Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 9 juni 2008

Nieuw model voor toekomstige Supply Chain heeft positieve impact op duurzaamheid

Onderzoek van GCI en Capgemini wijst uit dat de consumentenproductenindustrie nieuwe parameters moet gebruiken voor haar supply chain­strategie

Er bestaat een grote samenhang tussen duurzaamheid en de toekomstige supply chain van de consumentenproductenindustrie en -detailhandel. Dit is de voornaamste bevinding van een nieuw onderzoek getiteld "Future Supply Chain 2016: Serving Consumers in a Sustainable Way", dat het Global Commerce Initiative (GCI) in samenwerking met Capgemini heeft gepubliceerd. Het onderzoek biedt een nieuw geïntegreerd supply chain-model dat rekening houdt met duurzaamheidsparameters zoals de beperking van de CO2-uitstoot en het energieverbruik, betere opsporingsmogelijkheden en minder verkeersopstoppingen, maar ook met traditionele maatregelen zoals directe beschikbaarheid, kostenbeperking en financiële resultaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de totale potentiële impact van deze reorganisatie van de supply chain aanzienlijk is en voordelen omvat als minder transport- en behandelingskosten per pallet, een kortere levertijd, minder CO2-uitstoot per pallet en een grotere directe beschikbaarheid.

José Luis Duran, voorzitter van de raad van bestuur van de groep Carrefour en medevoorzitter van het GCI, zei hierover: "Voorschriften, schaarse hulpbronnen, klimaatverandering en veiligheid vereisen een nieuwe manier van denken, nieuwe manieren van aanpak en een nieuw gezamenlijk gebruik van de infrastructuren."

Het door GCI, in samenwerking met Capgemini, geleide project Future Supply Chain - waarbij 24 detailhandelbedrijven en ondernemingen voor consumentenartikelen én verschillende industriespecifieke en standaardiseringsorganisaties betrokken zijn - behandelt deze duurzaamheidskwesties, die ondernemingen ertoe zullen brengen om hun bedrijfsvoering te veranderen. Aan het onderzoek werkten de volgende bedrijven en organisaties mee: AIM/ECR Europe, Black & Decker, British American Tobacco, Carrefour, Colgate-Palmolive, Crown Europe, Freudenberg Household Products, GlaxoSmithKline, Groupe Danone, GS1US, Johnson & Johnson, Kellogg Europe, Kraft Foods, Loblaw Companies Ltd, L'Oreal, MGL METRO Group Logistics GmbH, Nestlé, Philips, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, Royal Ahold, Sara Lee International, SCA Packaging, Symrise, Unilever, Wal-Mart Stores, Inc. en Capgemini.

Het nieuwe onderzoek is het vervolg op een eerder verschenen rapport met de titel "2016: The Future Value Chain", dat door GCI, Capgemini en Intel gepubliceerd is. Het geïntegreerde model voor de toekomstige supply chain dat in het nieuwe onderzoek wordt voorgesteld, geeft een concrete invulling van de visie van het eerdere "2016"-rapport.

"Er bestaat een wezenlijke behoefte aan baanbrekende verandering, want het verleden ziet er heel anders uit dan de toekomst die de industrie te wachten staat," zei A.G. Lafley, voorzitter, president en Chief Executive van The Procter & Gamble Company en medevoorzitter van het GCI. "Het 'toekomstige supply chain'-rapport pleit voor verandering door de innovaties te identificeren die op dit moment in de industrie bestaan in de vorm van nieuwe oplossingen, toonaangevende werkwijzen, voorbeeld-supply chains en nieuwe manieren om de impact van de nieuwe parameters op de supply chain te berekenen."

Volgens het rapport wordt het uitgangspunt voor de bouw van de toekomstige supply chain gevormd door het identificeren van zowel bestaande als voor de toekomst voorziene probleemgebieden. In het rapport worden zeven grote gebieden geïdentificeerd die voor innovatie vatbaar zijn: bedrijfsinterne logistiek, gezamenlijke fysieke logistiek, retourlogistiek, het beheer van een fluctuerende vraag, identificeren en labelen, efficiënte middelen en gezamenlijke scorecards en ondernemingsplannen. "Door deze innovatieve oplossingen en samenwerkingsconcepten te integreren in één samenhangend model, krijgen we de architectuur voor de toekomstige supply chain die de industrie nodig heeft voor nieuwe efficiëntie en kostenbeperking," verklaarde Roland Dachs, Vice President Supply Chain van Crown Europe en medevoorzitter van het onderzoeksteam.

Het onderzoek wees uit dat een grote impact op de nieuwe duurzaamheidsparameters wordt bereikt wanneer de volgende concepten samengevoegd en geïmplementeerd worden: informatie-uitwisseling, gezamenlijke opslag en gezamenlijke distributie in de stad en buiten de stedelijke gebieden. "Er bestaat al een aantal individuele voorbeelden van deze concepten, maar de sleutel tot een bredere implementering ervan in de hele industrie bestaat uit betere samenwerking," zei Xavier Derycke, directeur van Flux Groupe, Carrefour en medevoorzitter van het onderzoeksteam. "Deze verbeterde samenwerking vereist nieuwe manieren van samenwerken in de fysieke supply chain en hiervoor heeft het GCI een raamwerk ontworpen dat zich blijft ontwikkelen." "The Future Supply Chain 2016: Serving Consumers in a Sustainable Way" is beschikbaar op www.gci-net.org en op www.capgemini.com.

EINDE PERSBERICHT

Over het Global Commerce Initiative (GCI)
Het Global Commerce Initiative (GCI) is in oktober 1999 in het leven geroepen als een vrijwillig platform met als missie het richting geven aan mondiale samenwerking binnen de waardeketen door de behoeften van bedrijven in kaart te brengen en door de implementering van best practices en standaarden, waarmee consumenten beter, sneller en tegen lagere kosten bediend kunnen worden. GCI is een netwerk dat door de deelnemende ondernemingen en sponsors is opgericht om de wereldwijde handel te vereenvoudigen en de waardeketens onderling te koppelen om de waarde voor de consument te verhogen. GCI functioneert via een Executive Board die bestaat uit leidinggevenden van meer dan 45 ondernemingen waarin productie- en detailhandelbedrijven die op meerdere continenten of via wereldwijde supply chains opereren, evenredig vertegenwoordigd zijn. Het initiatief wordt gesponsord door acht organisaties die samen meer dan 1 miljoen bedrijven in de hele wereld vertegenwoordigen, te weten: regionale ECR-initiatieven en VICS, vier handelsorganisaties (AIM, CIES, GMA en FMI) en de standaardiseringsorganisaties GS1 en GS1US. Meer informatie over het Global Commerce Initiative kunt u vinden op www.gci-net.org.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.