten en spellen zorgen. Alleen al daarmee houden zich 17 medewerkers bezig. De verkooppunten zijn gekoppeld aan een in eigen beheer ontwikkeld systeem voor stockbeheer. Met de verkoop van bijna dertig spellen en loterijen, waaronder de Lotto, EuroMillions en de krasloten is het natuurlijk van essentieel belang dat de IT-systemen feilloos functioneren en dat eventuele problemen snel opgelost worden. We hebben daarom een speciale hotline, waarmee de verkooppunten storingen kunnen melden. Met de module incident management van FrontRange Solutions gaan de vier medewerkers van de IT helpdesk meldingen registreren en de verdere afhandeling aansturen. Daardoor verbetert niet alleen de snelheid van de oplossing van IT-problemen, maar krijgen we ook de beschikking over betere management informatie. Om het IT-beheer structureel te verbeteren zijn we ook bezig met de invoering van ITIL."

Het ligt voor de hand dat de IT-systemen van de Nationale Loterij aan hoge eisen moeten voldoen. Niet alleen uit commerciële overwegingen, maar ook omdat Nationale Loterij moet voldoen aan nationale wetgeving op het gebied van kansspelen. De organisatie staat bovendien onder toezicht van de World Lottery Association. Zeker omdat de Nationale Loterij van plan is om de komende jaren ook online games aan te bieden zullen de eisen, die aan de IT-voorzieningen en -infrastructuur gesteld worden, alleen nog maar toenemen. De wet- en regelgeving eist dan maatregelen voor beveiliging, indentificatie, filters voor minderjarigen en voorkoming van gokverslaving door bijvoorbeeld limieten te stellen aan de inzet.

De keuze voor FrontRange Solutions kwam tot stand na een uitgebreid selectietraject. Na een eerste marktoriëntatie nodigde Nationale Loterij acht leveranciers uit voor een demo. Na een analyse van de verschillende producten door een speciaal daarvoor in het leven geroepen werkgroep kwam de ITSM-suite van FrontRange Solutions als winnaar uit de bus. Vooral vanwege de uitgebreide mogelijkheden van het systeem en de ITIL-certificering van de modules.


---